اختلاف نظر دو وزیر درباره ساز و کار قیمتی تامین نهاده‌های مسکن ملی

در حالی وزیر راه وزارت صمت را براساس قانون جهش تولید مسکن مسئول فراهم کردن شرایط پیش‌خرید نهاده‌های تولید مسکن می‌داند که وزیر صمت سازوکار تعیین قیمت را مربوط به بورس کالا می‌داند.

رييس جمهور دستور مهمي در خصوص كنترل بازار سرمايه به وزير اقتصاد داده است. با توجه به اينكه قيمت عمده محصولات فلزي و معدني در زمان حاضر در بورس كالا تعيين مي‌شوند، عملا شاهد تعيين قيمت براساس دلار و حتي بالاتر از آن هستيم.

رييس جمهور در همان جلسه‌اي كه به آن اشاره شده بود، با اشاره به تصميمات اخير شوراي‌ عالي مسكن و نيز نزديكي فصل جابجايي‌ها، از وزير مسكن خواست با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط، تدابير لازم را براي تسهيل شرايط تامين مسكن مورد نياز مستاجران در نظر گيرد.

اختلاف نظر دو وزير در مورد فرآيند قيمت‌گذاري نهاده‌هاي اصلي توليد مسكن

اخيرا احمد دنيامالي عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري در خصوص لزوم حذف دلار در قيمت‌گذاري نهاده‌هاي توليد گفته است كه براي بهبود وضعيت در حوزه انبوه‌سازي مسكن نيازمند تحول در رويه قيمت‌گذاري  فولاد و سيمان هستيم.

وي با بيان اينكه در كشور ما به واحدهاي توليدي بزرگ سيمان و فولاد يارانه پرداخت مي‌كنيم، گفته است: چطور مي‌شود واحدهاي توليدي كه تمامي هزينه‌هاي آنها به شكل ريالي آنهم با قيمت‌هاي يارانه‌اي است، قيمت محصول نهايي را با نرخ دلار روز محاسبه مي‌كنند؟

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت كه در جلسه اخير شوراي عالي مسكن از سوي وزير راه و شهرسازي، وزير راه تاكيد كرده است كه وزارت صمت بر اساس قانون جهش توليد مسكن بايد شرايط پيش‌خريد نهاده‌هاي توليد مسكن را براي وزارت راه و شهرسازي فراهم كند.

وي افزود كه وزير صمت در پاسخ به اين مطالبه وزارت راه پاسخ داده است كه سازوكار تعيين قيمت نهاده‌هاي توليد مسكن در بورس كالا تعيين مي‌شود. اما به واقع اين اظهارات وزير صمت نمي‌تواند توجيه كننده مسئوليتي باشد كه اين وزارتخانه در جهت تحقق قانون جهش توليد مسكن بر عهده دارد.

لازم به ذكر است، اين همان موضوعي است كه پيش از اين نيز به آن اشاره شد و مربوط به ساز و كارهايي است كه در نهايت قيمت‌گذاري محصولات و مواد اوليه توليد داخل را به بورس كالا و دلار گره زده است.

گزارش اشکال Top