تورم اجاره مسکن در پاییز امسال چقدر بود؟

مستاجران از جمعیت کشور بیش از ۴۰ درصد سهم دارند و این در حالی است که متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در فصل پاییز ۱۳۹۹ برابر با ۳۴ درصد اعلام شده است.


براي كپي كردن لينك پست كليك كنيد
تورم اجاره مسكن در پاييز امسال چقدر بود؟
تورم اجاره مسكن در پاييز امسال چقدر بود؟
مستاجران از جمعيت كشور بيش از ۴۰ درصد سهم دارند و اين در حالي است كه متوسط افزايش هزينه اجاره‌بها براي كل خانوارهايي كه تمديد قرارداد داشته‌اند، در فصل پاييز ۱۳۹۹ برابر با ۳۴ درصد اعلام شده است.

yektanet.com
به گزارش تجارت‌نيوز، با توجه به سهم بيش از ۴۰ درصدي مستأجران از جمعيت كشور، هر تغييري در شاخص اجاره‌بهاي مسكن تأثير مستقيمي بر معيشت و زندگي مردم ايران بخصوص اقشار كم‌درآمد دارد. اين درحالي است كه با رشد شديد قيمت مسكن در دو سال اخير، اجاره‌بهاي مسكن نيز رشد بالايي را تجربه كرد. در شرايطي كه شيوع كرونا بخشي از درآمد اجاره‌نشينان را از بين برده است، وضعيت اين قشر از جامعه بدتر شد. برهمين اساس ستاد مقابله با كرونا در مصوبه‌اي سعي كرد تا فشار را از دوش مستأجران بردارد. در همين راستا تعيين سقف افزايش حداكثر ۲۵ درصدي براي قراردادهاي اجاره جديد و تمديدي و جلوگيري از تخليه مسكن اجاري ابلاغ شد.

تازه‌ترين آمار ارائه شده ازسوي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه درفصل پاييز امسال ميزان رشد اجاره‌بها در مناطق شهري كشور بيش از سقف تعيين شده بوده است.

طبق گزارش شاخص بهاي مصرف كننده در ماه آذر، ضريب اهميت اجاره در شاخص كل تورم ۳۰٫۷ درصد بوده كه نسبت به ساير هزينه‌هاي خانوار رقم قابل توجهي است. دراين ماه شاخص كل اجاره نسبت به ماه قبل ۶ دهم درصد رشد داشته است درحالي كه اين ميزان رشد در مقايسه با ماه مشابه سال قبل ۲۷٫۸ درصد و سالانه آن ۲۵٫۸ درصد بوده كه حاكي از رشد قابل توجه اجاره‌بهاي مسكن است.

يكي از بخش‌هاي مهم در برآورد شاخص قيمت مصرف كننده، بخش مسكن است. اين بخش شامل زيربخش‌هاي «اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني» و «خدمات نگهداري و تعمير واحد مسكوني» (تعميرات جزئي واحد مسكوني: لوله كشي، گچكاري، برق كاري، نصب ايزوگام و…) است.

رشد ۶٫۸ درصدي تورم فصلي
در فصل پاييز ۱۳۹۹، شاخص قيمت اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني در مناطق شهري، به عدد ۲۰۹ رسيد كه نسبت به فصل قبل (۱۹۵٫۸)، ۶٫۸ درصد افزايش داشته است. بررسي نرخ تورم فصلي، فصول گذشته نشان مي‌دهد كه از شتاب رشد اين شاخص كاسته شده است، هرچند كه همچنان در پاييز اين نرخ ۶٫۸ درصد رشد داشته است. برهمين اساس در تابستان امسال تورم فصلي اجاره بها ۱۱٫۸ درصد بوده كه بالاترين نرخ از سال ۱۳۹۵ تاكنون محسوب مي‌شود.

همواره فصل تابستان داغ‌ترين فصل براي مستأجران محسوب مي‌شود چرا كه تابستان فصل جابه‌جايي‌ها و انعقاد قراردادهاي جديد است و بيشترين رشد اجاره‌بها در اين فصل رخ مي‌دهد. به گونه‌اي كه در بهار امسال نرخ تورم اين بخش تنها ۳٫۴ درصد بوده كه با يك جهش قابل توجه در تابستان مواجه شده است.

