رونق معاملات زمین‌های کشاورزی شمال صحت دارد؟

افزایش تقاضا برای خرید زمین در شهرهای شمالی زیاد شده است. برخی افراد سودجو با قطعه‌بندی زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری تهدیدی برای محیط زیست کشور شده‌اند. رئیس اتحادیه املاک بابل اما توضیح می‌دهد: رونق معاملات زمین‌های کشاورزی در شمال صحت ندارد و فروش زمین‌های کشاورزی برای ساخت ویلا ممنوع است.

با گرم شدن هوا و خشكسالي برخي مردم جنوب ايران به شهرهاي خوش آب و هواي شمال كشور كوچ كرده‌اند. همين مساله قيمت زمين در شهرهاي شمالي را گران كرده است.

بررسي‌ها حاكي از اين است به دليل افزايش حجم تقاضا برخي سودجويان با چرب زباني زمين‌هاي كشاورزي را تفكيك و به خريداراني كه نسبت به قانون آشنايي ندارند، مي‌فروشند اين در حالي است كه اين نوع معاملات ممنوع است.

در اين باره برخي كاربران فضاي مجازي براي تجارت‌نيوز نوشته‌اند: « تمام زمين‌هاي كشاورزي با بي‌تدبيري مسئولان تبديل به ويلا شده‌اند. همين زمين‌هاي كشاورزي تنها زمين‌هاي باير و قابل كشت كشور است كه برنج و ميوه كشور را تامين مي‌كند.» حال آيا خريد و فروش زمين‌هاي زراعي مجاز است؟

رئيس اتحاديه املاك بابل پاسخ داد: زمين‌هاي شمال زراعي، باغي يا مسكوني است. كنترل و نظارت زمين زراعي بر عهده جهاد كشاورزي است. بنابراين براي اين زمين‌ها امكان تغيير كاربري وجود ندارد. در حقيقت نمي‌توان براي اين زمين جواز ساخت گرفت يا آپارتمان و ويلايي ساخت. ديوار چيني در اين زمين‌ها هم كاملا ممنوع است.

رضا صادقي با اشاره به معاملات زمين‌هاي زراعي به تجارت‌‎‌نيوز گفت: از زمان رياست ابراهيم رئيسي در قوه قضاييه تاكنون، بحث تغيير كاربري زمين‌هاي كشاورزي مورد توجه قرار گرفت. هر گونه تغيير كاربري و تفكيك اراضي كشاورزي در شمال كشور غيرقانوني است.

در اين رابطه سال ۱۳۸۶ هم مجلس تفكيك زمين‌هاي كشاورزي به قطعات كوچكتر از حد نصاب اقتصادي را ممنوع اعلام كرد. همچنين در سال ۹۳ به دليل افزايش خريد و فروش زمين در شهرهاي خوش آب و هواي كشور، قباد افشار، رئيس وقت سازمان امور اراضي درباره خريد ويلا و زمين در شهر‌هاي شمالي به تسنيم گفته بود: « تغيير كاربري زمين كشاورزي ممنوع است و با متخلفان برخورد شديد مي‌كنيم.»

گزارش اشکال Top