کلنگی‌ها گنج بازار هستند؟

بازار مسکن این روزها روی خوشی به کهنه‌سازها نشان می‌دهد. بسیاری از سرمایه‌گذاران ملکی این روزها به سمت خانه‌های قدیمی می‌روند.

 قيمت بسيار پايين قديمي‌سازها در بازار و همچنين پرداخت وام‌هاي مختلف باعث شده بسياري از معاملات حول اين خانه‌ها بچرخد.

بازار مسكن طي سال‌هاي اخبر رفتارهاي عجيبي از خود نشان مي‌دهد كه اين خود باعث شده نتوان چشم‌انداز بلند مدتي براي بازار مسكن متصور شد. كاهش بي‌سابقه قيمت قديمي‌سازها در بازار رفتار معامله‌گران را تغيير داده و بسياري از خريداران خانه اولي را هم به اين سمت سوق داده است.

اقبال بلند خانه‌هاي قديمي در بازار/ كلنگي‌ها گنج بازار هستند؟

خريد خانه هاي قديمي

بازار مسكن اين روزها روي خوشي به كهنه‌سازها نشان مي‌دهد. بسياري از سرمايه‌گذاران ملكي اين روزها به سمت خانه‌هاي قديمي مي‌روند.

الهام صمدزاده/  به گزارش تجارت‌نيوز، قيمت بسيار پايين قديمي‌سازها در بازار و همچنين پرداخت وام‌هاي مختلف باعث شده بسياري از معاملات حول اين خانه‌ها بچرخد.

بازار مسكن طي سال‌هاي اخبر رفتارهاي عجيبي از خود نشان مي‌دهد كه اين خود باعث شده نتوان چشم‌انداز بلند مدتي براي بازار مسكن متصور شد. كاهش بي‌سابقه قيمت قديمي‌سازها در بازار رفتار معامله‌گران را تغيير داده و بسياري از خريداران خانه اولي را هم به اين سمت سوق داده است.

مطالعه بيشتر:

 تسهيلات جديد براي ساخت‌وساز در بافت فرسوده

دلايل افزايش مشتري خانه‌هاي قديمي

اين روزها معاملات خانه‌هاي نوساز در بازار مسكن به ركود رفته است، اما در مقابل بسياري از خريداران به دنبال خانه‌هاي قديمي هستند تا چند سال در آن سكونت داشته باشند و يا اينكه خود در خانه ديگري ساكن شوند و بعد از مدتي ساخت و ساز اين خانه قديمي را آغاز كنند. حال بايد ديد كه اين تغيير روند خريداران به چه علت بوده است.

در نگاه اول قيمت مناسب و متراژ به نسبت بالا انگيزه خريداران مصرفي و سرمايه‌گذاري را براي خريد اين خانه‌ها بيشتر مي‌كند. چرا كه مبلغ يك خانه ۴۵ الي ۵۶ متري در مركز و يا جنوب شهر تهران را مي‌توان بابت خريد خانه بالاي ۱۰۰ متري در مركز پايتخت كرد.

از سوي ديگر در شرايطي كه بانك‌ها تن به پرداخت وام خريد خانه نمي‌دهند و به بهانه‌هاي مختلف از پرداخت وام مسكن شانه خالي مي‌كنند اما بسياري از بانك‌ها مكلف به پرداخت وام نوسازي مسكن هستند. البته اين وام  از امتيازات ويژه‌اي هم براي بانك و هم براي دريافت كننده بهره‌مند است.

ساخت و ساز اصولي را مي‌توان يكي ديگر از دلايل افزايش خريد خانه‌هاي كلنگي عنوان كرد. بسياري از خانه‌هاي نوساز از نقشه مناسب و قابل سكونت چنداني برخوردار نيستند، همچنين استفاده از متريال ساختماني نامناسب خود در كور شدن ذوق خريدار خانه‌هاي نوساز بي‌تاثير نيست.

دست نگه‌داشتن براي معامله خانه‌هاي نوساز كه چندماهي است گريبانگير بازار مسكن شده را مي‌توان در زمره ديگر دلايل كوچ خريداران به سمت خانه‌هاي كلنگي عنوان كرد. بنا به گزارش ميداني تجارت‌نيوز اين روزها فروش خانه‌هاي نوساز به اميد گراني دوباره مسكن در ركود كامل به سر مي‌برد. تا جايي كه بسياري از خريداران حتي حاضر نيستند تا ملكشان حتي بازديد شود.

افزايش حاشيه سود خريد خانه‌هاي قديمي يكي ديگر از مهم‌ترين دلايل اقبال بلند اين خانه‌ها است. به عبارت بهتر ساخت و ساز خانه‌هاي قديمي در شرايط موجود و فروش برخي از واحدهاي آن مي‌تواند حاشيه سود به نسبت بالايي را به همراه داشته باشد. تاجايي كه در شرايط موجود برخي از خريداران مصرفي به صورت اشتراكي اين خانه‌ها را خريداري، بازسازي و يا از نو مي‌سازند.

گزارش اشکال Top