هشدار سامانه املاک به مستاجران/ یارانه مستاجران در چه صورت قطع می‌شود؟

فرصت ثبت اطلاعات خانه‌ها در سامانه املاک و اسکان تمدید شد. پیش از این اعلام شده بود یارانه مستاجرانی که اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت نکنند، قطع می‌شود. یارانه مستاجران در چه صورت قطع می‌شود؟

مردم دو ماه فرصت داشتند اطلاعات خانه خود را در سامانه املاك و اسكان ثبت كنند. اين مهلت دو ماهه ۱۹ خرداد به پايان رسيد. اما در جلسه امروز ستاد ملي كرونا زمان ثبت‌نام سه ماه ديگر تمديد شد.

محمود محمودزاده، معاون وزير راه و شهرسازي پيش از اين درباره جريمه ثبت‌نام نكردن در سامانه املاك و اسكان گفته بود: «اگر مالكي نسبت به ثبت‌نام اقدام نكند يا اطلاعات خانه‌اش اشتباه و ناقص باشد مشمول جريمه مالياتي مي‌شود و اگر مستاجران نسبت به ثبت‌نام اقدام نكنند يارانه‌شان قطع شده و از خدمات بانكي محروم مي‌شوند.»

در روز پنجشنبه ۲۰ خرداد صد و بيست و چهارمين مرحله يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار ۷۸ ميليون نفر واريز شد. برخي از يارانه‌بگيران مي‌گويند كه يارانه برايشان واريز نشده است. علت واريز نشدن يارانه اين افراد، عدم ثبت اطلاعات در سامانه املاك و اسكان است؟

آيا يارانه كسي در خرداد حذف شده است؟

ثبت‌نام در سامانه املاك و اسكان در روز چهارشنبه هفته قبل يعني ۱۹ خرداد به اتمام رسيده است. بنابر اعلام وزارت راه مستاجري كه اطلاعات ملك استيجاري خود را در اين سامانه ثبت نكرده باشد يارانه‌اش حذف مي‌شود.

براساس قانون يارانه‌ها را سامانه هدفمندسازي يارانه‌ها واريز مي‌كند اما اين سازمان در مورد حذف يارانه‌بگيران تصميم‌گيرنده نيست بلكه اجراكننده دستورالعمل‌هاست.

براي حذف يارانه‌بگيران ابتدا بايد دولت به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي دستور حذف يارانه‌بگيران را بدهد. در مرحله دوم براساس ملاحظاتي كه دولت درنظر مي‌گيرد، وزارت كار وظيفه دارد ليست كساني كه بايد يارانه‌شان حذف شود را به سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها بدهد.

در مرحله آخر سازمان هدفمندسازي بايد در واريز يارانه تغييرات را اعمال كند.

پيگيري‌هاي تجارت‌نيوز نشان مي‌دهد كه در حال حاضر دستورالعمل حذف يارانه‌ براساس سامانه املاك و اسكان از سوي دولت به وزارت راه يا وزارت كار داده نشده، بنابراين در حال حاضر هيچ يك از دستگاه‌ها اجازه حذف يارانه‌ را ندارند. همچنين پيگيري‌هاي تجارت‌نيوز از سازمان‌هاي مربوطه نيز نشان مي‌دهد كه يارانه كسي در خرداد حذف نشده است.

از سوي ديگر نيز ممكن است زمان نام‌نويسي تمديد شود چرا كه كه وزارت راه و شهرسازي به ستاد ملي كرونا پيشنهاد داده كه زمان نام نويسي در سامانه املاك و اسكان تا پايان شهريور تمديد شود.

يارانه چه كساني حذف مي‌شود؟

به گفته معاون وزير راه اگر مستاجران نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه املاك و اسكان اقدام نكنند يارانه‌شان قطع مي‌شود.

زمان ثبت اطلاعات چهارشنبه گذشته به اتمام رسيد، اما محمود زاده به تجارت‌نيوز گفته بود كه قرار است در جلسه امروز ستاد كرونا در خصوص تمديد زمان ثبت‌نام تصميم‌گيري شود.

براساس اظهارات امروز معاون وزير راه ثبت اطلاعات ملكي در سامانه املاك و اسكان تا پايان شهريور تمديد شد.

به گفته او مبناي دريافت خدمات دولتي از قبيل يارانه، افتتاح حساب بانكي، پلاك خودرو، انشعابات خانگي، گذرنامه و بسياري ديگر از خدمات، ثبت اطلاعات ملكي در سامانه املاك و اسكان و دريافت كد يكتا است كه عدم ثبت‌نام به معناي قطع اين خدمات است.

بر اين اساس بايد گفت افرادي كه هنوز نتوانسته‌اند اطلاعات خود را در سامانه املاك ثبت كنند تا پايان شهريور فرصت دارند كه نام‌نويسي كنند، در غير اين صورت احتمالا از مهر ماه يارانه مستاجراني كه اطلاعات ملك استيجاري خود را ثبت نكنند حذف شود.

بنابر تصميم امروز ستاد ملي كرونا در خرداد يارانه كسي حذف نشده و تا شهريور همه يارانه‌بگيران طبق روال ماه‌هاي قبل يارانه خود را دريافت مي‌كنند. احتمالا مشكل افرادي كه از حذف يارانه خود خبر داده‌اند چيزي ديگري بوده است.

گزارش اشکال Top