بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده و ربطی هم به عرضه و تقاضا ندارد، گفت: توقف حجم کلی اقتصاد، گردش مالی بخش مسکن را مختل کرده و به این زودی‌ها رفع نخواهد شد.

عباس زينعلي اظهار كرد: بازارهاي غيرمولد در حوزه قيمتي به حالت اشباع رسيده‌اند. به هر حال جهش سنگيني اتفاق افتاده كه بايد در جايي متوقف مي‌شد و در حال حاضر حجم اقتصاد اجازه افزايش نرخ‌ها را نمي‌دهد. مسكن هم در ايران و به‌خصوص در تهران دچار چنين حالتي شده است. عرضه و تقاضا هم در اين فرآيند دخيل نيست.

وي افزود: نقدينگي فعلي جامعه اجازه ايجاد ظرفيت قيمتي در بازار مسكن را نمي‌دهد كه به نظر من اين وضعيت ادامه‌دار خواهد بود.

اين كارشناس بازار مسكن، علت ثبات اين بازار پس از افت سه ماه اخير را تحركات شب عيد دانست و گفت: به هر حال هر ساله در روزهاي نزديك به عيد نوروز حجم معاملات در بازار مسكن بالا مي‌رود كه با رشد قيمت‌ها همراه است. اين مساله از فرهنگ خانوارها نشات مي‌گيرد كه دلشان مي‌خواهد آپارتمان خود را تبديل به احسن كنند. امسال البته معاملات شب عيد محدود به اقشاري از جامعه است كه از توان مالي برخوردارند و در حالت عمومي، خريد و فروش انجام نمي‌شود. در واقع تقاضاي جدي در بازار مسكن وجود ندارد.

زينعلي با بيان اينكه علت عقب‌نشيني طرف تقاضا از بازار مسكن بلاتكليفي وضعيت اقتصادي و سياسي است، تصريح كرد: با توجه به انتخابات آتي رياست جمهوري، سياست‌هاي جهاني در قبال ايران و همه‌گيري ويروس كرونا كه مشكلات اقتصادي ايجاد كرده، كنشگران تمامي بازارها از جمله بازار مسكن در حالت بلاتكليفي قرار دارند و معاملات خود را به حالت تعليق درآورده‌اند. درخصوص مسكن انگيزه‌هاي اميدواركننده‌اي براي خريد و فروش توسط سرمايه‌گذاران وجود ندارد، مگر عده معدودي كه ريسك‌پذير هستند و در حال حاضر بازار مسكن در اختيار اين گروه است.

اين كارشناس بازار مسكن خاطرنشان كرد: تا قبل از آبان ماه، معاملات مسكن در سطح كلي نسبت به سال قبل افزايش داشت. نيروي تحريك كننده بازار هم برابر كردن نرخ ريال در برابر دلار بود. يعني مردم به دنبال جايي مي‌گشتند كه ارزش سرمايه‌هاي خود را در برابر تورم حفظ كنند، وگرنه كسي به دنبال سود در معناي كلي نبود. خريد مسكن يكي از حالت‌هايي است كه سرمايه را در برابر تورم مصون نگه مي‌دارد. معاملات بالا مي‌رود و رشد قيمت اتفاق مي‌افتد. ممكن است براي انبوه‌ساز ايجاد رونق كند اما با توجه به ركود محتومي كه به دنبال خود مي‌آورد براي كليت بازار خوب نيست. حباب قيمت مسكن در سه سال گذشته محصول چنين شرايطي است.

وي درباره پيش‌بيني از وضعيت آينده بازار مسكن گفت: وقتي مي‌خواهيد ركود را تغيير دهيد بايد رونق ايجاد كنيد كه از طريق افزايش درآمد، افزايش شاخص اميد و گردش اقتصادي ايجاد مي‌شود. شاخص‌هاي مذكور سريعا دچار تغيير نمي‌شود. البته در بعضي بخش‌ها رونق به وجود آمده كه ارتباط چنداني با زندگي مردم ندارد. دولت هم تلاش‌هايي مي‌كند ولي حجم نيازهاي ما در اقتصاد بسيار بيشتر از اين تلاش‌ها است، به همين دليل عقيم مي‌ماند. به طور مثال تسهيلاتي كه براي مسكن داده مي‌شود با وجود آنكه در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم افزايش يافته آثاري در بازار مسكن نداشته است.

قيمت مسكن در تهران متري ۲۷.۴ ميليون تومان

بنابراين گزارش، دي امسال متوسط قيمت هر متر مسكن در شهر تهران ۲۷ ميليون و ۳۹۰ هزار تومان بوده كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزايش دارد. طبق اعلام بانك مركزي همچنين تعداد معاملات انجام شده در دي ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود كه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد كاهش و در مقايسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزايش را نشان مي‌دهد.
منبع: ايسنا

گزارش اشکال Top