بازار مسکن در تعادل

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ریزش قیمت ارز، گفت: بخش مسکن در صورت پایداری نرخ ارز به ثبات و قیمت منطقی خواهد رسید.

قيمت خانه در كلانشهر تهران در آبان امسال با رشد كمتر از ٢ درصد به ميانگين قيمتي ٢٧ ميليون ١٠٠ هزار تومان رسيد كه اگر با رشد قيمت مهرماه امسال نسبت به شهريور محاسبه كنيم به درصد قابل توجهي از كاهش قيمت‌ها در دومين ماه پاييز مي‌رسيم.

تورم ماهانه متوسط قيمت مسكن در مهرماه امسال نسبت به شهريورماه معادل ۱۰ درصد بود كه بنابر اعلام بانك مركزي در آبان ماه به ۱.۸ درصد رسيده است. كارشناسان اين امر را نشانگر كاهش سرعت رشد قيمت مسكن در شهر تهران مي‌دانند كه يكي از مهترين دلايل آن كاهش نرخ ارز در چند هفته اخير است.
يك تحليل كارشناسي از كاهش تورم ملكي گوياي آن است كه بازار مسكن آماده ثبات قيمت شده است و در صورتي كه كاهش قيمت‌ها در ساير بازارهاي موازي ادامه داشته باشد مي‌توانيم حتي به ادامه شكست حباب قيمت مسكن در آذرماه اميدوار باشيم.
محمود محمودزاده معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرياري نيز امروز گفت: در صورت ماندگاري نرخ ارز روي رقم‌هاي فعلي رفتار هيجاني بازار تمام شده و قيمت مسكن با نرخ‌هاي منطقي به مرحله ثبات مي‌رسد و ماهيانه با رشد قيمت مواجه نيستيم.

تحولات سياسي اخير كمك كرده است تا بازارهاي موازي از جمله بازار ارز و طلا با ريزش قيمت‌ها همراه شوند. محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي دو سال پيش اعلام كرد كه براي نخستين بار در ايران قيمت مسكن از الگلوي قديمي خود تبعيت نمي‌كند و مدت‌ها است قيمت سرپناه مردم با قيمت ارز گره خورده است و مالكان ارزش ملك خود را مطابق نرخ روز دلار به فروش مي‌رسانند.

محمد اسلامي پيشتر به ايرنا گفته بود اگر قيمت ارز كاهش يابد قيمت خانه هم ارزان مي‌شود با اين حال آثار اين اتفاق معمولا در بازار مسكن به دليل چسبندگي قيمت‌ها خيلي سريع خود را نشان نمي‌دهد.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران هفته گذشته آمار خريد و فروش ملك در آبان ماه را اعلام كرد كه از افت ۴۸ و ۳۱ درصدي معاملات ملك به ترتيب در شهر تهران و كل كشور حكايت داشت.

اين بيشترين كاهش ماهيانه تعداد معاملات در سال ٩٩محسوب مي‌شود كه البته خبر خوش كاهش حدود ۱۰ درصدي قيمت‌هاي پيشنهادي را در خود داشت.

مصطفي قلي خسروي گفته بود كه ديگر از نرخ‌هاي كاذب خبري نيست و قيمت‌ها به سمت واقعي شدن سوق پيدا كرده است، فروشندگان در بازار بيشتر از خريداران هستند و در صورت تداوم كاهش نرخ ارز و ثبات آن سه ماه آخر امسال با شكست حباب قيمت مسكن همراه خواهد بود.

حباب قيمت مسكن در حال تخليه است
يك كارشناس املاك در منطقه ٥ تهران امروز شنبه گفت: مقدار زيادي از حباب قيمت‌ها در اين منطقه شكسته است اما فروشندگان از سود مورد انتظار به راحتي نمي‌گذرند بلكه در تلاش هستند چند ماه نسبت به تغيير قيمت اقدام نكنند و يا ملك خود را فعلا به فروش نرسانند.

وي گفت: تغيير رفتار در مالكان به تحولات سياسي و قيمت ارز بستگي دارد اما اكنون خريدار در بازار نسبت به فروشنده كمتر است و همين موضوع مي‌تواند به عامل سوم براي شكست قيمت‌ها تبديل شود.

اين واسطه ملكي مي‌گويد: بازار مسكن در تابستان امسال رونق بيشتري داشت اما تقاضاي موثر نبود( خريداران متقاضيان واقعي مسكن) نبودند و خريداران با تقاضاي سوداگرانه معاملات انجام مي‌دادند، اما اكنون اميدواري به كاهش قيمت‌ها سفته بازي مسكن را كاهش داده و متقاضيان واقعي به بنگاهها مراجعه مي‌كنند.

وي ادامه داد: دفاتر مشاور املاك اين هفته هم تعطيل هستند و هيچ معامله‌اي انجام نخواهد شد و به همين دليل انتظار كاهش تعداد معاملات در آذرماه وجود دارد و همين موضوع مي‌تواند منجر به ركود نسبي در معاملات و احتمالا كاهش و ثبات قيمت‌ها شود.

در فروردين ماه امسال كه بازار مسكن به دليل محدوديت‌هاي كرونايي سه هفته تعطيل شد، حجم معاملات ملك به ۱۲۰۰ فقره افت كرد كه البته نسبت به ماه قبل يعني اسفند سال ٩٨ رقم چشمگيري نبود با اين حال باعث شد قيمت ملك در دو ماه ابتدايي امسال جهش چشمگيري نداشته باشد.

اكنون گزارش جديد بانك مركزي از قيمت مسكن در آبان امسال حكايت از آن دارد كه تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در آبان‌ماه سال ۹۹ به چهار هزار و ۵۰۰ واحد رسيد كه نسبت به ماه قبل ۴۸.۴ درصد كاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۹ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

آبان‌ماه، متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۲۷۱.۹ ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل ۱.۸ و ۱۱۸.۲ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

گزارش اشکال Top