چگونه از بورس خانه بخریم؟

چهارمین عرضه ملک در راه است و متقاضیان می‌توانند بعد از دریافت کد معاملاتی از طریق حساب‌های پایای بورس یا کارگزاری‌ها وجه مورد نظر را به حساب بورس کالا واریز و اقدام به خرید ملک کنند.

 كمتر از يك هفته تا چهارمين عرضه ملك در بورس كالا باقي مانده است و متقاضيان مي‌توانند بعد از دريافت كد معاملاتي از طريق حساب‌هاي پاياي بورس يا كارگزاري‌ها وجه مورد نظر را به حساب بورس كالا واريز و اقدام به خريد ملك كنند.

زمزمه راه اندازي بورس املاك، مستغلات و امتيازات از تيرماه به گوش مي رسيد و ۲۹ مردادماه سال جاري نيز اولين معامله ملك در تاريخ بورس از طريق اين بازار انجام شد. بدين صورت كه شركت عمران شهر جديد پرديس يك باب واحد تجاري را پس از پذيرش در بازار فرعي بورس كالاي ايران با قيمت پايه يك ميليارد و ۶۳ ميليون تومان عرضه كرد و به فروش رساند. پس از ان ملك تجاري بانك اقتصاد نوين (كرمان) در ۲۵شهريور و زمين بانك اقتصاد نوين (بندرعباس) در ۲۶شهريورماه در بورس كالا عرضه شدند.

در اين راستا قرار است ٩ آذرماه وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در راستاي برنامه فروش املاك مازاد خود، يك قطعه زمين محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قيمت پايه ۱۳۰ ميليارد ريال در بورس كالاي ايران روي ميز فروش بگذارد.

نوع تسويه اين عرضه كه در تابلوي املاك و مستغلات بورس كالا انجام مي‌شود، به صورت نقدي و اعتباري بوده و خريدار نهايي به عنوان برنده حراج، ظرف ۱۰ روز كاري بعد از تاريخ انجام معامله فرصت دارد ۴۰ درصد بخش نقدي را به حساب عملياتي بورس كالا واريز كند. بر اين اساس افراد بعد از دريافت كد معاملاتي مي‌توانند از طريق حساب‌هاي پاياي بورس يا كارگزاري‌ها وجه مورد نظر را به حساب بورس كالا واريز و اقدام به خريد ملك كنند.

مكانيزم كشف نرخ و انتخاب خريدار در بورس كالا بدين نحو است كه در روز عرضه يك حراجي برگزار مي‌شود و در آن كارشناسان يك كف قيمتي براي ملك در نظر مي‌گيرند و خريداران بر اساس قيمت پايه با يكديگر به رقابت مي پردازند و در نهايت بالاترين قيمت براساس قوانين به ثبت مي رسد و فردي كه بالاترين قيمت را اعلام كرده باشد به عنوان مالك حقيقي ملك معرفي مي‌شود.

اگر فرد خريدار نتواند مبلغ در نظر گرفته شده را تا تاريخ سر رسيد پرداخت كند طبق قوانين بورس كالا شده مشمول جريمه خواهد شد.

گزارش اشکال Top