گرانی مسکن به خاطراحتکار زمین دولتی‌هاست

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: زمین به شدت گران شد، به همین دلیل قیمت مسکن هم افزایش پیدا کرد؛ این گرانی به دلیل احتکار زمین توسط دولتی‌ها است.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از زمان روي كار آمدن تلاش‌هايي را براي ايجاد رونق بخش مسكن آغاز كردند و دوم مهر ماه بود كه مجلس كليات طرح «جهش توليد و تأمين مسكن» را با هدف توليد و تأمين سالانه يك ميليون واحد مسكوني به تصويب رساند و آن را براي بررسي بيشتر به كميسيون عمران ارجاع داد.

در همين راستا با رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي به گفتگو نشستيم كه توضيحاتي درباره اين طرح ارائه داد و معتقد است كه عملكرد دولت در حوزه مسكن بسيار ضعيف بوده و اگر مجلس به اين حوزه ورود نكند، قطعاً قيمت مسكن روز به روز افزايش مي‌يابد.

نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي برخلاف كساني كه مي‌گويند گراني مسكن را احتكار زمين مي‌داند و مي‌گويد: «ما كمبود زمين نداريم بلكه برخي افراد و دستگاه‌هاي دولتي زمين‌ها را احتكار كرده‌اند كه ما در طرح جهش توليد و تأمين مسكن راهكاري را براي حل اين مشكل در نظر گرفته‌ايم.»

رئيس كميسيون عمران مجلس مي‌گويد دولت تصور مي‌كرد كه كشور اصلاً نياز به مسكن ندارد و به همين دليل به دولت بعدي توصيه مي‌كند كه فهم درستي از نياز كشور در حوزه مسكن داشته باشد تا با كمك مجلس، مشكلات اين بخش حل شود.

در اين طرح تلاش شده است تا منابع پراكنده دولت كه در ساخت وجود دارد، به صورت يكجا متمركز شود تا بتوانيم جهشي در ساخت و توليد مسكن ايجاد كنيم. رئيس‌جمهور چندي پيش بخشنامه‌اي را ابلاغ كرد مبني بر اينكه حداقل ۲۰ درصد از تسهيلات بانك‌ها به بخش مسكن داده شود اما اين بخشنامه فقط روي كاغذ است و اجرايي نمي‌شود. ما اين موضوع را در طرح جهش توليد و تأمين مسكن آورديم اما دولتمردان با آن مخالفت مي‌كنند. در واقع ما مصوبه خود دولت را در طرح آورديم اما آنان مي‌گويند كه اين طرح بار مالي دارد و پايه پولي را بالا مي‌برد در حالي كه اينگونه نيست.

پس علت مخالفت دولت با اين طرح چيست؟

بنده فكر مي‌كنم چون دولت خودش در حوزه مسكن كاري انجام نداده، نمي‌خواهد يك كار بزرگ در زمينه مسكن به نام مجلس رقم بخورد. در واقع دولت در آستانه انتخابات، مجلس را رقيب خودش مي‌داند و با اين تصور كه ممكن است برخي از كانديداهاي رياست جمهوري از ميان نمايندگان فعلي مجلس باشند، تمايل ندارد كه مجلس در حوزه مسكن موفق باشد چرا كه مسكن موضوعي با اهميت است و اگر مجلس در اين عرصه موفق باشد، مي‌تواند نظر مردم را به خودش جلب كند و يكي از عوامل موفقيت مجلس، بحث ساماندهي مسكن است.

براي بنده خيلي عجيب است كه دولت با وجود آنكه مي‌داند مملكت نياز به مسكن دارد و بايد ساخت و ساز مسكن را راه بيندازد اما با طرح‌هاي مجلس در زمينه مسكن، بدون داشتن ادله قوي مخالفت مي‌كند و فكر مي‌كنم كه دولت با مجلس لجبازي مي‌كند.

يعني منابع مالي براي اجرايي شدن طرح جهش توليد و تأمين مسكن وجود دارد؟

بله. ما به دولت مي‌گوئيم به جاي آنكه به حوزه‌هايي كه نياز نيست، تسهيلات دهد، بهتر است كه اين تسهيلات را براي توليد مسكن اختصاص دهد. ما به دنبال آن نيستيم كه به دولت بار مالي جديد تحميل شود بلكه بايد تسهيلات بانكي هدفمند شود و به سمت مسكن سوق پيدا كند. ما بيشتر از آن سقفي كه بانك‌ها به مردم تسهيلات مي‌دهند، سقف تسهيلات را افزايش نداديم، بلكه اين طرح به دنبال هدايت تسهيلات بانكي است تا بانك‌ها به جاي اينكه در زمينه‌هاي خدماتي مشغول شوند، در زمينه توليد و اشتغال اقدام كنند.

نظر هيئت رئيسه مجلس و به ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره اين طرح چيست؟

ما جلساتي را با رئيس مجلس و مشاوران وي گذاشتيم و نظر رئيس مجلس روي اصل موضوع مثبت است و معتقد است كه كشور بايد به سمت افزايش توليد مسكن برود و از اين طرح حمايت كرد اما ممكن است در برخي از مواد طرح اختلاف سليقه وجود داشته باشد.

