دلایل رکود در بازار مسکن

رکود در بازار مسکن؛ عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته است

با توجه به اعتقادات مذهبي در ماه‌هاي محرم و صفر تعداد معاملات مسكن در ايران كاهش پيدا مي‌كند و انتظار مي‌رود ركود اين بازار كه از ابتداي خردادماه آغاز شده دست كم تا ۲۵ شهريورماه همزمان با پايان ماه صفر ادامه پيدا كند.

فصل طلايي نقل و انتقالات در بازار مسكن يعني تابستان به دليل همزماني با ثبات بازارهاي موازي و افت نرخ ارز با ركود همراه شده است. كسادي بازار كه به شكل سنتي در ماه‌هاي محرم و صفر ايجاد مي‌شود نيز اين ركود را عميق‌تر كرده است.

از ابتداي خردادماه كه قيمت دلار در مسير كاهش و ثبات قرار گرفت بازارهاي مسكن، خودرو و طلا به آرامش رسيدند. درحال‌حاضر قيمت خودرو تا ۴۵ درصد كاهش يافته و بررسي‌ها از بازار مسكن شهر تهران از افت ۱۵ تا ۲۰ درصدي نرخ‌هاي پيشنهادي حكايت دارد. در صورت ادامه ركود معاملات، قيمت آپارتمان ممكن است كاهش بيشتري را در آينده تجربه كند.

ركود در بازار مسكن؛ عرضه نسبت به تقاضا افزايش يافته است

درحال‌حاضر برآورد مي‌شود كه تعداد قراردادهاي خريد و فروش مسكن در تهران كمتر از ۳۰۰۰ فقره در ماه باشد؛ در حالي كه طي سال‌هاي اخير به طور ميانگين در تهران ماهيانه ۱۵ هزار فقره خريد و فروش مسكن انجام شده است. از آذرماه سال گذشته تا كنون آمار رسمي از تعداد معاملات و قيمت مسكن در پايتخت ارائه نشده اما آنگونه كه واسطه‌هاي ملكي مي‌گويند به دليل ايجاد انتظارات كاهشي و همزماني با ماه محرم، خريداران از بازار مسكن كنار كشيده‌اند. خريد و فروش‌هاي سرمايه‌اي نيز در شرايط فعلي وجود ندارد.

با توجه به ديرپذير بودن بازار مسكن براي ارزيابي از وضعيت آن دست كم بايد يك فصل بگذرد. پايان ماه صفر يعني ۲۵ شهريورماه ركود اين بازار تقريبا چهار ماهه مي‌شود.

آنچه مي‌توان از اوضاع فعلي بازار مسكن استنباط كرد اينكه انتظارات كاهشي در بازار ايجاد شده و عرضه بيشتري نسبت به تقاضا وجود دارد. البته اين رشد عرضه به معناي افزايش فروشندگان نيست بلكه به دليل كاهش تعداد خريداران، تناسب بين عرضه و تقاضا به هم ريخته است. در واقع بازار با افزايش حجم عرضه در برابر تقاضا مواجه شده و اين شرايط را به نفع متقاضيان تغيير مي‌دهد.

گزارش اشکال Top