قیمت مسکن بدون شک باید کاهش یابد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن و سایر کالا‌ها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند که با ریزش نرخ ارز به طور طبیعی با تبعیت از ارز به جای خودشان برمی‌گردند، با توجه به آنکه قیمت خودرو کاهش یافته است و به دلیل آنکه قیمت مسکن بی دلیل افزایش یافته بود قیمت مسکن بدون شک باید کاهش یابد.

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در حاشيه مراسم بهره برداري از ۱۲۲ دستگاه ناوگان ريلي با بيان اينكه قيمت بليت هواپيما افزايشي نداشته است، گفت: برخي همواره اعلام مي‌كنند كه قيمت بليت هواپيما ۱۵۰ درصد رشد داشته است كه البته اين افزايش قيمت هم اكنون متوقف شده است.

او ادامه داد: همه شركت‌هاي هواپيمايي ملزم هستند يك صندلي خالي كنار هر مسافر داشته باشند و مسافران يك در ميان سوار شوند و سقف مجاز مسافرگيري ۶۰ درصد رعايت شود.

اسلامي بيان كرد: نكته اصلي براي اجراي اين طرح آن بود كه بيشترين اشغال در صندلي‌ها وجود داشت و همين امر باعث شده بود كه شركت‌ها زير كف قيمت رقابت كنند كه طي تصميمات گرفته شده اين مسئله متوقف شد تا بتوانيم ميزان مسافرگيري را كنترل كنيم و بنابراين سقف قيمتي همان سقف قيمتي گذشته است.

اين مقام مسئول با بيان اينكه تقاضايي كه شركت‌هاي هواپيمايي براي افزايش نرخ داشتند در اين شرايط بابت اتفاقات ارزي رخ داده است، افزود: به تمامي ايرلاين‌ها اعلام كرده‌ايم كه اجازه دهند شرايط متعادل و آرامي ايجاد شود تا بحث كارشناسي انجام و براي قيمت تصميم گيري شود.

وزير راه و شهرسازي افزود: جلساتي برگزار شده، اما سقف مجاز همان است كه اعلام شده و تاكنون گزارش مستندي كه ايرلاين‌ها از آن عدول كرده و افزايشي بيش از آن داشته باشند ارائه نشده است.

اين مقام مسئول به موضوع چارتر‌ها هم اشاره كرد و گفت: موضوع ممنوعيت پرواز چارتري سر و صداي زيادي كرده است و شكايت بسياري از مسافران براي پرواز‌هاي چارتري بوده است.

اسلامي افزود: بسياري از چارتر كنندگان اقدام به خريد سلف مي‌كردند و پرواز‌هاي برنامه‌اي و قيمت بليت را با شرايط زمان پرواز اعلام مي‌كردند و در صورتي كه پرواز لغو مي‌شد مبلغ را باز نمي‌گردانند و اقدام به چارتر مي‌كردند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين اقدامات غيرمجاز بوده و همواره اعلام شده كه اجازه تكرار نمي‌دهيم افزود: پرواز‌هايي كه خود چارتركننده دارند مانند شركت نفت مجاز هستند و طبق قوانين ايكائو، شركت خود مسافر دارد و آن را به مردم نمي‌فروشد.

او با بيان اينكه حمل و نقل ريلي حقيقتا يكي از وسايل ايمن حمل و نقل در دنيا شناخته شده است افزود: در سياست‌هاي كلي نظام كه توسط مقام معظم رهبري اعلام شده و تاكيد رئيس جمهور و وزارت راه و شهرسازي همواره توسعه ظرفيت ناوگان ريل و كيفيت بخشي به سيستم‌هاي حمل و نقل اين حوزه در اولويت قرار دارد.

اسلامي گفت: توسعه حمل ونقل ريلي را با اهتمام ويژه دنبال مي‌كنيم تا مردم بتوانند از يك وسيله ايمن مطلوب سفر‌هاي خودشان را استفاده كنند.

اين مقام مسئول يادآور شد: آن چه كه امروز براي ما مهم است اين است كه بتوانيم سهم ريل را در جا به جايي بار به ۳۰ درصد برسانيم و در قانون برنامه ششم توسعه پيش بيني شده كه سهم مسافر هم به همين تناسب افزايش پيدا كند.

