اعلام جریمه عدم ثبت املاک: از قطع یارانه تا محرومیت خدمات بانکی

از صبح امروز برنامه دریافت یک مالیات جدید در شهر کلید خورد و به این ترتیب تمامی مالکان مکلف شده‌اند نسبت به ثبت املاک خود در سامانه وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

با آغاز ثبت املاك از سوي سرپرستان خانوار،دريفت ماليات از خانه‌هاي خالي بالاخره وارد فاز اجرايي خواهد شد.

بر اساس اعلام معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي طبق مقاد پيش‌بيني شده در اصلاحيه ماده ۵۴ مكرر قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ديماه ۹۹ تمام سرپرستان خانوارها و مالكان واحدهاي مسكوني مكلف هستند، اطلاعات محل سكونت (اقامتگاه) و املاك تحت مالكيت خود را ظرف مدت ۲ ماه از تاريخ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ در سامانه املاك و اسكان كشور درج كنند.

به اين منظور سرپرستان خانوار مي‌توانند بر اساس آخرين رقم كدملي خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمانبندي ذيل به سامانه ملي املاك و اسكان كشور به نشاني amlak.mrud.ir مراجعه كنند.

از تاريخ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ تمام سرپرستان خانوار مي‌توانند بدون در نظر گرفتن آخرين رقم كد ملي خود براي درج اطلاعات مذكور به سامانه املاك و اسكان مراجعه كنند.

در اين اطلاعيه تاكيد شده است يكي از موضوعاتي كه در اين زمينه لازم است متقاضيان به آن توجه كنند آن است كه اين اقدام تنها در راستاي ساماندهي حوزه مسكن كشوري و همسو با قانون ساماندهي بازار مسكن است و هيچ نفعي جز ساماندهي بازار مسكن در آن وجود ندارد.

اعلام جريمه عدم ثبت املاك: از قطع يارانه تا محروميت خدمات بانكي

طبق اعلام مقامات وزارت راه و شهرسازي براي ثبت نام نياز به اطلاعات خاصي نيست تنها آدرس، شماره سند و كد ملي كافي است و در صورت نداشتن گوشي متقاضيان مي‌توانند در دفاتر خدمات الكترونيكي ثبت نام را انجام دهند.

طبق پيشبيني هاي صورت گرفته شرايط ثبت نام اشخاص حقوقي، اشخاص حقيقي كه كمتر از ۱۸ سال سن دارند، اتباع خارجي و ايرانيان مقيم خارج از كشور در آينده اطلاع رساني خواهد شد.

انجام خوداظهاري از طريق سامانه در اينترنت و با رايانه شخصي به صورت رايگان براي عموم فراهم است، ليكن درصورت تمايل به استفاده از خدمات دفاتر پيشخوان دولت با هزينه شخصي نيز امكان پذير است.

ماليات دريافتي از واحدهاي مسكوني خالي كجا مصرف مي‌شود؟
محمود محمودزاده، معاون مسكن و ساختمان وزارت ره و شهرسازي دراره اهداف پيش‌بيني شده در اين قانون گفت: اين قانون دو هدف مشخص را پيگيري مي كند، مورد اول ماليات بر خانه‌هاي خالي است كه شناسايي اين واحدها يكي از وظايفي است كه قانونگذار برعهده اين سامانه گذاشته است و مورد بعدي شناسايي محل اسكان خانوارهاست.

اين مقام مسئول درباره نحوه هزينه كرد منابع حاصل از اجراي اين قانون گفت: در قانون جهش توليد مسكن يك صندوق ملي مسكن لحاظ شده كه مصوب شده است و مراحل شوراي نگهبان را طي كند كه اجرايي و عملياتي خواهد شد. در قانوني كه در مجلس براي جهش توليد مسكن تصويب شده است يكي از مواردي كه منابع صندوق ملي مسكن را تامين خواهد كرد، ماليات‌هاي اخذ شده بر بخش مسكن است. منابع حاصل از بخش مسكن به صندوق ملي مسكن واريز مي شود و منابع اين صندوق براي تامين مسكن حمايتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

محمودزاده گفت: سامانه‌اي كه وزارت راه و شهرسازي سال گذشته تشكيل داد به استناد قانوني شناسايي خانه‌هاي خالي بود. اما طبق قانون ۵۴ مكرر،علاوه بر شناسايي واحدهاي خالي، وظيفه جديدي برعهده سامانه نهاده است و آن هم شناسايي محل سكونت خانوار است. هر خانواري بر اساس قانون مي‌تواند يك اقامتگاه دائمي در شهر محل سكونت و يك اقامتگاه فرعي در شهري غير از محل سكونت داشته باشد كه اينها مشمول ماليات نيست. مازاد بر آن اگر هر واحدي داشته باشد مشمول ماليات خواهد شد. اگر واحدهاي بيشتري داشته باشند اما خالي نباشند مشمول ماليات نخواهد شد.

