جزئیات ۳ راهکار تامین مسکن در تهران از زبان استاندار

استاندار تهران ایجاد شهرک‌های اقماری، احیای بافت فرسوده پایتخت و مهاجرت معکوس را از جمله راهکارهای تامین مسکن در پایتخت اعلام کرد.

عليرضا فخاري درباره برنامه‌هاي مربوط به تامين مسكن در پايتخت، اظهار كرد: تهران به لحاظ سرزميني محدوديت‌هاي خاصي دارد و اين موضوع واقعيتي است كه با آن مواجه هستيم؛ سطح رشد جمعيت سالانه 5 تا 6 درصدي با وضعيت جغرافيا و زمين در تهران تطابق لازم را ندارد, همه افرادي كه به هر شكلي وارد تهران مي‌شوند؛ مهاجرت مي‌كنند يا براي اشتغال يا فعاليت‌هاي اقتصادي به تهران مي‌آيند، دچار اين مشكل هستند.

وي ادامه داد: از طريق ايجاد شهرك‌هاي اقماري اطراف تهران كه ظرفيت‌هاي لازم را براي پذيرش جمعيت داشته باشند، مي‌توان بخشي از جمعيت را -در بحث اسكان قطعي- در اين مكان‌ها مستقر كنيم اما عمده تمركز ما به ويژه در تهران بايد در حوزه بازآفريني باشد.

وي توضيح داد: به اين معنا كه در محلات با قدمت بالاي 30 يا 35 سال (بافت‌هاي فرسوده)  و قابليت بارگذاري جديد به لحاظ تراكمي و پذيرش جمعيت مي‌توان آپارتمان‌هاي يك يا 2 طبقه را به آپارتمان‌هاي چند طبقه تبديل كرده و بخشي از نيازمندي‌ها را تامين كرد.

فخاري تصريح كرد: نكته اساسي طرح مهاجرت معكوس از تهران به شهرستان‌ها است؛ همان طرحي كه دولت‌هاي قبلي نتوانستند به پايان ببرند،. به نظرم بايد دوباره روي اين موضوع تمركز كرد؛ چه عواملي موجب مي‌شود تهران جذابيت‌هاي لازم براي اسكان را داشته باشد؟ ما بايد طرح مهندسي معكوس اين كار را در دستوركار قرار دهيم تا اين زمينه را فراهم كند و افراد به محل تولدشان برگردند و مسائل اشتغال، اسكان و ارتباطات اجتماعي‌ در آن نقاط حل شود؛ اين موضوعاتي است كه مي‌تواند طرح اسكان جمعيت در تهران را در كنترل قرار دهد.

استاندار تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا در حوزه استفاده از ظرفيت بافت‌هاي فرسوده براي تامين مسكن، اقدامي صورت گرفته است، توضيح داد: وزارت راه و شهرسازي به شدت به ويژه در تهران روي اين موضوع تمركز كرده تا بتواند از ظرفيت بازآفريني استفاده شود.

فخاري اضافه كرد: اكنون معاونت بازآفريني وزارت راه و شهرسازي كه متولي انجام اين كار است در محوريت قرار دارد و اين سهم را براي همه اين عواملي كه در تهران هستند، پيش‌بيني كرده و از طريق پرداخت وام و تسهيلات ظرفيت لازم را براي طرح  اسكان عوامل بيشتري را در طرح بازآفريني ايجاد مي‌كند.

گزارش اشکال Top