او با بيان اينكه توسعه زيرساخت‌هاي ريلي كه تعهد دولت در رابطه با اتصال ۵ استان را محقق كرديم، افزود: ۷ پروژه ريلي در دست اقدام است كه حداكثر تا پايان سال ۷ استان ديگر به شبكه ريلي متصل يا خطوط دوم ايجاد مي‌شوند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به توسعه خطوط ريلي ترانزيت هم گفت: خطوطي كه ترانزيت ما را كامل مي‌كنند مانند چابهار – زاهدان در راستاي گسترش حمل و نقل ريلي اجرا شده است.

اسلامي با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون ۴۴۵ دستگاه ناوگان داخلي را عرضه كرديم و كيفيت قطار‌ها همان طور كه مردم شاهد هستند افزايش يافته است، گفت: در ايستگاه‌ها يك روند متفاوت جايگزين شرايط گذشته مي‌شود تا وضعيت مطلوبي را به ارمغان بياورد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه مسكن از سال ۹۷ تاكنون متاثر از تحولات بازار ارز و ساير بازار‌ها بوده است، افزود: مسكن و ساير كالا‌ها با افزايش قيمت مواجه شده‌اند كه با ريزش نرخ ارز به طور طبيعي با تبعيت از ارز به جاي خودشان برمي‌گردند.

او ادامه داد: متاسفانه در بخش‌هايي چسبندگي نشان مي‌دهند، اما هيچ دليل و منطقي ندارد كه جامعه اين قيمت‌هاي كاذب و حباب را دنبال كند.

اسلامي با اشاره به ثبت نام گسترده مردم در طرح اقدام ملي مسكن گفت: تاكنون ۴۳۶ هزار واجد شرايط مشخص شده و پروژه‌ها براي اين افراد تعريف شده و متقاضيان هم در حال اتصال به پروژه هستند تا از طريق زمين يا واحد‌هايي كه پيشتاز بوده‌اند واحد‌ها را تحويل بگيرند.

او با بيان اينكه سازندگاني كه پروژه‌ها را در اختيار گرفته‌اند ۸۰ درصد منابع مورد نياز را از طريق بانك و دريافت تسهيلات مي‌توانند تامين كنند، اظهار كرد: با تشكيل پرونده و دريافت اقساط اوليه ساخت و ساز‌ها شروع شده و ريل توليد مسكن برقرار شده و ما اطمينان داريم با شرايط پيش آمده بازار مسكن توسعه پيدا كند.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه آنچه كه مردم را آزار مي‌دهد تحولاتي است كه به صورت كاملا تهاجمي و غيرمنطقي بر روي تمامي قيمت‌ها اثر گذاشته است افزود: با نظارت و تاكيداتي كه مقام معظم رهبري و شخص رئيس جمهور داشته‌اند، همه قوا بايد تعامل داشته باشند تا كنترل برروي گرانفروشي‌ها صورت گيرد تا به شرايط پايدار و با ثبات برسيم.

اسلامي در رابطه با ممنوعيت ورود مسافران كرونايي به بخش‌هاي مختلف ناوگان حمل و نقلي گفت: به طور قطع سامانه‌اي كه اين كار را بايد انجام بدهد در مورد پايانه‌هاي مسافري ريلي و جاده‌اي و هوايي اجرا مي‌شود و ما آمادگي كامل داريم از اين سامانه استفاده كنيم و مقررات را انجام دهيم.

او افزود: با ايجاد اين سامانه به هيج عنوان اجازه ورود مسافران كرونايي داده نمي‌شود.

اسلامي در رابطه با كاهش قيمت مسكن گفت: با توجه به آنكه قيمت خودرو كاهش يافته است و به دليل آنكه قيمت مسكن بي دليل افزايش يافته بود قيمت مسكن بدون شك بايد كاهش يابد چرا كه اين رشد قيمتي متاثر از عرضه و تقاضا نبود و روشن بود كه يك جريان كاذب روي اين قيمت‌ها اثر گذاشته بود.

او در پايان تصريح كرد: گزارش‌هاي منتشر شده و رصد‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد كه قيمت مسكن در بازار روند نزولي دارد.

گزارش اشکال Top