وام ۷۰ میلیون تومانی اجاره مسکن/ کدام بانک‌ها وام ودیعه می‌دهند؟

به دستور ستاد مقابله با کرونا وام ودیعه مسکن در پایتخت تا ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته، اما ظاهرا شبکه بانکی هنوز دستوری در این‌باره دریافت نکرده و دبیر کانون بانک‌های خصوصی هم اعلام می‌کند که در شرایط فعلی اغلب بانک‌ها توان پرداخت این مبلغ را ندارند.

روز گذشته، در ستاد ملي مقابله با كرونا تصميماتي درباره اجاره‌نشين‌ها گرفته شد و محمد اسلامي، وزير راه شهرسازي هم از افزايش مبلغ وام وديعه مسكن خبر داد و تاكيد كرد: مستأجراني كه نتوانستند وام وديعه مسكن دريافت كنند، تا پايان شهريور فرصت دارند در سامانه وزارت راه و شهرسازي ثبت نام كنند.

او گفت: تسهيلات وديعه مسكن نسبت به سال گذشته افزايش يافته و به رقم ۷۰ ميليون تومان براي تهران، ۴۰ ميليون تومان براي ساير كلان‌شهرها و ۲۵ ميليون تومان براي شهرهاي كوچكتر رسيده است و افراد مي‌توانند از طريق ثبت نام اين وام را دريافت كنند.

تا پيش از اين مبلغ وام وديعه در پايتخت ۵۰ ميليون‌ تومان، در ساير كلان‌شهرها ۳۰ ميليون تومان و درشهرستان‌ها ۱۵ ميليون تومان بود كه ۱۵ بانك، مسئول پرداخت آن بودند.

با اين حساب مبلغ وام وديعه هم مثل وام ازدواج امسال افزايش يافته است. آن هم در حالي كه پيش از اين بانك‌ها درباره افزايش مبلغ وام ازدواج ابراز نگراني كرده بودند و بعضا صراحتا اعلام كردند كه به رغم افزايش مبلغ وام ازدواج، توان بانك‌ها در وام‌دهي تغييري نكرده و افزايش مبلغ تسهيلات ازدواج، فقط صف دريافت را طولاني‌تر و مردم را گرفتار مي‎كند.

اما آيا حالا درباره وام وديعه هم قرار است اين ماجرا تكرار شود؟

چيزي ابلاغ نشده

عليرضا قيطاسي، دبيرشوراي بانك‌هاي دولتي و نيمه‌دولتي، در پاسخ به اين سوال كه درباره افزايش مبلغ وام وديعه، تا امروز چيزي به شبكه بانكي ابلاغ شده يا نه؟ مي‌گويد: اين مصوبه ابتدا بايد به بانك‌‌مركزي ابلاغ شود و سپس بانك‌مركزي آن را به شبكه بانكي ابلاغ كند كه هنوز اين اتفاقات نيفتاده است.

او همچنين در واكنش به ميزان آمادگي بانك‌ها براي افزايش وام وديعه مي‌گويد: وقتي تصميمي براي افزايش نرخ تسهيلات وديعه مسكن گرفته مي‌شود حتما منابع آن هم در نظر گرفته شده و البته سهميه بانك‌هاي مختلف هم با هم متفاوت است.

قيطاسي ادامه مي‌دهد: تا پيش از اين دو بانك دولتي، سه بانك نيمه‌دولتي و ۱۰ بانك خصوصي بانك عامل براي پرداخت اين وام بودند و حالا ممكن است شرايط تغيير كرده باشد.

دبيرشوراي بانك‌هاي دولتي و نيمه‌دولتي همچنين توضيح مي‌دهد: مصوبه هنوز ابلاغ نشده و جزئياتي از دستورالعمل اين تصميم در دست نداريم؛ ممكن است شرايط وام از جمله زمان بازپرداخت، نرخ و… تغيير كرده باشد، شايد هم وام با همان شرايط قبلي پرداخت شود. فعلا بايد منتظر ماند تا دستورالعمل ابلاغ شود.

اغلب بانك‌ها توان پرداخت ندارند

محمدرضا جمشيدي، دبير كانون بانك‌هاي خصوصي، اما در پاسخ به اين سوال كه بانك‌ها توان پرداخت وام وديعه با مبلغ بيشتر را دارند يا خير؟ صراحتا مي‌گويد: اغلب بانك‌ها توان پرداخت وام با اين مبلغ را ندارند. ضمنا از طرفي ابلاغيه‌هاي مختلفي براي وام‌‌هاي مختلف از قرض‌الحسنه گرفته تا ساير انواع براي پرداخت به شبكه بانكي رسيده و از طرف ديگر بانك مركزي بخشنامه داده كه بانك‌ها نمي‌توانند مانده تسهيلاتشان را نسبت به سال گذشته بيش از دو درصد افزايش دهند.

او مي‌افزايد: چطور ما بايد بتوانيم بخشنامه بانك‌مركزي را اجرا كنيم وقتي همين الان چندين ميليون تومان وام مسكن ملي بايد بدهيم؟ دائما به ما دستور پرداخت وام ابلاغ مي‌شود ولي بانك مركزي ما را محدود به درصد افزايش مانده تسهيلات كرده است. بنابراين از توان بانك‌ها خارج است كه از بخشنامه بانك‌مركزي عدول كنند.

جمشيدي با تاييد گفته قيطاسي مبني بر اين كه هيچ مصوبه يا دستورالعمل رسمي هنوز در اختيار شبكه بانكي قرار نگرفته، تاكيد مي‌كند كه بانك‌ها تنها در شرايطي مي‌توانند توان پرداخت پيدا كنند كه مطالبات معوقشان را وصول كنند تا از محل وصولي‌ها وام دهند اما اين كار هم سخت است و در نهايت رقم قابل توجهي براي بانك‌ها نخواهد بود.

 

گزارش اشکال Top