قیمت دلار، بازار مسکن را قفل کرد

ورود دلار به کانال ۳۵ هزار تومان، تاثیر فوری بر سایر بازارها گذاشت و حتی بازار مسکن از این جهش قیمت بی‌نصیب نماند. مشاوران املاک می‌گویند مالکان یا از فروش منصرف شده‌اند یا قیمت را بالا برده‌اند.

قيمت دلار 12 آبان ماه ركورد تاريخي ديگري را ثبت كرد و وارد كانال 35 هزار تومان شد. انتظار مي‌رفت اين افزايش قيمت، با كمي تاخير به بازار مسكن برسد اما گزارش ميداني تجارت‌نيوز نتيجه ديگري دارد.

پيگيري‌هاي تجارت‌نيوز از مشاوران املاك چند منطقه پر معامله (منطقه 9، 10 و 5) نشان مي‌دهد كه بسياري از نشست‌هاي معامله مسكن متوقف شده و فروشندگان اين نشست‌ها را يكي يكي لغو مي‌كنند.

يكي از مشاوران املاك منطقه 9 مي‌گويد غروب پنج‌شنبه چند نشست براي فروش ملك داشتيم و خريدار و فروشنده سر مبلغ نهايي توافق كرده بودند و قرار بود ملك را قولنامه كنيم اما فروشنده منصرف شده و مي‌گويد با اين وضعيت خانه را نمي‌فروشد.

روند بازار مسكن معكوس شد

لغو نشست‌هاي معامله ملك، نكته ديگري است كه مشاوران املاك منطقه 10 و 5 هم به آن اشاره مي‌كنند. در يكي دو ماه گذشته، خريداران معامله را منتفي مي‌كردند. چراكه هم اميدوار بودند برجام به نتيجه برسد و با كاهش قيمت دلار، قيمت مسكن ارزانتر شود. هم اينكه به ادعاي مشاوران املاك، تعداد فايل‌هاي رسيده افزايش يافته بود. از طرف ديگر، برخي از فروشندگان هم به ليل نگراني از كاهش احتمال قيمت مسكن در تلاش بودند زودتر ملك خود را به پول نقد يا سرمايه ديگري تبديل كنند.

اما حالا روند بازار معكوس شده است. افزايش قيمت دلار، خريداران را نگران كرده چراكه نمي‌دانند قيمت دلار تا كجا بالا مي‌رود و چقدر بر قيمت مسكن تاثير مي‌گذارد. فروشندگان هم معتقدند اكنون بدترين زمان فروش است و بايد منتظر بمانند تا تكليف قيمت دلار مشخص شود. آن زمان بهتر مي‌توان تصميم گرفت.

قيمت‌ها يك روزه بالا رفت

برخي ديگر از مالكان همچنان فروشنده هستند. به خصوص افرادي كه قرار است ملك خود را تبديل به احسن كنند و با فروش آن، واحد بهتر و بزرگتري بخرند. به گفته مشاوران املاك اين گروه هنوز فروشنده‌اند و حاضر به معامله هستند. اما نه با قيمت پنج‌شنبه صبح و قبل از دلار 35 هزار توماني.

يكي از مشاوران املاك 10 مي‌گويد از صبح با هر كدام از مالكان تماس گرفته‌ايم يا مي‌گويند منصرف شده‌اند يا به راحتي يكي دو ميليون تومان

به گفته مشاوران امكلاك امتناع از فروش و يا افزايش قيمت، اتفاقي است كه به خصوص در ميان دارندگان خانه‌هاي نقلي رايج‌تر است.

چون بيشترين ميزان تقاضاي كنوني در بازار، مربوط به خانه‌هاي نقلي و كوچك‌متراژ است. خانه‌هايي كه با دو تا 3 ميليارد تومان مي‌توان آنها را معامله كرد. اما هم تعداد اين واحدها كم است، هم تقاضا براي آنها بالاست. براي همين دست فروشنده براي قيمت‌گذاري باز است و هر قيمتي بخواهد اعلام مي‌كند. اين مساله به خصوص درباره واحدهاي نقلي پاركينگ‌دار بيشتر رايج است.

بازار مسكن از ابتداي سال جاري، دچار ركود شديد شده است. بر اساس آخرين گزارشي كه بانك مركزي منتشر كرد تعداد معاملات مهر ماه به حدود 5 هزار عدد رسيده است. اين در حالي است كه كارشناسان اقتصادي مي‌‌گويند بازار در شرايطي وارد دوره رونق مي‌رسد كه تعداد معاملات به حداقل 10 هزار واحد در ماه برسد و در شش ماه گذشته عداد معاملات املاك حتي به اين عدد نزديك هم نشده است.

قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در تهران بين 43 تا 45 ميليون تومان است و همين مساله قدرت خريد بسياري از خانوارها را كاهش داده و سبب كاهش معاملات شده است. اما جز اين، بلاتكليفي اقتصادي حاكم بر جامعه عامل ديگري است كه سبب شده بازار دچار ركود شود.

چرا هم مشتريان و هم فروشندگان هيچ چشم‌اندازي از آينده بازار ندارند و نمي‌دانند كه روند قيمت دلار و بازارهاي موازي ديگر قرار است به چه سمتي برود.

برخي از گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌هاي خرد، از بازار سرمايه خارج شده و وارد بازار دلار و سكه شده است. اما سرمايه‌هاي درشت‌تري كه متقاضي حضور در بازار مسكن هستند، همچنان بلاتكليفند و حالا بازار ارز به اين بلاتكليفي بيشتر دامن زده است.

به قيمت هر متر اضافه كرده‌اند.

گزارش اشکال Top