نرخ تسهیلات ساخت مسکن در ۱۴۰۰ چقدر است؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تسهیلات ساخت مسکن دریافت می‌کنند.

محمود محمودزاده به جزييات ابلاغيه جديد در خصوص سهميه بانك‌ها براي تسهيلات ساخت مسكن در سال‌جاري اشاره كرد و افزود: براساس قانون بودجه ۱۴۰۰، يك ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسكوني شهري و روستايي از تسهيلات ساخت مسكن استفاده مي‌كنند كه از اين تعداد ۴۰۰ هزار واحد براي واحدهاي مسكوني روستايي و ۸۰۰ هزار واحد براي واحدهاي مسكوني شهري در نظر گرفته شده است.

وي هدف از افزايش تسهيلات ساخت و ابلاغ آن به بانك‌ها را رونق و افزايش ساخت و ساز و توليد مسكن برشمرد و اظهار اميدواري كرد تا واحدهاي نيمه‌تمام يا واحدهايي كه تازه شروع شده‌اند سهم تامين مالي بهتري را براي تكميل داشته باشند.

محمودزاده توضيح داد: همه مالكان خصوصي، خودمالكان و سازندگان بخش خصوصي بر اساس ضوابطي كه وزارت راه و شهرسازي تعيين كرده است به بانك‌ها مراجعه كرده و تقاضاي استفاده از تسهيلات ساخت را داشته باشند. بر اساس شاخص بندي كه انجام شده اين تسهيلات در اختيار واجدان شرايط كه عموما سازندگان واحدهاي متوسط و ارزان‌قيمت هستند، قرار مي‌گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: پرداخت تسهيلات ساخت مسكن افزايش يافته به واحدهاي گران‌قيمت تعلق نمي‌گيرد و اين بخشي از ضوابط وزارت راه و شهرسازي است. واحدهاي متوسط و ارزان قيمت مشمول قانون دريافت تسهيلات ساخت هستند.

وي اظهار اميدواري كرد تا با اين كار بخش عمده‌اي از واحدهاي نيمه تمام سطح كشور تكميل و رونق ساخت و ساز در سال جاري بيشتر شود.

محمودزاده در خصوص سقف تسهيلات ساخت اعلام كرد: اين موضوع هم اكنون در شوراي پول و اعتبار در دست بررسي است كه بر اساس سيستم بانكي بايد اين چهارچوب تعيين شود. بانك مركزي تاكنون جدول سهيمه بانك‌ها را اعلام كرده است اما ميزان مبلغ در يك تا دو هفته آتي اعلام خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: بر اساس قانون، همه بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري مشمول اجراي اين طرح هستند و ابلاغ سهميه‌هايي كه بايد به تسهيلات ساخت مسكن اختصاص دهند را دريافت كرده‌اند.

وي يادآور شد: سهيمه بانك‌ها در ارايه تسهيلات ساخت مسكن متفاوت است و سهميه بانك مسكن با توجه به تخصصي بودن آن بانك در حوزه مسكن از ساير بانك‌ها بيشتر است.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ مجموعا بانك‌ها بايد ۳۶۰ هزار ميلياردتومان براي واحدهاي مسكوني شهري و روستايي كه در مجموع يك ميليون و ۲۰۰ هزار واحد است پرداخت كنند.

منبع: ايرنا

گزارش اشکال Top