جذابترین منطقه تهران برای خریداران مسکن

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱۰ هزار و ۱۸۴ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷.۲ و ۴.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در آخرين ماه پاييز امسال، متوسط قيمت معامله يك متر مربع آپارتمان مسكوني در شهر تهران ۴۸ ميليون و ۷۳ هزار تومان بود كه حاكي از افزايش ۲.۹ درصدي نسبت به ماه قبل است.

 

از مجموع بيش از ۱۰ هزار واحد مسكوني معامله شده، واحد‌هاي تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۹ درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با اين وجود سهم اين واحدها در مقايسه با آذرماه سال قبل حدود ۴.۲ واحد درصد كاهش يافته و در مقابل به سهم ساختمان‌هاي با عمر بالا با قدمت "۱۱ تا ۱۵" و "بيش از ۲۰" سال ساخت افزوده شده است.
 

 

جذاب‌ترين منطقه شهر براي خريداران مسكن
 

از ميان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵ درصدي از كل معاملات، بيش‌ترين تعداد قرارداد‌هاي مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق ۱۰ و ۲  به ترتيب با سهم‌هاي ۹.۴ و  ۹.۳ درصدي از كل معاملات انجام شده در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.  

در ميان مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران، بيش‌ترين متوسط قيمت يك متر مربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل ۹۴ ميليون و ۴۱۰ هزار تومان به منطقه يك و كمترين آن با ۲۴ ميلون و ۴۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.
 

 

خريداران به دنبال خانه‌هاي كوچكتر

به لحاظ مساحت، واحد‌هاي مسكوني با سطح زيربناي كمتر از ۸۰ متر مربع، سهمي معادل ۵۶.۶ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنين ۵۷.۵ درصد واحد‌هاي مسكوني با قيمتي كم‌تر از متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در اين ماه معامله شده و ۴۶.۱ درصد از معاملات نيز به واحد‌هاي مسكوني با ارزش هر واحد كمتر از ۳ ميليارد تومان اختصاص داشته است.
 

 

اجاره مسكن چقدر افزايش يافت؟

 

بررسي شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و كل مناطق شهري در آذرماه سال ۱۴۰۱ نشان دهنده رشد به ترتيب معادل ۴۱.۳ و ۴۶.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رشد ماهانه شاخص اجاره در آذرماه در شهر تهران و كل مناطق شهري، ۲.۵ و ۳ درصد بوده است.

گزارش اشکال Top