قولنامه‌های سه رنگ مسکن بی‌اعتبار می‌شود

در روزهای اخیر دو گام مهم در جهت برچیده شدن قولنامه های دستی و اسناد غیررسمی معاملات مسکن برداشته شد که یکی انتقال سامانه املاک و مستغلات از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی و دیگری الزامی کردن ثبت کد رهگیری در معاملات است.

شايد شما هم تا كنون قولنامه هاي رنگي سه برگي كه در دفاتر املاك منعقد مي شود را ديده باشيد. اگرچه اين قولنامه ها سالهاست كه براي خريد و اجاره توسط مشاوران املاك استفاده مي شود اما از ضمانت و اطمينان كافي برخوردار نيست.

در روزهاي اخير گام مهمي براي تحكيم معاملات و شفافيت بازار مسكن برداشته شد. روز ۱۷ فروردين ماه ۱۴۰۰ مجلس شوراي اسلامي، مصوبه اي را ذيل طرح جهش توليد و تامين مسكن به تصويب رساندند كه به كد رهگيري اعتبار بيشتري مي دهد. به موجب ماده ۱۹ طرح جهش توليد مسكن، در راستاي رصد و نظارت بر بازار مسكن درج كليه معاملات خريد، فروش، پيش خريد، پيش فروش، رهن و اجاره مسكن در سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور و اخذ كد رهگيري الزامي است.

بر اساس تبصره اين ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف يك ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون، سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور را به صورت رايگان به وزارت راه و شهرسازي منتقل كند.

دسترسي به سايت به شرط اخذ كد رهگيري
رييس اتحاديه مشاوران املاك در اين خصوص به ايسنا گفت: از مجلس شوراي اسلامي كه بعد از حدود ۱۳ سال از زمان راه اندازي سامانه املاك و مستغلات، اين قانون را تصويب كردند و به هر حال متوجه اهميت كد رهگيري شدند تشكر مي كنم. كد رهگيري براي شفاف سازي و امنيت اقتصادي ـ اجتماعي است. از طرف ديگر مي تواند به برنامه ريزي در حوزه مسكن كمك كند؛ چرا كه آگاهي از تعداد معاملات، مكان معاملات و قيمت بسيار مهم است.

وي افزود: ما با قوه قضاييه هماهنگ هستيم و دائما با آن تعداد از مشاوران املاكي كه به هر دليل كد رهگيري را صادر نمي كنند برخورد قاطع مي كنيم. پرونده او را به كميسيون حل اختلاف مي بريم و واحد صنفي را پلمپ مي كنيم. از اين به بعد با مصوبه مجلس، اين برخوردها تشديد نيز خواهد شد. اينكه بعضا به متعاملين مي گويند براي پرداخت نكردن هزينه ماليات، نيازي به كد رهگيري نيست بسيار اشتباه است. كسي كه كد رهگيري صادر نمي كند يا جواز ندارد يا تخلف كرده و ما دسترسي او را به سايت بسته ايم. بنابراين از مردم تقاضا مي كنم حتما كد رهگيري را از مشاوران املاك مطالبه كنند.

خسروي، پاشنه آشيل كد رهگيري را عدم ثبت پلاك ثبتي دانست و گفت: در حال حاضر قراردادها بر اساس كد پستي منعقد مي شود اما بايد بر اساس پلاك ثبتي باشد. اگر اين اقدام انجام شود خانه مدنظر در سامانه قفل مي شود و كسي نمي تواند براي يك خانه با چند نفر قرارداد ببندد. اگر اين اقدام صورت گيرد، تخلفات كاسته مي شود و مشكل اصلي سامانه نيز حل خواهد شد.

در هر منطقه ۵ تا ۸ بازرس به دفاتر املاك سركشي مي كنند
وي با درخواست از مردم براي همكاري با اتحاديه مشاوران املاك درخصوص ثبت معاملات و دريافت كد رهگيري گفت: متعاملين دقت كنند حتما جواز صاحب دفتر املاك جلوي چشم باشد. اگر ديدند يك نفر جواز ندارد يا از توكن شخص ديگر يا از شهري ديگر استفاده مي كند قرارداد را امضا نكنند. كسي كه جوازش را در كشو ميز گذاشته معلوم است كه آدم خلافكاري است. البته ما ۱۲۰ بازرس داريم كه در هر منطقه تهران تهران ۵ تا ۸ بازرس به دفاتر سركشي مي كنند. اگر از اداره اماكن بپرسيد بيشترين تعداد پلمپ دفاتر متعلق به اتحاديه املاك است؛ زيرا بازرسان ما فعال هستند و اقدامات قاطعي در برخورد با تخلفات انجام مي دهيم.

فرار مالياتي انگيزه عدم صدور كد رهگيري
از طرف ديگر معاون دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي گفته است: حدود ۶۰ درصد معاملات املاك در سامانه ثبت نمي شود؛ زيرا صدور كد رهگيري الزامي نيست و سازمان امور مالياتي نمي تواند ماليات دريافت كند. اين باعث شد تا ارايه كد رهگيري به شدت كاهش پيدا كند. البته در بعضي از شهرها مثل تهران تعداد ثبت كد رهگيري مناسب است اما همه معاملات ثبت نمي شود.

علي قائدي تصريح كرد: با تصويب طرح جهش توليد و تامين مسكن، ثبت معاملات اجباري و مديريت سامانه به وزارت راه و شهرسازي واگذار مي شود.

منبع: ايسنا

گزارش اشکال Top