روسیه صدرنشین خریداران ملک در ترکیه

شهروندان روسیه در ماه مه با ۱۲۷۵ خانه در صدر فهرست قرار گرفتند پس از آنان ایرانیان و عراقی‌ها به ترتیب با ۷۳۶ و ۶۱۷ خرید خانه در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

آمارهاي رسمي نشان داد كه فروش املاك مسكوني تركيه در ماه مه بيش از دو برابر شد زيرا تعداد خريداران جهش يافت و روس‌ها براي دومين ماه متوالي در صدر خريداران قرار گرفتند.

 داده‌هاي موسسه آمار تركيه (TurkStat) نشان مي‌دهد كه باوجود هزينه‌هاي وام‌گيري بالا و قيمت‌هاي مارپيچ، فروش خانه در ماه گذشته ۱۰۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافت و به ۱۲۲هزار و ۷۶۸ خانه رسيد.

اقدامات قرنطينه براي مهار پاندمي ويروس كرونا در ماه مه سال گذشته شاهد كاهش فروش به ۵۵هزار و ۱۶۶ دستگاه بود.

اين داده‌ها همچنين نشان مي‌دهد كه فروش وام مسكن در ماه مه ۱۷۷.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته و به ۲۹هزار و ۳۳۵ رسيده است كه ۲۳.۹ درصد از كل فروش در اين دوره را تشكيل مي‌دهد.

اين افزايش در بحبوحه كاهش عرضه و افزايش قيمت‌ها اتفاق مي‌افتد اما خانوارها همچنان به املاك به‌عنوان ابزار سرمايه‌گذاري جذاب براي محافظت از خود در برابر تورمي مي‌نگرند كه به بالاترين حد در ۲۴ سال اخير يعني نزديك به ۷۳.۵ درصد رسيده است.

كدام شهرهاي تركيه بيشترين فروش مسكن را دارند؟

فروش خانه در استانبول، بزرگترين شهر تركيه از نظر جمعيت با ۲۲هزار و ۱۴۸ واحد در ماه گذشته سهم اوليه را داشت كه ۱۸ درصد افزايش را نشان مي‌دهد. پس از آن آنكارا، پايتخت تركيه با ۱۱هزار و ۴۹۷ و استان ازمير در درياي اژه با ۷۱۵۹ قرار دارند.

اين داده‌ها نشان مي‌دهد كه فروش در ماه مه ۷.۷۳ درصد كاهش داشته است.

از ژانويه تا مه، فروش ۳۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافت و به ۵۷۵هزار و ۸۸۹ خانه رسيد.

اين موسسه گفت كه فروش به خارجي‌ها با افزايش ۲۳۵.۷ درصدي نسبت به سال گذشته به ۵۹۶۲ واحد پس از افزايش ۵۸.۱ درصدي در ماه آوريل رسيد زيرا آنها به دنبال استفاده از يك طرح دولتي تابعيت تركيه به ازاي خريد خانه بودند.

اين طرح در سال‌هاي اخير املاك تركيه را جذاب‌تر كرده است.

مقامات اين بخش گفتند: قبل از اجرايي شدن قانوني كه حداقل ارزش خريد اين طرح را از ۲۵۰هزار دلار به ۴۰۰هزار دلار افزايش داد، فروش به خارجي‌ها افزايش يافت.

روس‌ها چند خانه در تركيه خريدند؟

شهروندان روسيه در ماه مه با ۱۲۷۵ خانه در صدر فهرست قرار گرفتند پس از آنان ايرانيان و عراقي‌ها به ترتيب با ۷۳۶ و ۶۱۷ خريد خانه در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. بر اساس داده‌ها، روس‌ها و اوكرايني‌ها بيش از ۲۵ درصد از فروش به خارجي‌ها را تشكيل مي‌دهند.

آمارها نشان مي‌دهد، از ژانويه تا آوريل، فروش مسكن به اتباع خارجي به ۲۶هزار و ۷۵۳ واحد رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزايش داشته است.

فروش به خارجي‌ها همچنين ارزهاي خارجي را وارد اقتصاد تركيه كرده و به حمايت از لير كمك مي‌كند زيرا تحت فشار فروش باقي مانده است.

مقامات اين بخش تخمين زدند كه ۱۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۱ با فروش خانه به خارجي‌ها، وارد اقتصاد شد كه به ركورد ۵۸هزار و ۵۷۶ واحد در سال ۲۰۲۱ رسيد و ۴۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشت.

ركورد سالانه قبلي در سال ۲۰۱۹ با ۴۵هزار و ۴۸۳ دستگاه ثبت شد.

 

گزارش اشکال Top