شرط کاهش قیمت مسکن از زبان وزیر راه و شهرسازی

محمد اسلامی کاهش قیمت مسکن را در شرایط فعلی، انتظاری به جا، مورد تایید و کاملا درست دانست و گفت: تداوم کاهش قیمت ارز قیمت مسکن را کاهش خواهد داد.

«محمد اسلامي» وزير راه و شهرسازي، با اشاره به كاهش چشمگير قيمت ارز در بازار و تاثير آن بر قيمت مسكن، گفت: ريزش نرخ ارز و طلا به‌ طور طبيعي، كالا و خدمات و از جمله مسكن را متاثر مي‌كند.

وي ادامه داد: اگرچه قيمت‌ها با رشد ارز و طلا افزايش مي‌يابد، اما هنگامي كه با كاهش قيمت ارز در بازار مواجه هستيم، بازگشت قيمت‌ها به راحتي ممكن نيست.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اكنون و با وجود كاهش چشمگير قيمت ارز، بازار در برگشت قيمت‌ها از خود سرسختي نشان مي‌دهد و چسبندگي دارند كه بايد براي حل اين مشكل، مداخله شود.

اسلامي كاهش قيمت مسكن را در شرايط فعلي، انتظاري به جا، مورد تاييد و كاملا درست دانست و گفت: تداوم كاهش قيمت ارز قيمت مسكن را كاهش خواهد داد.

براساس اين گزارش، قيمت دلار در روزهاي اخير كاهش چشم‌گيري داشته و از حدود ۳۱ هزار تومان تا كانال ۲۲ هزار توماني نيز افت كرد. به نظر كارشناسان، اگرچه قيمت ارز نوسان دارد و امكان دارد، دوباره اندكي بالا برود، اما چشم‌انداز حركت آن، نزولي است.

متوسط قيمت مسكن در تهران براي مهر ماه امسال بر اساس اعلام بانك مركزي، ۲۶ ميليون و ۷۲۰ هزار تومان در هر متر مربع بود. اين شاخص در مقايسه با ماه گذشته (شهريور ۹۹) رشد ۱۰ و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهر ماه ۹۸) رشد ۱۱۰.۱ درصدي داشته است.

تعداد معاملات مسكن نيز در مهر ماه امسال ۸۶۵۶ فقره بود كه نسبت به ماه گذشته كه ۸۴۶۳ فقره بود، رشد ۲.۳ درصدي و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مهر ماه ۹۸) كه ۳۴۰۱ فقره معامله ثبت شده بود، افزايش ۱۵۴.۵ درصدي را نشان مي‌دهد.

بر اساس اين گزارش بيشترين تعداد واحدهاي معامله شده در تهران به تفكيك عمر بنا به واحدهاي تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد از كل معاملات مسكن مهر ماه اختصاص داشت. واحدهاي ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصد كل معاملات در رتبه بعدي قرار داشتند.

گزارش اشکال Top