معاملات در بازار مسکن تهران نصف شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۴۸ و ۳۱ درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: با توجه به پایین آمدن قیمت مسکن، خریداران در انتظار افت بیشتر نرخ‌های پیشنهادی هستند.

مصطفي قلي خسروي اظهار كرد: در آبان ۱۳۹۹ تعداد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خريد و فروش ملك در شهر تهران به امضا رسيده كه نسبت به ماه گذشته ۴۸ درصد كاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

وي افزود: در كل كشور نيز طي آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۳۹ مبايعه نامه (قرارداد خريد و فروش) منعقد شده كه از افت ۳۱ درصد نسبت به مهرماه امسال و رشد ۶۷ درصد نسبت به آبان پارسال حكايت دارد.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران درباره تعداد قراردادهاي اجاره نيز گفت: با توجه به آمار سامانه ثبت املاك و مستغلات كشور، آبان ماه امسال ۱۶ هزار و ۵۸۳ اجاره نامه در شهر تهران به ثبت رسيده كه نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد كاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۶ درصد افزايش يافته است.

خسروي تصريح كرد: در كل كشور نيز طي آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۶ قرارداد اجاره به امضا رسيده كه ۹ درصد كمتر از مهرماه سال جاري و ۲۷۳ درصد بيشتر از آبان سال گذشته بوده است.

وي درباره علت كاهش معاملات مسكن در آبان ماه گفت: با توجه به اميدواري‌هايي كه نسبت به آينده اقتصاد كشور ايجاد شده، افت قيمت ارز و كاهش نرخ‌هاي پيشنهادي مسكن شاهد افزايش عرضه و كاهش تقاضا در بازار املاك بوديم كه به افت معاملات منجر شد. تقاضاي بالقوه‌اي در بازار وجود دارد اما بسياري از متقاضيان در انتظار افت بيشتر قيمت‌ها هستند.

خسروي با بيان اينكه در شهر تهران قيمت مسكن حدود ۱۰ درصد كاهش يافته است اظهار كرد: به كساني كه قصد سرمايه‌گذاري در بازار مسكن را دارند توصيه خريد نمي‌كنيم اما با توجه به اينكه حجم قابل توجهي فايل در بازار وجود دارد متقاضيان مصرفي مي‌توانند ضمن بررسي نرخ‌ها، شرايط واحد مسكوني مدنظر خود را سنيجده و اقدام به خريد كنند.

گزارش اشکال Top