گرانی الگوی سازندگان مسکن را تغییر داد

گرانی الگوی مصرف سازندگان مسکن را تغییر داد. دبیر انجمن سیمان با اعلام این خبر توضیح داد به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون آجر، فولاد و آهن، سیمان جایگزین دیگر مصالح ساختمانی شد.

با افزايش تورم هزينه ساخت و ساز خانه گران شده و همين مساله الگوي مصرف سازندگان را تغيير داده است.

دبير انجمن سيمان در اين زمينه به تجارت‌نيوز توضيح داد: آجر، گچ، آهن و … گران شده و به دليل ارزان بودن سيمان الگوي ساخت سازندگان هم به سمت بتني شدن پيشرفته است.

گفتني است استفاده از اسكلت بتني به جاي اسكلت فلزي مزايا و معايب خاص خود را دارد. به عنوان مثال استفاده از بتن در ساختمان‌هاي بلندمرتبه و با شالوده سست توصيه نمي‌شود زيرا اسكلت بتني سنگين و حجيم است و ايمني ساختمان پايين مي‌آيد.

به گفته عبدالرضا شيخان همچنين توزيع سيمان نسبت به سال گذشته زيادتر شده و همچنين درخواست براي خريد سيمان بالا گرفته است.

دبير انجمن سيمان ادامه داد: در چند سال گذشته صنعت سيمان با حداقل ظرفيت فعاليت مي‌كرد اما بتني شدن ساختمان‌ها باعث شد كارخانه‌ها با حداكثر ظرفيت فعاليت كنند.

شيخان البته تاكيد كرد: به دليل تحريم‌ها قطعات و ماشين‌آلات كارخانه‌هاي سيمان فرسوده شده و همين مسائل قيمت تمام شده توليدات اين صنعت را گران كرده است.

او ادامه داد: علاوه بر اين قيمت حمل و نقل سيمان هم افزايش چشمگيري داشته اين در حالي است كه سيمان به لحاظ قيمت، نسبت به ديگر مصالح ساختماني كم ارزش است و كاهش مدام سود توليد، ادامه حيات صنعت سيمان را تهديد مي‌كند.

دبير انجمن سيمان همچنين گفت: قيمت سيمان درب كارخانه قابل توجه نيست اما به دليل افزايش كرايه حمل و نقل قيمت سيمان براي مصرف‌كننده گران تمام مي‌شود و در واقع هزينه‌هاي جانبي باعث افزايش قيمت سيمان شده‌اند.

همچنين رامين گوران اوريمي، دبير انجمن انبوه‌سازان تهران از افزايش خيره‌كننده هزينه ساخت و ساز گفت و توضيح داد حداقل هزينه ساخت هر متر خانه را هفت تا ۱۰ ميليون تومان دانست و گفت كه اين عدد بدون احتساب (انشعابات، جواز ساخت) است.

او به تجارت‌نيوز گفت: معمولا هزينه ساخت هر مترمربع خانه‌هاي لوكس بالاي ۱۰ ميليون تومان است اما هزينه ساخت مسكن با كيفيت حداقل، حدودا پنج ميليون تومان تمام مي‌شود.

گزارش اشکال Top