افزایش هزینه وام مسکن

آمارهای ثبت شده از قیمت اوراق تسه در بازار نشان از صعود مجدد قیمت اوراق در بازار مسکن داشته و از مرز ۱۱۰ هزار تومان عبور کرده است.

روند هزينه وام مسكن در روزهاي اخير سيري صعودي پيدا كرده و با وجود تسهيلات جديد اما باز هم روند آن فزاينده شده است. مسير هزينه ثبت شده در بازار مسكن نشان مي‌دهد با افزايش سقف هزينه وام مسكن در پاييز روند تقاضا افزايش پيدا كرده و به دليل كاهش عرضه در اين بخش هزينه وام ركوردهاي بي سابقه اي را ثبت كرد.

در همين اثنا به مناسبت سالروز تاسيس بانك مسكن، اين نهاد تصميمي جديد مبني بر كاهش پرداختي اوليه در دريافت وام اتخاذ كرد كه منجر به پايين آمدن قيمت اوراق تسه در بازار شد. اما اكنون آمارهاي ثبت شده از قيمت اوراق تسه در بازار نشان از صعود مجدد قيمت اوراق در بازار داشته و از مرز ۱۱۰ هزار تومان عبور كرده است.

ركورد قيمت در بازار اوراق تسه

در روز ۱۹ دي ماه هزينه اوراق تسهيلات بانك مسكن به حدودا ۱۱۱ هزار تومان رسيد. بررسي آمارها نشان از دومين ركورد قيمت اين متغير در دو سال گذشته داشته است.

به طور كلي مشتريان بازار اوراق تسهيلات مسكن مي توانند با خريد اين اوراق در بازار، وام خريد خانه از بانك مسكن اتخاذ كنند. قيمت اين اوراق در بازار به صورت روزانه كشف شده و اعتبار آن ها براي خريد وام معادل با ۵۰۰ هزار تومان است.

در پاييز امسال سقف خريد اوراق تغيير كرد. طبق قاعده جديد بانك مسكن سقف خريد وام براي مجردين ساكن تهران برابر با ۲۸۰ ميليون تومان و براي متاهلين برابر با ۴۸۰ ميليون تومان اعلام شد. اين رويداد منجر به رشد تقاضا شده و در صورتي كه عرضه هم سو با تقاضاي اوراق در بازار حركت نمي كرد قيمت اين اوراق رفتاري صعودي را از خود برجاي گذاشت.

در همين راستا در ابتداي آذر ماه، بانك مسكن به مناسبت سالروز تاسيس اين بانك تصميم گرفت تا هزينه وام را براي مشتريان كاهش دهد. به اين دليل تا ۲۵ دي ماه قاعده اي جديد در مورد خريد اوراق تصويب شد كه طي آن مشتريان كافي است براي دريافت وامي مشخص تنها نيمي از اوراق را خريداري كنند و نيم ديگر را با نرخ سود اسمي ۱۸ درصد طي هشت سال از بانك مسكن اخذ كنند.

اين رويداد موجب شد تا مشتريان براي تهيه وام نيمي از اوراقي كه تاپيش از اين نياز بود را خريداري كنند. اين اتفاق معادل با دوبرابر كردن عرضه اوراق در بازار بود.

موج جديد تقاضا در بازار مسكن؟

اين اتفاق، هزينه وام مسكن را كاهش داد اما نكته آن جاست كه اين كاهش هزينه تا كجا دوام خواهد داشت؟ در همين رابطه برخي تحليلگران اعتقاد داشتند دوباره موج جديدي از تقاضا در بازار شكل خواهد گرفت كه موجب افزايش هزينه وام خواهد شد.

در روز ۱۹ دي ماه هزينه اوراق تسه در بازار مسكن ۱۱۱ هزار تومان به دست آمد كه هزينه وام را براي مجردين درصورت استفاده از تسهيلات به ۳۱ ميليون و ۸۰ هزار تومان و بدون استفاده از تسهيلات به ۶۲ ميليون و ۱۶۰ هزار تومان رسانيد.

هزينه وام مسكن براي متاهلين نيز در اين روز برابر با ۵۳ ميليون و ۲۸۰ هزار تومان بوده كه درصورت عدم استفاده از تسهيلات دو برابر اين رقم يعني ۱۰۶ ميليون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد بود.

روند فزاينده در نرخ سود وام مسكن

از آن جا كه مشتريان اين بازار دو هزينه را براي دريافت وام بايد پرداخت كنند در نتيجه نرخ سود وام مسكن براي آن ها از ميزان اسمي خود جدا شده و متناسب با هزينه اوراق تغيير خواهد كرد.

در همين رابطه نرخ سود وام مسكن در روز ۱۹ دي ماه در صورت استفاده از تسهيلات برابر با ۲۱٫۶۵ درصد و در صورت عدم استفاده از اين تسهيلات معادل با ۲۴٫۷ درصد خواهد بود.

گزارش اشکال Top