سرمای زمستان بازار اجاره مسکن را راکد کرد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:در حالی که در فصل پاییز شاهد افزایش نرخ اجاره مسکن بودیم اما بررسی‌های میدانی در دی‌ماه حاکی از تثبیت قیمت‌ها و افزایش تعداد فایل‌ها در این بازار است.

اين روزها بازار اجاره مسكن بر خلاف ماه هاي گذشته كمي آرام تر شده و بسياري از مستاجران اعلام مي كنند كه با نزديك شدن به انتهاي سال و عدم پيش بيني قيمت ها در سال جديد، مالكان سعي دارند واحدهاي مسكوني خود را زودتر اجاره دهند .

افزايش تعداد فايل هاي اجاره در فصل زمستان

حميدي يكي از مشاوران املاك در محدوده خيابان قزوين پايتخت، به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرد: تعداد واحدهاي مسكوني كه براي اجاره در يك ماه گذشته به مشاوران املاك براي اجاره معرفي شده در مقايسه با فصل پاييز بيشتر شده و بسياري از مالكان از ترس آنكه ممكن است در سال آينده نرخ ها تغييري نكند و يا قيمت ها روند كاهشي پيدا كند واحدهاي خالي خود را به بنگاه هاي املاك معرفي مي كنند.

حسيني يكي از مستاجران كه به دنبال واحد مسكوني براي اجاره در محدوده خيابان وليعصر تهران است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر تعداد فايل ها براي اجاره در مقايسه با فصل پاييز بيشتر شده و همين امر باعث شده قيمت ها در برخي از محله ها شكسته شود.

بازار اجاره مسكن همواره در نيمه دوم سال آرام تر بوده است اما امسال اوضاع كمي متفاوت تر بود . نرخ اجاره در تابستان روند صعودي داشت، همين امر باعث شد كه بسياري از مستاجران به سراغ جابه جايي در فصل پاييز بروند و همين امر زمينه ساز افزايش قيمت ها در بازار شد.

به گفته كارشناسان، يكي از ابزارهاي لازم براي كنترل بازار اجاره بها، افزايش توليد و عرضه مسكن است، در صورتي كه توليد در بخش مسكن افزايش يابد به طور قطع در بازار اجاره هم اثر گذار خواهد بود.

اجرايي شدن پروژه هاي نهضت ملي مسكن به بازار اجاره كمك مي كند

در همين رابطه محمد رضا رضايي كوچي رئيس كميسيون عمران مجلس گفت: بازار مسكن بايد با استفاده از توليد و عرضه مسكن تقويت شود در صورتي كه اين بازار به ثبات برسد به طور قطع آثار آن در تمامي بخش ها به ويژه بازار اجاره مشهود خواهد بود.

او مي گويد: بازار مسكن نيازمند اجرايي شدن هرچه زودتر طرح نهضت ملي مسكن است و در صورتي كه پروژه ها به بهره‌برداري و افتتاح برسد بازار مسكن و اجاره به طور قطع تحت تاثير آن به ثبات خواهد رسيد.

ثبات بازار مسكن بازار با حضور بخش خصوصي امكان پذير مي شود

گلابچي كارشناس مسكن در اين خصوص گفت: بازار مسكن بايد با كمك بخش خصوصي و دستگاه هاي دولتي به ثبات برسد و از ركود خارج شود، در صورتي كه اين بازار سامان دهي شود به طور قطع بازار اجاره هم تحت تاثير آن به سمت ثبات هدايت شده و قيمت ها شكسته خواهد شد.

او گفت: دولت بايد مجوزات لازم براي ساخت مسكن را به شركت هاي بخش خصوصي بدهد تا بتوانند در مدار فعاليت بيشتر در اين صنعت قرار گيرند.

اين كارشناس مسكن اظهار كرد: صنعت ساختمان پيشران توليد و اقتصاد كشور است. اگر صنعت ساختمان فعاليت موثري نداشته باشد قطعا در توليد و اقتصاد كشور با مشكلات بزرگي مواجه خواهيم شد.

او توضيح داد: در صورتي كه صنعت ساختمان فعال شود كارخانجات مرتبط در اين حوزه رونق مي گيرند و تراز توليد در اين بخش افزايش مي يابد.

براساس اين گزارش بازار مسكن اين روزها چشم انتظار توليد و افزايش عرضه و همچنين اجرايي شدن وعده هاي دولت در حوزه اجاره مسكن است؛ درصورتي كه بانك ها همكاري لازم براي پرداخت وام وديعه مسكن را به مرحله اجرايي شدن برسانند و از طرف ديگر ساير طرح ها از جمله اخذ ماليات از خانه هاي خالي هرچه سريعتر اجرايي شوند، در سال آينده به ويژه در فصل داغ جابه جايي تابستان شاهد ثبات قيمتي و در نهايت كاهش نگراني متقاضيان خواهيم بود.

گزارش اشکال Top