زمان ثبت‌نام مجردها در نهضت ملی مسکن مشخص شد

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد زیر ۴۵ سال، بعد از ۱۵ دی‌ماه در دستور کار قرار دارد.

ثبت‌نام نهضت ملي مسكن كه تا ۱۵ دي‌ماه تمديد شده بود براي مجردان واجد شرايط بعد از ۱۵ دي‌ماه انجام خواهد شد و اين دسته از متقاضيان بايد با مراجعه به نشاني saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام كنند.

بر اين اساس مجردها به شرط تنظيم تعهد نامه محضري براي ارائه عقد نامه در هنگام واگذاري واحد مسكوني مي‌توانند در طرح نهضت ملي مسكن بعد از ابلاغ نهايي دستورالعمل، ثبت‌نام كنند. مطابق متن پيشنهادي براي ابلاغ در صورتي كه در هنگام واگذاري به تعهد ازدواج عمل نكنند، قرارداد واگذاري واحد فسخ مي‌شود.

امكان ثبت‌نام متقاضيان در ۱۲ شهر

يادآوري مي‌شود در استان تهران امكان ثبت‌نام متقاضيان در ۱۲ شهر فراهم شده است كه اين شهرها شامل اسلامشهر، پاكدشت، پيشوا، رباط كريم، ورامين، بومهن، دماوند، رودهن، فيروزكوه، شهر جديد هشتگرد، شهر جديد پرند و شهر جديد ايوانكي است.

به نقل از وزارت راه و شهرسازي، اما ساكنان شهر تهران صرفاً مجاز به ثبت‌نام در پاكدشت، رباط‌كريم، پرند، هشتگرد و ايوانكي هستند و اگر ثبت‌نام اشتباه در ساير شهرهاي استان انجام دهند در فرصت باقيمانده بايد انصراف داده و مجدد شهر درست را انتخاب كنند.

متقاضيان مابقي شهرهاي استان تهران (به غير از شهر تهران) صرفاً مي‌توانند متقاضي ثبت‌نام در شهر محل سكونت خود باشند.

ثبت‌نام نهضت ملي مسكن يك ماه بعد ابلاغ قانون جهش توليد توسط رئيس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد. نهضت ملي مسكن يكي از سياست‌هاي كلان دولت سيزدهم در حوزه مسكن است كه بر اساس اين سياست، احداث ۴ ميليون واحد مسكوني در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است.

متقاضيان با داشتن چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سكونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالكيت خصوصي و در نهايت عدم استفاده از امكانات دولتي از اول انقلاب در حوزه مسكن، مي‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند.

بر اساس اين قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمي و حركتي با ۲۰ سال سن، مي‌توانند در قانون جهش توليد مسكن (نهضت ملي مسكن) مشاركت داشته باشند.

همچنين، قانون براي سرپرستان خانوار، محدوديت سني نگذاشته است، چون اين افراد سرپرست خانوار تعريف مي‌شوند و براي قانونگذار متأهل يا سرپرست خانوار بودن ملاك است. در عين حال، زنان و مردان سرپرست خانوار كه به دليل متاركه به صورت مجردي زندگي مي‌كنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقي شده و بدون ملاك سن مي‌توانند ثبت‌نام كنند.

بر اساس مصوبه تازه شوراي‌عالي مسكن، مردان مجرد بالاي ۴۵ سال سن و بيماران خاص با تأييديه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، امكان ثبت‌نام در نهضت ملي مسكن را دارند.

تقليل سابقه سكونت به يك سال

بنا بر اعلام معاونت مسكن و ساختمان، براي مهاجران از كلانشهرها، سابقه سكونت به يكسال تقليل پيدا كرده است. بدين‌معنا اگر كسي ساكن كلانشهري بوده و در شهر ديگر، تقاضاي مسكن دارد با حدود يكسال سابقه سكونت در همان شهر امكان ثبت‌نام در طرح نهضت ملي مسكن را دارد.

همچنين براي كاركنان دولت و نيروهاي نظامي و روحانيون بر اساس حكم اداري و يا بر اساس تشخيص حوزه‌هاي علميه، سابقه سكونت پنج ساله در طرح نهضت ملي مسكن مورد نياز نيست. اين افراد مي‌توانند به جز تهران در ساير شهرهاي كشور از اين مزيت بهره‌مند شوند.

تاكنون بر اساس اعلام معاونت مسكن و ساختمان بيش از دو ميليون و ۳۸۷ هزار نفر در سامانه نهضت ملي مسكن ثبت‌نام كرده‌اند.

گزارش اشکال Top