قیمت خرید مسکن در استانبول

چندین وقت است که ایرانیان یا رتبه اول خرید مسکن در ترکیه را دارند یا رتبه دوم را. اما چه چیزی سبب می‌شود که ایرانیان متقاضی خرید مسکن در ترکیه باشند؛ قیمت پایین مسکن در ترکیه یا دلایل دیگر؟

در دومين ماه سال ۲۰۲۲، خريد خانه توسط شهروندان خارجي ۵۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل بيشتر شده است. رتبه اول خريد خانه در تركيه مربوط به شهروندان روسيه است و رتبه دوم مربوط به شهروندان ايران است كه ۷۱۱ واحد مسكوني در تركيه خريداري كرده‌اند.

شهروندان ايراني با خريد ۷۸۴ واحد خانه طي مارس گذشته براي سومين ماه متوالي سال جاري در بين متقاضيان اتباع خارجي خريد مسكن در جايگاه نخست قرار گرفتند.

اين در حالي است كه درماه مارس گذشته، ايران رتبه اول خريد مسكن در تركيه را داشت و شهروندان ايراني ۷۸۴ واحد مسكوني در شهرهاي مختلف تركيه خريده بودند.

اما در دومين آماري كه منتشر شد، گويا شهروندان روس جاي ايرانيان را گرفته‌اند و ايرانيان در رتبه دوم قرار گرفته‌اند. اما تعداد املاك خريداري شده در اين دو بازه زماني تفاوت زيادي با هم ندارد. در ماه مارس ايرانيان ۷۸۴ واحد مسكوني خريده بودند و در ماه فوريه ۷۱۱ واحد مسكوني.

ايرانيان در كدام شهرها خانه مي‌خرند؟

نكته قابل توجه اين است كه تا سال گذشته ايرانيان براي گرفتن اقامت در تركيه نياز به سرمايه‌گذاري ۲۵۰ هزار دلاري داشتند. اما قوانين تركيه تغيير كرد و اين عدد به ۴۰۰ هزار رسيده است. نكته اين است كه با وجود رشد قابل توجه عدد سرمايه‌گذاري، همچنان ايرانيان علاقمند به سرمايه‌گذاري و خريد ملك در تركيه هستند.

بيشترين ميزان تقاضا براي خريد خانه توسط ايرانيان در استانبول، آنكارا و ازمير است. اين در حالي است كه شرايط اقتصادي در تركيه هم چندان خوب نيست و در حال حاضر بدترين شرايط خود را در سال‌هاي اخير طي مي‌كند. ارزش لير سقوط تاريخي را تجربه مي‌كند و تورم به عدد بي‌سابقه ۷۰ درصد رسيده است.

با اين حال مردم ترجيح مي‌دهند به جاي خريد خانه در تهران، راهي استانبول و آنكارا شوند.

قيمت خانه در استانبول چند؟

متوسط قيمت هر متر واحد مسكوني در تهران در خرداد ماه به ۳۹ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است. اين يعني خريد يك واحد مسكوني ۵۰ متري در يك منطقه متوسط تهران حدود دو ميليارد تومان است. از طرفي افراد براي خريد يك واحد ۷۰ متري كه متراژ معقولي براي سكونت يك خانوار است- بايد حدود سه ميليارد تومان هزينه كنند.

پيش از اين گزارشي منتشر شد كه نشان مي‌داد قيمت مسكن در مناطق جنوبي تهران، هم قيمت خانه در ناف لس‌آنجلس است.

اما قيمت خانه در شهري مانند استانبول چقدر است؟ متوسط قيمت هر متر مربع خانه در شهري مانند استانبول حدود ۱۵ هزار لير است كه با قيمت امروز لير، به متري ۳۷ ميليون تومان مي‌رسد. اين در حالي است كه متوسط قيمت هر متر مربع خانه در تهران ۴۰ ميليون تومان است. البته اين حداقل قيمت خريد مسكن در استانبول است و به گزارش برخي از سايت‌ها قيمت مسكن در استانبول گاها به متري بيش از ۸۰ ميليون تومان هم مي‌رسد.

بر اساس گزارش‌هايي كه سايت‌هاي مختلف منتشر كرده‌اند قيمت خانه در استانبول از ۹۰۰ هزار لير شروع مي‌شود كه با نرخ امروز لير، حدود دو ميليارد تومان مي‌شود.

چرا ايرانيان در تركيه خانه مي‌خرند؟

تركيه در ماه‌هاي اخير شرايط مطلوبي ندارد. ارزش لير در برابر دلار سقوط قابل توجهي داشته و نرخ تورم به رقم بي‌سابقه‌اي رسيده و حتي از تورم كنوني ايران بيشتر است. با اين همه گويا بسياري ترجيح مي‌دهند سرمايه خود را به جاي ايران به تركيه ببرند.

بسياري معتقدند آنچه مردم را وادار به سرمايه‌گذاري در تركيه مي‌كند، شرايط اقتصادي و آينده مبهم اقتصاد ايران است. بسياري نمي‌دانند روند اقتصاد ايران به چه سمتي مي‌رود و ترجيح مي‌دهند سرمايه خود را به كشور ديگري ببرند.

گزارش اشکال Top