بازار مسکن در دست سفته بازهاست

واسطه‌‌‌های ملکی در مناطق پرمعامله تهران اعلام می‌کنند که گویی نسل خریداران مصرفی مسکن دست‌‌‌کم از یک ماه قبل منقرض شده است! آنها اعلام می‌کنند که خرید مصرفی در بازار مسکن به حداقل رسیده و معدود معاملاتی که انجام می‌شود، از جنس خرید سرمایه‌‌‌ای ملک است.

روزنامه دنياي‌اقتصاد نوشت: واسطه‌‌‌هاي ملكي در مناطق پرمعامله تهران اعلام مي‌كنند كه گويي نسل خريداران مصرفي مسكن دست‌‌‌كم از يك ماه قبل منقرض شده است! آنها اعلام مي‌كنند كه خريد مصرفي دربازار مسكن به حداقل رسيده و معدود معاملاتي كه انجام مي‌شود، از جنس خريد سرمايه‌‌‌اي ملك است.

در اين ميان برخي از سوداگران بازار املاك نيز در بازار حضور پيدا كرده‌‌‌اند؛ اما اين حضور آن‌‌‌قدر پررنگ نيست كه بتوان از تبديل بازار مسكن به بازار سفته‌‌‌بازي سخن گفت.

برخي سوداگران به دنبال جهش قيمت‌هاي پيشنهادي مسكن در طول دو تا سه ماه گذشته كه به دنبال جهش ارزي اخير رخ داد، تصور مي‌كنند كه مي‌توانند عايدي قابل‌توجهي از حضور كوتاه‌‌‌مدت در بازار مسكن كسب كنند. آنها تحركات خود را براي خريد از اسفند ماه آغاز كرده‌‌‌اند و در بازار نيمه تعطيل فروردين نيز در اين بازار حضور داشته و مشغول جست‌‌‌وجو و بعضا معامله بوده‌‌‌اند؛ آن هم با اين انگيزه كه بتوانند اگر نه مثل سال ۹۷ به فاصله چند روز، اما حدود سه ماه آينده در بازار گرمي تابستانه املاك خريداري شده را با حاشيه سود بالا بفروشند.

اينكه چنين چشم‌‌‌اندازي تا چه اندازه به تحقق نزديك يا از آن دور است، بستگي به وضعيت متغيرهاي مختلف موثر بر بازار مسكن به‌ويژه وضعيت نوسان ارزي دارد؛ كما اينكه در سال‌هاي اخير اولين و مهم‌ترين عامل پشتيبان جهش مسكن همواره رشد نرخ ارز بوده است. با اين حال معلوم نيست حضور جسته و گريخته سرمايه‌گذاران ملكي كه خواهان سفته‌‌‌بازي (كسب سود از معاملات مكرر ملك در كوتاه‌‌‌مدت) هستند، به نتيجه‌‌‌اي كه در پي آن هستند خواهد رسيد يا نه.

گزارش اشکال Top