آذربايجان غربي ركورددار رشد
در اين فصل بيشترين نرخ تورم فصلي مربوط به استان آذربايجان‌غربي با ۱۹ درصد افزايش و كمترين آن مربوط به استان سيستان‌و‌بلوچستان با ۳٫۹ درصد افزايش است.

درصد تغييرات شاخص قيمت اجاره بها در فصل پاييز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۸٫۴ درصد است كه نسبت به فصل تابستان (۲۸٫۹ درصد)، ۰٫۵ واحد درصد كاهش نشان مي‌دهد. اطلاعات تورم نقطه‌اي هم نشان مي‌دهد كه در تابستان امسال رشد تورم اجاره‌بها ركورد زده است به‌طوري كه در اين فصل اين نرخ به ۲۸٫۹ درصد رسيده ولي درپاييز با اندكي كاهش به ۲۸٫۴ درصد رسيده است.

كرمانشاه درصدر جدول تورم نقطه‌اي
بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان كرمانشاه با ۳۸٫۶ درصد افزايش و كمترين آن مربوط به استان سيستان و بلوچستان با ۱۲٫۷ درصد افزايش است. به عبارتي خانوارهاي استان كرمانشاه به‌طور متوسط ۱۰٫۲ واحد درصد بيشتر از ميانگين كل كشور و خانوارهاي استان سيستان‌و‌بلوچستان ۱۵٫۷ واحد درصد كمتر از ميانگين كل كشور در بخش اجاره بها هزينه كرده‌اند.

تورم سالانه ۲۶ درصد
نرخ تورم چهار فصل منتهي به فصل پاييز ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره‌بها، برابر ۲۶ درصد است. اطلاع مذكور در استان چهارمحال و بختياري با ۳۲٫۸ درصد؛ بيشترين عدد و در استان آذربايجان غربي ۱۳٫۳ درصد كمترين عدد را نشان مي‌دهد.

بررسي نرخ تورم سالانه اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني مناطق شهري از سال ۱۳۹۵ تاكنون نشان مي‌دهد كه در بهار سال ۹۵ نرخ تورم سالانه اين بخش ۹٫۸ درصد بوده كه اين نرخ در بهار سال ۹۶ با رقم ۴ درصد به كمترين ميزان رسيده است. اما در فصول بعد اين نرخ بتدريج با رشد همراه شده است، به‌طوري كه در تابستان سال ۹۷ با رسيدن به نرخ ۱۱٫۲ درصد، رشد قابل توجهي نشان مي‌دهد.

با رشد قيمت‌ها در بازار مسكن روند نرخ تورم اجاره نيز سرعت بيشتري گرفته است تا جايي كه در بهار سال گذشته اين نرخ با رسيدن به ۲۲٫۶ درصد ركورد جديدي را ثبت كرده است. در تابستان سال گذشته نيز نرخ تورم اجاره به ۲۴ درصد افزايش يافته است. هرچند پس از تابستان سال گذشته و در سه فصل بعدي تورم اين بخش اندكي كاهش يافته است، ولي از تابستان امسال دوباره به روند صعودي خود بازگشته است به گونه‌اي كه اين نرخ دراين فصل به ۲۴٫۳ درصد رسيده است. با تداوم روند صعودي شاهد نرخ تورم ۲۶ درصدي اجاره مسكن در فصل پاييز هستيم.

رشد ۳۴ درصدي متوسط اجاره بها در پاييز
بر پايه اين گزارش، متوسط افزايش هزينه اجاره‌بها براي كل خانوارهايي كه تمديد قرارداد داشته‌اند، در فصل پاييز ۱۳۹۹ برابر با ۳۴ درصد است. اين متوسط رشد براي تابستان امسال به ۴۱٫۲ درصد رسيده بود كه يكي از بالاترين نرخ‌ها در سال‌هاي اخير بوده است.

درپاييز سال ۹۷ متوسط رشد اجاره‌بها براي كساني كه قرارداد خود را تمديد كرده‌اند ۲۵٫۴ درصد بوده كه اين رقم در زمستان اين سال به ۲۱ درصد كاهش يافته است. با اين حال از بهار سال گذشته اين نرخ متوسط به ۲۷ درصد افزايش يافته است و در پاييز سال گذشته از مرز ۳۰ درصد عبور كرده است، به‌طوري كه در بهار امسال به ۳۳٫۶ درصد و درتابستان به ۴۱٫۲ درصد رسيده است.

گزارش اشکال Top