قیمت‌ واحدهای مسکن مهر میلیاردی شد

در حالی مرکز آمار ایران از کاهش قیمت مسکن در کشور طی اسفند خبر داده که دلالان به‌خصوص در شهرهای جدید اطراف تهران یکبار دیگر دست به کار شده‌اند.

مطابق جديدترين گزارش رسمي كه مركز آمار ايران آنرا منتشر كرده، متوسط قيمت مسكن در تهران طي اسفند ۹۹ حدود ۳ درصد در مقايسه با ماه پيش از آن (بهمن) كاهش يافته است. بر اين اساس نرخ تورم نقطه‌اي در اسفند ماه ۱۳۹۹ به عدد ۸۱،۹ درصد رسيد؛ به‌عبارت ديگر خريداران براي خريد يك واحد مسكوني در شهر تهران نسبت به اسفند ۹۸ بايد ۸۱٫۹ درصد بيشتر پول پرداخت كنند.

البته پيش از مركز آمار بانك مركزي اوايل ماه جاري طي گزارشي اعلام كرد: طي اسفند ۹۹ متوسط قيمت مسكن (يك مترمربع) معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۳۰ ميليون و ۲۷۰ هزار تومان بود كه در مقايسه با بهمن و اسفند ۹۸ به ترتيب ۶٫۶ و ۹۳٫۷ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

فارغ از متفاوت بودن آمار ارائه شده از سوي بانك مركزي و مركز آمار ايران در خصوص تحولات قيمت مسكن، گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه بازار مسكن در يك آرامش نسبي به سر مي‌برد.

طي سال ۹۸ و ماه‌هاي ابتدايي سال ۹۹ بازار مسكن به واسطه اتفاقات بازارهاي اقتصادي به‌طور متوسط حدود ۱۰ درصد افزايش قيمت داشت، اما در ماه‌هاي پاياني سال گذشته اين روند بر خلاف سال‌هاي اخير متوقف شد. يكي از دلايل نيز كاهش شديد قدرت خريد مردم و عدم توانايي براي ورود به بازار مسكن ارزيابي مي‌شود.

در اين شرايط اما دلالان مسكن به‌خصوص در شهرهاي جديد دست به‌كار شده‌اند. به‌عنوان نمونه پرديس كه به دليل نزديكي به تهران جزو شهرهاي جديد پرتقاضا براي سكونت در واحدهاي مسكن مهر است برخلاف اكثر مناطق كشور دستخوش افزايش قيمت‌هاي بعضا عجيب و غريبي شده كه باعث آن دلالان هستند.

فاز ۸ اين شهر به‌دليل متراژ بالاي ۱۰۰ مترمربع و فاصله كمتر نسبت به ساير فازها به تهران از اقبال نسبتا بيشتري براي معاملات مسكن برخوردار است. واحدهاي مسكن مهر اين فاز سال گذشته (تا شهريورماه) همپاي افزايش قيمت مسكن كشور پيش رفت و واحدهاي ۱۲۰ متري آن قيمت يك ميليارد توماني را ثبت كردند.

اما با آغاز پاييز و فروكش كردن تقاضا در بخش مسكن، قيمت مسكن در كشور با شدت كمتري افزايش يافت و اين موضوع بر قيمت مسكن شهرهاي جديد از جمله پرديس تاثير گذاشت. به‌عنوان مثال قيمت يك واحد مسكن مهر در شهر پرند تا حدود ۵۵۰ ميليون تومان طي تابستان گذشته افزايش يافت، اما در ادامه به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ ميليون تومان كاهش يافت. در پرديس نيز واحدهايي كه زماني يك تا ۱٫۲ ميليارد تومان خريد و فروش مي‌شد، در نيمه دوم سال گذشته به حدود ۸۰۰ ميليون تومان كاهش يافت، يعني حدود ۲۰۰ ميليون تومان ارزان‌ شد.

اين در حالي است كه از چند روز قبل، قيمت واحدهاي ۱۲۰ متري مسكن مهر پرديس ۱٫۲، ۱٫۳ و در برخي موارد ۱٫۷ ميليارد تومان اعلام مي‌شود! به نظر مي‌رسد كاهش قيمت مسكن در نيمه دوم سال گذشته شرايطي را به‌وجود آورد دلالان و سوداگران مسكن واحدهاي متعددي را از مصرف‌كنندگان خريداري كرده و امروز اين واحدها با ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون تومان سود براي فروش عرضه شود! مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد بايستي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و نظارتي به آن رسيدگي كنند.

منبع: تسنيم

گزارش اشکال Top