آغاز فروش متری مسکن در تهران به‌زودی

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشستی خبری به موضوعات مختلفی از جمله احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران، تبدیل فرودگاه مهرآباد به محدوده گردشگری، فروش متری مسکن در تهران و ... اشاره کرد.

سيد مهدي هدايت امروز در نشست خبري خود اظهار كرد: سه اولويت مهم از جمله تسريع در فرآيند نوسازي بافت فرسوده، پيگيري بازآفريني محدوده‌هاي ناكارآمد از جمله اسلام‌آباد، ده‌ونك، آجرپزي منطقه ۱۹ و ... و همچنين تسهيل در روند خانه‌دار شدن مستاجرين با اولويت ساكنين در بافت فرسوده در دستور كار سازمان نوسازي شهر تهران قرار دارد.

وي تصريح كرد: چنانچه دولت با شهرداري‌ها در سطح كشور همكاري داشته باشد، شهرداري‌ها مي‌توانند فرآيند نوسازي و ساخت مسكن را در شهرها تسهيل كنند و اين مسئله مي‌تواند به خانه‌دار شدن افراد كمك كند.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به افزايش محورهاي بازافريني در سطح شهر تهران گفت: در گذشته ۳ شاخص در اين حوزه پيش‌بيني شده بود كه در حال حاضر اين تعداد به ۲۷ شاخص اضافه شده است و بنا بر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده طي يك ماه آينده محدوده‌هاي جديد بازآفريني ابلاغ خواهد شد.

هدايت با اشاره به آغاز طرح پويش محله امن با همكاري و مشاركت بيش از ۴۰۰ كارشناس جهت آموزش به خانواده‌ها و ساكنان در محدوده‌هاي بافت فرسوده گفت: در قالب اين مسئله، بنا داريم به ۱۲۶ هزار پلاك به صورت مستقيم ورود پيدا كنيم و با گفت‌وگو با خانواده‌ها و ساكنان آنها، مشكلات افراد را در فرآيند نوسازي و بازسازي خانه‌هايشان در بافت فرسوده بشنويم و اين مسئله مي‌تواند در برنامه‌ريزي‌ها جهت نوسازي بافت فرسوده موثر باشند و موانع نوسازي با اعلام خانواده‌ها و ورود شهرداري تهران حل و فصل خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه بر اساس آمار ۵۰ درصد از بافت‌هاي فرسوده نوسازي و ۵۰ درصد آن همچنان باقي مانده است، تصريح كرد: شهرداري تهران در اين دوره طرح موضوعي و موضعي را در قالب حدود ۲۶ طرح تهيه كرده است كه در اين طرح ۳۸۰۰ هكتار طرح موضوعي و موضعي در مناطق مختلف شهر تهران از جمله گلابدره، باغ راه حضرت زهرا، اسلام‌آباد، ده‌ونك و ... پيش‌بيني شده است.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران همچنين به برنامه مشترك دولت و شهرداري‌ جهت يك اقدام مشترك در قالب نوسازي شهر تهران اشاره كرد و افزود: در حال حاضر اين برنامه تهيه شده و به‌زودي به همه دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ خواهد شد و دستگاه‌ها مكلفند به وظايف خود در اين حوزه عمل كنند.

هدايت با بيان اينكه ما مكلف هستيم كه در سال جاري سه درصد از بافت فرسوده در سطح شهر تهران را نوسازي كنيم، گفت: سال گذشته ۱.۹ بافت فرسوده نوسازي شد و امسال بنابر مصوبه شورا سازمان نوسازي شهر تهران مكلف به نوسازي ۳ درصد در اين حوزه شده است كه تا به امروز نيز تعداد پروانه‌هاي صادر شده در اين حوزه قابل قبول است.

وي با اشاره به طول باغ‌راه حضرت زهرا به ميزان ۹.۵ كيلومتر مربع گفت: اين باغ‌راه در دو منطقه ۱۸ و ۱۷ قرار دارد و در حال حاضر پيشرفت ۳۰ درصدي را در اين پروژه شاهد هستيم و پيمانكاران در اين حوزه به صورت ۳ شيفت فعال هستند.

مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران در خصوص تمهيدات در نظر گرفته شده در باغ‌راه حضرت زهرا(س) به طول ۹.۵ كيلومتر مربع تصريح كرد: مسير پياده‌روي، دوچرخه‌سواري انواع و اقسام خدمات آموزشي و خدماتي، تامين پاركينگ خودرو، از مواردي است كه در اين باغ‌راه در نظر گرفته شده است.

