خریداران خانه عقب‌نشینی کردند

یک فعال بازار مسکن می‌گوید: اکثر خریداران به دلیل تداوم کاهش قیمت دلار از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند و معامله‌ای هم در بازار انجام نمی‌شود.

«خريداران براي خريد خانه عقب‌نشيني كرده‌اند.» اين تازه‌ترين گفته يكي از فعالان بازار مسكن است. پيگيري‌ها هم نشان مي‌دهد بازار خريد و فروش مسكن گرفتار عدم تقاضاست.

خرداد ماه امسال بود كه دنياي اقتصاد در گزارشي نوشت: « بررسي وضعيت بازار خريد و فروش ملك حاكي از آن است كه حجم فايل‌هاي عرضه شده در بازار معاملات مسكن با كاهش ۷۵ درصدي به‌دليل عقب‌نشيني فروشنده‌ها طي يك هفته اخير مواجه شده است.»

در آن زمان به دليل نوسان برخي از بازارهاي موازي همچون طلا، سكه، دلار و بورس بازار عرضه فايل فروش آپارتمان به‌دليل عقب‌نشيني فروشنده‌ها از بازار به يك ركود كم‌سابقه دچار شده بود.

حالا اما فروشندگان خانه زياد شده است اما خريداري براي خريد خانه پيدا نمي‌شود.

به گفته يك فعال بازار مسكن، اكثر خريداران به دليل تداوم كاهش قيمت دلار از بازار مسكن عقب‌نشيني كرده‌اند. به عبارتي خريد و فروش خانه كاهش پيدا كرده است و معامله‌اي در بازار انجام نمي‌شود.

حامد قاسمي درباره روند بازار مسكن به تجارت‌نيوز گفت: اخيرا آژانس‌هاي مسكن به جاي خريد و فروش خانه به سمت اجاره خانه‌ها روي آورده‌اند و اين نوع قراردادها را براي مردم تنظيم مي‌كنند. با توجه به شرايط بين‌المللي بازارهاي موازي مسكن هم تعريفي ندارند. دلار هر روز نرخ جديدي دارد و فعلا هم روند كاهشي دارد.

تاثير كاهش قيمت دلار بر فروش خانه‌ها

تحقيقات ميداني هم نشان مي‌دهد فعالان و واسطه‌گران بازار ملك در ماه‌هاي گذشته خريدار ملك بودند و اقدام به معاملات مكرر براي كسب سود حداكثري از نوسانات بازار مي‌كردند، اين درحالي است كساني كه در گذشته خانه احتكار كردند به دليل كاهش قيمت دلار حالا قصد دارند كه خانه‌هاي خود را به بازار عرضه كنند.

اين فعال بازار مسكن با اشاره به نوسان قيمت دلار و تاثير آن در روند خريد و فروش مسكن اظهار كرد: در شرايط فعلي هم خريداران معتقدند كه قيمت دلار و به همراه آن قيمت مسكن كاهش خواهد يافت؛ اين در حالي كه فروشندگان خانه هم فعلا دست نگه داشته‌اند و معتقدند قيمت خانه در آينده افزايش خواهد يافت.

اين روزها شرايط بازار مسكن آن قدر گنگ است كه خريداران نمي‌دانند كه آيا خانه‌هاي خود را بفروشند برنده هستند؟ در مقابل اين پرسش هم براي فروشندگان پيش مي‌آيد و نمي‌دانند اگر خانه خود را بفروشند برنده هستند يا بازنده؟ در هر حال اما عده‌اي معتقدند در فضاي مجازي تعداد فروشندگان خانه افزايش يافته است.

فروشنده واقعي در بازار زياد شد

قاسمي در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني فرصت مناسبي براي خريد خانه است؟ گفت: كساني كه مصرف‌كننده نهايي هستند شرايط فعلي فرصت مناسبي براي خانه است؛ چرا كه قدرت‌ چانه‌زني براي برخي از فايل خانه‌ها وجود دارد و عده‌اي هم فروشنده واقعي خانه هستند.

حال بايد ديد كه آيا روند كاهشي قيمت دلار تداوم دارد يا خير؟ چنانچه كاهش قيمت دلار تداوم داشته باشد به گفته كارشناسان قيمت خانه ارزان خواهد شد. هر چند كه به گفته برخي كارشناسان بازار مسكن كاهش قيمت مسكن تنها با كاهش قيمت دلار اتفاق نمي‌افتد و بلكه با كاهش قيمت دلار بايد قيمت مصالح ساختماني و ديگر مولفه‎هاي مربوط به حوزه ساخت و ساز و شهرداري هم تعديل شود.

گزارش اشکال Top