بازگشت رونق به معاملات مسکن تهران

تورم ماهانه مسکن در آذرماه به ۳ درصد رسید و تعداد معاملات ملکی هم از مرز ۱۰ هزار واحد فراتر رفت؛ رونق ملکی در پی تلاطم اقتصادی.

بانك مركزي گزارش تحولات بازار مسكن تهران در آذرماه را منتشر كرد. طبق اين گزارش در ماه گذشته تعداد معاملات مسكن دوباره افزايش يافته و به بيش از ۱۰ هزار واحد مسكوني رسيده است. ۱۰ هزار واحد معامله در ماه محدوده رونق معاملات مسكن در تهران محسوب مي‌شود. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد با افزايش التهاب در اقتصاد ايران بازارهخا از جمله بازار مسكن دوباره رونق گرفته‌اند. همچنين متوسط قيمت حسابي يك متر مربع مسكن در تهران با رشد ۲.۹ درصدي نسبت به آبان‌ماه به بيش از ۴۸ ميليون تومان رسيده است. با اين صعود، رشد سالانه مسكن در تهران به مرز ۵۰ درصد رسيده است. آذر سال گذشته متوسط قيمت يك متر ملك مسكوني در تهران حدود ۳۲.۵ ميليون تومان بود و حالا در آستانه وارد شدن به ابركانال ۵۰ ميليون توماني قرار گرفته است.

از اواخر شهريورماه بود كه تلاطم بازارها آغاز شد. به طوري كه دلار به عنوان يك دارايي كه به تحولات اقتصادي و سياسي بيشترين واكنش را نشان مي‌دهد طي حدود سه ماه تا نزديك به ۵۰ درصد هم رشد كرد. دور جديد تلاطمات اقتصاد ايران ولي تنها بازار ارز را درگير نكرد و منجر شد كه اغلب بازارها دوباره داغ شوند. در اين ميان بازار مسكن هم چنين راهي را پيمود. به طوري كه طي دو ماه اخير (آبان و آذر) شاهد رشد پيوسته تعداد معاملات مسكن بوديم و تورم‌هاي ملكي هم كه در شهريورماه به صفر درصد نزديك شده بود دوباره اوج گرفت. در آبان تعداد معاملات به بيش از ۸ هزار واحد رسيد و تورم ماهانه هم به ۵ درصد، در آذر هم تعداد معاملات باز هم بيشتر شد و از مرز ۱۰ هزار واحدي كه مرز رونق معاملات ملكي در پايتخت محسوب مي‌شود عبور كرد. تورم ماهانه البته اندكي عقب‌نشيني كرد و به ۳ درصد رسيد كه البته همچنان عدد بالايي محسوب مي‌شود. اين براي چهارمين ماه در سال جاري بود كه تعداد معاملات از ۱۰ هزار واحد فراتر رفت. چيزي كه نشان مي‌دهد همراه با تلاطمات مختلفي كه اقتصاد ايران در سال جاري داشته است بازار مسكن هم در حال رونق گرفتن است. رونقي كه البته تنها در معاملات و سفته‌بازي مشخص است وگرنه از نظر عرضه و ساخت‌وساز بازار مسكن تهران در بدترين دوران تاريخ خود است.

حبابي كه دو ساله شد

بررسي قيمت دلاري ملك در تهران طي بيش از يك دهه اخير نشان مي‌دهد كه متوسط قيمت هر متر مربع مسكن در تهران حدود ۱۰۰۰ دلار است. در اين سال‌ها فعالان ملكي رسيدن قيمت ملك به كمتر از ۱۰۰۰ دلار را فرصت خريد مي‌دانستند و هر وقت هم كه قيمت ملك به بيش از هزار دلار مي‌رسيد آن را فرصت فروش مسكن و خريد دلار مي‌دانستند. اما آخرين باري كه قيمت دلاري ملك در اين سطوح تعادلي قرار داشت در آذرماه سال ۹۹ بود كه اين عدد روي ۱۰۴۰ دلار قرار داشت. اما از دي ۹۹ اين عدد به بيش از ۱۱۰۰ دلار رسيد و ديگر طي دو سال گذشته هيچ‌گاه نتوانست به سطوح هزار دلاري برگردد و در همان محدوده اصطلاحا حبابي باقي ماند.

ركورد تاريخي قيمت دلاري ملك مربوط مي‌شود به سال‌هاي ۸۶ و ۸۷ كه قيمت مسكن تا مرز ۲هزار دلار بر متر مربع هم رشد كرد. اما بعد از اين دوران دومين ركورد گراني مسكن در تهران مربوط مي‌شود به شهريورماه سال جاري كه اين عدد تا حدود ۱۵۰۰ دلار هم رشد كرد. اتفاقي كه باعث شد تا در مهر با وجود آغاز تلاطم اقتصادي، تعداد معاملات مسكن به كف ۵۴۰۰ واحدي هم رسيد. ولي به نظر مي‌رسد تلاطم بازار ارز و رشد تندوتيز قيمت دلار به دو شيوه به اين ركود ملكي پايان داده است.

نخست اين كه با رشد تندتر قيمت دلار به عنوان مخرج كسر، قيمت دلاري مسكنهم تعديل مي‌شود و با نزديك شدن به محدوده هزار دلاري، عدم جذابيت خريد ملك كمتر مي‌شود. سپس هم اين كه در شرايطي كه طي ۳ ماه نرخ ارز نزديك به ۵۰ درصد رشد مي‌كند، خريداران نگران از تداوم جهش‌هاي عجيب دلار و در پي آن سرايت تورم‌هاي سنگين به بازار ملك، سريع‌تر در سمت خريد ملك فعال مي‌شوند. نتيجه هم خريد بيش از ۱۰ هزار واحد مسكوني در تهران با ميانگين قيمت متري ۱۳۰۰ دلار است.

 

گزارش اشکال Top