جزئيات اين طرح چه زماني در صحن علني مجلس بررسي مي‌شود؟

طرح جهش توليد و تأمين مسكن موضوع بسيار مهمي است و ما در جريان بررسي اين طرح، از ظرفيت كارشناسان ذيربط استفاده كرديم و از مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي خواستيم تا از ظرفيت‌هاي خود براي كمك به قوام اين طرح استفاده كند. اين طرح به زودي در صحن علني مجلس بررسي و تصويب مي‌شود.

بر اساس طرح جهش توليد و تأمين مسكن، سالانه بايد يك ميليون خانه ساخته شود

مطابق با طرح جهش توليد و تأمين مسكن، قرار است چند واحد مسكوني در سال ساخته شود؟

ما در اين طرح قيد كرديم كه طي چهار سال، سالي يك ميليون واحد مسكن توليد شود و بعد از آن هم بر اساس شرايط كشور و اعلام وزارت راه و شهرسازي كه چقدر مسكن نياز داريم، اين طرح مي‌تواند ادامه پيدا كند اما در مرحله اول، اين طرح چهار ساله است و در هر سال يك ميليون واحد مسكن ساخته مي‌شود.

در هر شهر قرار است چند واحد مسكوني ساخته شود؟

طرح جهش توليد و تأمين مسكن بر اساس طرح جامع مسكن تهيه شده است و در هر نقطه‌اي از كشور كه نياز باشد، اجرايي مي‌شود. شايد در شهري هزار واحد مسكوني و در شهر ديگري ده هزار واحد مسكوني نياز باشد و وزارت راه و شهرسازي موظف است كه مطابق با نياز هر شهري، زمين آن را تأمين كند و در اختيار توليدكنندگان مسكن قرار دهد.

آيا با اعضاي شوراي نگهبان درباره طرح جهش توليد و تأمين مسكن صحبت كرده‌ايد؟

مسئولاني از مركز پژوهش‌هاي شوراي نگهبان به مجلس آمدند و هماهنگي‌هاي لازم با آنان انجام شده است. حتي يك جلسه هم در شوراي نگهبان داشتيم و مسائل و بار مالي اين طرح را به خوبي پيش‌بيني كرديم. طرح جهش توليد و تأمين مسكن به سمتي حركت مي‌كند كه ان‌شاءالله قابليت اجرا داشته باشد تا ما كمترين ايراد را پيرو اين طرح از سوي شوراي نگهبان داشته باشيم.

كل مصالح ساختماني مورد نياز ما توليد داخلي است و هيچ گونه وابستگي ارزي نداردطبق گفته كارشناسان، يكي از علل گراني مسكن افزايش بي‌رويه قيمت مصالح ساختماني است. به نظر شما چرا مصالح ساختماني تا اين حد گران شد؟

در وهله اول صادرات مصالح ساختماني باعث شده كه بازار داخلي براي تأمين مصالح با مشكل مواجه شود و كاهش عرضه و افزايش تقاضا منجر به گراني مصالح شده است و بر اين اساس بايد صادرات مصالح كاهش يابد. يكي ديگر از دلايل گراني مصالح ساختماني، عرضه اين محصولات در بازار بورس است و اين مسئله هم اثرات منفي خود را روي قيمت مصالح ساختماني گذاشته است. البته در شرايطي قيمت مصالح ساختماني گران شده كه كل مصالح مورد نياز ما، توليد داخل است و هيچ گونه وابستگي ارزي ندارد.

آيا در طرح جهش توليد و تأمين مسكن راهكاري براي كنترل قيمت مصالح ساختماني در نظر گرفته‌ايد؟

ما در اين طرح آورديم كه قيمت مصالح ساختماني بايد قيمت تمام شده آن به اضافه يك سود متعارف باشد و بايد قيمت مصالح ساختماني مشخص و سود متعارفي براي آن تعريف شود. قرار است اين كار را وزارت صمت انجام دهد. در صورتي كه قيمت مصالح ساختماني تعيين شود، كسي حق ندارد آن را گران‌تر بفروشد. در شرايط تحريم بايد نظارت بر قيمت‌ها بيشتر شود و نبايد هر كس هر طور كه مي‌خواهد، قيمت‌ها را افزايش دهد. وزير صمت هم قرار است به زودي در جلسه كميسيون عمران مجلس حضور يابد و آخرين برنامه‌هاي اين وزارتخانه را براي كنترل قيمت مصالح ساختماني ارائه كند.

به نظر شما، عامل اصلي گراني مسكن در شرايط فعلي چيست؟

۶۰ درصد قيمت يك واحد مسكوني مربوط به قيمت زمين و ۳۰ درصد آن به قيمت مصالح ساختماني بازمي‌گردد. متأسفانه زمين در دو سال اخير به شدت گران شده است و به همين دليل قيمت مسكن هم افزايش پيدا كرد.

يعني كمبود زمين داريم؟

خير، ما كمبود زمين نداريم بلكه برخي افراد زمين‌ها را احتكار كرده‌اند.

گزارش اشکال Top