هدايت با اشاره به مسير بزرگ محدوده گردشگري شهر تهران از كن تا شن چاله‌هاي منطقه ۱۸ گفت: مسير خوبي براي گردشگري تعبيه شده كه همانطور كه گفته شد اين محدوده از كن آغاز و در ادامه به بوستان جوانمردان ـ فرودگاه مهرآباد و در ادامه به محدوده شن‌چاله‌هاي منطقه ۱۸ متصل خواهد شد و بنابر برنامه‌ريزي انجام شده اين پروژه يكي از بزرگترين پروژه‌هاي گردشگري در شهر تهران محسوب خواهد شد و به‌زودي محدوده شن‌چاله‌هاي منطقه ۱۸ تبديل به محدوده گردشگري خواهند شد.

وي از طرح ويژه سازمان نوسازي جهت تبديل شدن شن چاله‌هاي منطقه ۱۸ به محدوده گردشگري خبر داد و افزود: مقدمات اين طرح آماده شده است و در مرحله اول مسابقات معماري قرار داريم كه با دستور شهردار تهران مسابقه بين‌المللي براي اين طرح برگزار خواهد شد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به آغاز فاز دوم آماده‌سازي كارخانه سيمان با محوريت فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان خبر داد و گفت: فاز نخست اين پروژه در سال گذشته اجرا شد و فاز دوم و فاز تكميلي آن تا پايان سال عملياتي و اجرا مي‌شود، چرا كه تاكيد ما بر اين است كه شهر تهران به شهري دانش‌بنيان تبديل بشود.

هدايت در ادامه نشست خبري به فعاليت‌هاي شهرداري تهران در ارتباط با احداث مسكن در پايتخت اشاره كرد و گفت: بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته احداث ۱۰ هزار واحد مسكوني از سوي شهرداري تهران و سازمان نوسازي آغاز شده است كه سهم سازمان نوسازي در اين واحدها مسكن معوض در بافت فرسوده يا تامين خدمات مورد نياز خواهد بود.

وي در خصوص افزايش آمار صدور پروانه در بافت فرسوده گفت: طي ۴ ماه گذشته از سال ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌هاي صادر شده در بافت فرسوده سه الي ۴ برابر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزايش داشته است.

مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران همچنين به ورود سازمان نوسازي جهت احداث محله‌هاي الگو در سطح شهر تهران اشاره كرد و افزود: در اين زمينه هفت الي هشت محله الگو در دستور كار سازمان قرار دارد و طرح‌هاي آن با مشاركت بيش از ۵۰ نفر از مشاورين آماده شده است و به زودي محله الگو با مساحت ۶۰ هكتار در منطقه ۲۱ با مشاركت وزارت راه و شهرسازي و كميته امداد عملياتي مي‌شود و ساير محلات در مناطق مختلف تهران نيز عملياتي خواهند شد.

هدايت با اشاره به آخرين وضعيت بهره‌برداري از ۱۰ هزار واحد مسكوني اشاره شده گفت: اين پروژه‌ها عموما حدود يك سال است كه فعاليت اجرايي آنها آغاز شده است و برخي از آنها عمدتا در مرحله اسكلت و تعدادي از آنها نيز در مرحله نازك‌كاري قرار دارند.

وي در خصوص سياست‌هاي شهرداري تهران در قالب قرارگاه جهادي مسكن تصريح كرد: سياست ما در اين حوزه تسريع در فرآيند نوسازي و صدور پروانه به مالكين به خصوص در بافت‌هاي فرسوده خواهد بود.

مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا باغ‌راه حضرت زهرا در دوره گذشته مديريت شهري به بهره‌برداري رسيده است يا خير گفت: مسير اين باغ‌راه ۹.۵ كيلومتر است و در محدوده‌هاي مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار دارد و در اين دوره اين باغ راه با تغييراتي روبرو بوده است.

هدايت همچنين در خصوص آخرين وضعيت فروش متري مسكن در شهر تهران نيز گفت: در اين زمينه ما منتظر صدور اوراق سلف اسلامي هستيم به محض اينكه مجوزهاي لازم از سوي وزارت اقتصاد داده شود اين طرح به صورت پايلوت عملياتي و اجرا خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه متراژ واحدهاي مسكوني در محلات الگو به چه ميزان خواهد بود افزود: قطعا اين واحدها زير ۷۵ نخواهند بود و برخي از اين واحدها دو خوابه خواهند بود و استانداردهاي لازم در اين واحدها در نظر گرفته شده است.

گزارش اشکال Top