به گفته وي، كساني كه در سامانه ثبت‌نام مي‌كنند كد يكتايي را از سامانه دريافت مي‌كنند مبني بر آدرس الكترونيك خانوار و تمامي خدمات دولتي كه ازين پس دريافت خواهند كرد مبتني بر اين كد يكتايي است كه صادر مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي براي شهرهاي بالاي ۱۰۰ هزار نفر جمعيت است، بدين معنا كه شهرهاي زير ۱۰۰ هزار نفر جمعيت و روستاها اگر خانه خالي از سكنه باشد مشمول ماليات نيست، گفت:‌ هر خانواري كه نسبت به درج اطلاعات ناصحيح اقدام كند يا اطلاعات خود را در سامانه درج نكند علاوه بر آنكه كد يكتا را دريافت نمي‌كند از خدمات دولتي نمي‌تواند استفاده كند. بر اين اساس اين خانوارها، مشمول دو برابر جرايم مالياتي خواهند شد.

معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در قانون براي شخصيت‌هاي حقوقي اعم از شركت‌ها و ساير شخصيت‌هاي حقوقي كه داراي واحدهاي مسكوني هستند جرايم مالياتي دو برابر اشخاص حقيقي لحاظ شده است. اميدواريم ضوابط اجرايي كه براي قانون در نظر گرفته شده موجب تكميل اطلاعات شود.

محمودزاده درباره واحدهاي مسكوني فاقد سند نيز گفت: اطلاعات از طريق شهرداري ها و تعاوني ها در حال تكميل است و اسناد تعاوني نيز ملاك عمل خواهد بود.

جريمه عدم ثبت‌نام مسكن چيست؟
طبق اعلام معاون وزير راه و شهرسازي اگرمالكي نسبت به ثبت نام اقدام نكند يا اطلاعات خانه‌اش اشتباه و ناقص باشد مشمول جريمه مالياتي مي شود و اگر مستاجران نسبت به ثبت نام اقدام نكنند يارانه‌شان قطع شده و از خدمات بانكي محروم مي‌شوند. در متن قانون وزارت نيرو مكلف شده كه تعرفه آب و برق مالكاني كه خوداظهاري نكرده‌اند با بالاترين پلكان قيمتي درنظر گرفته شود.همچنين اگر فردي داراي خانه خالي باشد و در اين سامانه ثبت‌نام نكند و به نوعي تلاش در پنهان كردن اين ملك خود كند، بعد از شناسايي ملكش از او دو برابر ماليات اخذ خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده است كه دو ميليون و ۱۰۰ هزار واحد مسكوني خالي در سطح كشور شناسايي كرده و ثبت‌نام در سامانه يكتا تنها براي تاييد اين اطلاعات است.

مبلغ ماليات بر خانه‌هاي خالي چقدر است؟
طبق اعلام مقامات مسئول در سال اول حدود ۵۰ درصد مبلغ اجاره، در سال دوم حدود ۱۰۰ درصد مبلغ اجاره و سال سوم به بعد ۱۵۰ درصد مبلغ اجاره در هر ماه به عنوان ماليات از مالك دريافت مي‌شود. اين يعني اگر ملكي خالي شناسايي شود و درآمد اجاره آن سالي ۵۰ ميليون تومان باشد، حدود ۲۵ ميليون تومان از شما ماليات اخذ خواهد شد.

البته اين مقدار براي مالكان حقوقي دو برابر است. يعني در سال اول به اندازه ۱۲ ماه، در سال دوم به اندازه ۲۴ ماه و در سال سوم به بعد به اندازه ۳۶ ماه درآمد اجاره‌اي ملك از مالك ماليات گرفته خواهد شد.

اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي پيش از اين دو بار در ايران اجرا و هر دوبار به شكست منجر شده است. يكبار دهه پنجاه تا اواخر دهه ۶۰ و ديگر دهه ۷۰ تا اواخر سال ۸۰. مهم‌ترين عامل عدم موفقيت اين طرح‌ها نبود بستر مناسبي براي شناسايي خانه‌هاي خالي و ضعف نظارتي بوده است.

منبع: خبرآنلاين

گزارش اشکال Top