دولت با مالیات بازار اجاره مسکن را آرام می‌کند!

در حالی که دو روز گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را پس گرفت، حالا سخنگوی دولت شب گذشته به مناسبت نخستین سالگرد انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ وضعیت بازار مسکن و تمهیدات دولت سیزدهم را تشریح کرد.

 سخنگوي دولت شب گذشته در برنامه جهان‌آرا راجع به وضعيت فعلي اجاره‌بها مسكن گفت: وقتي افزايش قيمت سالانه را داشتيم، طبيعتا مالكان علاقمند به افزايش اجاره‌بها هستند اما دولت طرف مستاجران است و تكليف خود را مشخص كرده است. اساسا عدالت‌محوري اين دولت ايجاب مي‌كند هميشه سمت طبقه علي بهادري جهرمي درباره اينكه مردم چه اندازه براي تحقق درمان و اصلاح اقتصادي صبر كنند، اظهار كرد: من نمي‌توانم زماني اعلام كنم. لازمه عبور از اين مسير اين است صبر و همكاري و همراهي داشته باشيم.

در درمان كرونا اگر صبر و تحمل نبود، امروز شيريني آمار صفر نفر فوتي حاصل نمي‌شد. اگر همراهي و صبر نباشد نتيجه به دست نخواهد آمد. شعار اين دولت جان مردم و نان مردم بود. مردم ديدند كه اولويت جان مردم از سوي دولت محقق شد.

بهادري جهرمي درباره تعهد تامين سالانه يك ميليون مسكن توسط دولت سيزدهم و وضعيت اجاره‌بها در كشور يادآور شد: در بازه زماني سال ۹۸ رشد و جهش نرخ و قيمت مسكن را شاهد بوديم كه افزايش آن منجر به نرخ اجاره‌بها نيز مي‌شد.

اين افزايش با شيوع كرونا هم مصادف شد و ستاد كرونا نيز مجبور بود با شيوه‌نامه‌اي اجاره‌بها را كنترل كند، الان كه بحران كرونا كنار رفته است، حالا فنر فشرده شده اجاره‌بها مي‌خواهد خود را رها كند.

طبيعتا دولت امروز فعال است تا فنر اجاره‌بها را كنترل كند، از روش‌هاي مختلفي هم سعي در كنترل شرايط داشت و با هماهنگي سران قوا و نمايندگان مجلس سعي در تعديل شرايط دارد.

وي اعلام كرد: بيش از يك ميليون و دويست هزار مسكن در مرحله اجرا قرار دارند و در مراحل مختلفي از اجرا قرار دارد كه آثار خودش را كم كم نشان مي‌دهد. بيش از يك ميليون مسكن هم جايابي شده تا به اين ميزان ملحق شود تا تقريبا به مرحله اجراي تمام طرح برسد و اين ميزان اختصاص به يك سال اول دارد.

او با بيان اينكه در مورد ماليات بر خانه‌هاي خالي در حال حاضر برگه مالياتي هم فرستاده مي‌شود، گفت: براي ۵۰۰ هزار واحد خانه خالي پس از شناسايي وزارت راه برگه مالياتي صادر شده است و تشديد سخت‌گيري براي پرداخت ماليات‌ها مطابق قانون در نظر گرفته شده است.

گزارش اشکال Top