وام مسکن افزایش می‌یابد؟

مسوولان شبکه بانکی و متولی بخش مسکن امروز درخصوص اعمال برخی تغییرات در نوعی از تسهیلات مسکن تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نيوز، مسوولان شبكه بانكي و متولي بخش مسكن امروز درخصوص اعمال برخي تغييرات در نوعي از تسهيلات مسكن تصميم‌گيري مي‌كنند.

روز گذشته خبري به نقل از متولي مسكن در وزارت راه وشهرسازي منتشر شد مبني بر اينكه سقف تسهيلات مسكن افزايش خواهد يافت و امروز ۱۷ دي در جلسه‌اي درخصوص افزايش رقم تسهيلات مسكن تصميم‌گيري خواهد شد.

در اين خبر كه روز گذشته به نقل از متولي مسكن منتشر شد اعلام شد: امكان افزايش سقف تسهيلات مسكن در جلسه‌اي با مسوولان بانك مركزي وجود دارد كه در اين جلسه درخصوص افزايش سقف تسهيلات خريد و ساخت مسكن و همچنين ميزان اين افزايش تصميم‌گيري خواهد شد و اين افزايش با توجه به بررسي‌هاي انجام شده و منابعي خواهد بود كه بانك مركزي مي‌تواند به اين امر تخصيص دهد. در حالي‌كه در اين خبر كه روز گذشته منتشر شد از احتمال افزايش تسهيلات خريد و ساخت مسكن صحبت شده است، اما پيگيري‌هاي روز گذشته نشان داد در جلسه‌اي كه امروز با حضور مديران ارشد بانكي، سياست‌گذار پولي و مقامات بخش مسكن برگزار مي‌شود قرار است درباره دو موضوع تصميم‌گيري شود.

يك موضوع درخصوص افزايش سقف تسهيلات ساخت مسكن ملي (طرح اقدام ملي مسكن) از رقم ۱۰۰ ميليون تومان به ۱۵۰ ميليون تومان و موضوع ديگر درخصوص كاهش سود اين تسهيلات براي سازنده‌ها از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد است. قرار است در صورت نهايي شدن اين تصميم مابه‌التفاوت سود ۱۲ درصدي تا سود ۱۸ درصدي از سوي دولت به شبكه بانكي پرداخت شود.

در واقع اصل ماجرا حول محور اين دو موضوع خواهد بود و تصميمي از بابت رايزني براي افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن در اين جلسه وجود ندارد. اين در حالي است كه افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن يكي از توصيه‌هاي كارشناسي در مقطع زماني فعلي به منظور رفع انجماد از بازار معاملات مسكن و كاهش عمق ركود از يكسو و تقويت قدرت خريد متقاضيان مصرفي مسكن از سوي ديگر است. با اين حال برخلاف وجود اين ضرورت و توصيه كارشناسان و نياز بازار، تصميمي در ميان سياست‌گذاران براي افزايش سقف تسهيلات خريد مسكن وجود ندارد.

منبع: دنياي اقتصاد

گزارش اشکال Top