تقاضا برای خرید کدام خانه‌ها بیشتر است؟

متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۴۵ میلیون تومان رسیده و این افزایش قیمت سبب شده که متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری از دو میلیارد تومان هم رد شود. این افزایش قیمت سبب شده که تقاضا تنها برای خرید برخی واحدها بیشتر شود.

افزايش قيمت، روند خريد مسكن در تهران را تغيير داده است. بسياري از مردم دنبال واحدهاي كوچك متراژ هستند و بسياري هم دنبال واحدهاي ۱۵ و ۲۰ سال به بالا مي‌گردند. اين در حالي است كه تا پيش از جهش قيمت مسكن، تقاضا براي خانه‌هاي قديمي كمتر بود.

اما حالا مردم تمايل دارند كه در اين شرايط خانه‌دار شوند و براي همين يا بايد واحد كوچك بخرند يا واحد قديمي‌ساز.دنياي اقتصاد در گزارشي اعلام كرده كه دو دسته آپارتمان در تهران اين روزها بيشترين متقاضي را دارد. يكي واحدهاي ۴۰ تا ۶۰ متري و ديگري واحدهاي دو تا ۵ ميليارد تومان.

تقاضا براي خريد كدام واحدها زياد است؟

بررسي تازه‌‌ترين فايل‌‌هاي عرضه‌شده براي فروش در بازار مسكن نشان مي‌دهد بيشترين تقاضا براي خانه‌هايي است كه قيمت آن به ميانگين متوسط يعني ۴۵ ميليون تومان نزديك است.

علاوه بر متراژ، بيشترين تقاضا اكنون براي خريد واحدهايي است كه قيمت آنها بين ۲ تا ۵ ميليارد تومان است. نكته مهمي كه درباره بازار راكد مسكن وجود دارد اين است كه بخش مهمي از خريد، توسط مصرف‌كنندگاني است كه مي‌خواهند ملك خود را تبديل به احسن كنند.

نكته مهم درباره بازار مسكن اين است كه خانه اولي‌ها در حال خروج از بازار هستند. چون بسياري از خانه اولي‌ها توان خريد مسكن جديد با قيمت‌هاي فعلي را ندارند و وام مسكن ۴۸۰ ميليون توماني زوجين و وام ۲۸۰ ميليوني افراد مجرد، نهايتا كفاف خريد ۱۰ متر از يك واحد را به آنها مي‌دهد و آنها بايد باقي پول مسكن را از محل پس‌انداز و آورده خود پرداخت كنند. براي همين بخش مهمي از مشتريان كنوني بازار مسكن، افرادي هستند كه مي‌خواهند واحد خود را تبديل به احسن كنند.

اتفاق ديگري كه در يك ماه اخير رخ داده، خروج خريداران با نيت سرمايه‌گذاري از بازار مسكن است. چراكه مذاكرات هسته‌اي بازار را دچار ركود كرده و اين گروه از خريداران دست نگه داشته‌اند كه تكليف بازارها مشخص شود و بازارها هم كه فعلا همه سردرگم هستند.

در كدام مناطق تهران مي‌توان خانه خريد؟

با بودجه محدود ۲ تا ۵ ميليارد تومان، مي‌توان در مناطق ۴ و ۵ خانه سالخورده خريد. گزارش بانك مركزي هم نشان مي‌دهد در چند ماه گذشته تقاضا براي اين خانه‌ها افزايش پيدا كرده است. اما اگر مشتريان دنبال خانه نوساز هستند، بايد قيد خريد در اين مناطق را بزنند و به محله‌هايي مثل تهرانپارس شرقي، اجاره‌‌دار، مجيديه، ستارخان، نارمك، دبستان، ايران، دروازه شميران، سپاه، سبلان، پيروزي و…مراجعه كنند كه فايل‌‌هاي نوساز يا يكي دو ساله در اين حدود قيمتي به بازار مسكن عرضه مي‌كنند.

گزارش اشکال Top