بازار مسکن در حال کوچک شدن

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان واحدهای کلیدنخورده ریزمتراژ نیز فروش را به تعویق انداخته‌اند. در نتیجه اغلب آپارتمان‌های موجود در بازار از نوع قدیمی یا بزرگ متراژ هستند.

امتناع هردو سوي عرضه و تقاضا از خريد و فروش، بازار مسكن را به لحاظ تعداد معاملات و ارزش كل در مسير كوچك شدن قرار داده است.

به نقل از ايسنا، اگر چه متقاضيان مسكن در شهر تهران از خريد امتناع مي‌كنند، بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از فروشندگان واحدهاي كليدنخورده ريزمتراژ نيز فروش را به تعويق انداخته‌اند. در نتيجه اغلب آپارتمان‌هاي موجود در بازار از نوع قديمي يا بزرگ متراژ هستند.

بنا به گفته واسطه‌هاي ملكي، تلفيق كسادي معاملات با افزايش هزينه‌هاي توليد مسكن منجر به ابهام در چشم‌انداز بازده سرمايه در بازار مسكن منجر شده و به ركود ساخت و ساز دامن زده است. در اين شرايط با فشار تقاضا براي واحدهاي كليدنخورده مواجهيم كه باعث شده برخي مالكان، فروش را به تعويق بيندازند.

اگر چه از تيرماه سال جاري قيمت مسكن در مسير افت سرعت رشد قرار گرفته، متغيرهايي همچون تورم عمومي، ريسك‌هاي غيراقتصادي و ركود ساخت و ساز، بازار مسكن را دچار چالش كرده است. طبق آمار بهار امسال، توليد مسكن در تهران نسبت به بهار سال گذشته ۴۶ درصد افت نشان مي‌دهد.

بررسي‌ها گوياي آن است كه عمده فايل‌هاي موجود در بازار مسكن را واحدهاي بزرگ متراژ واقع در نيمه شمالي پايتخت تشكيل مي‌دهند. اگر چه در منطقه ۱۰ پايتخت با عرضه قابل توجه آپارتمان كوچك و ميان‌متراژ مواجهيم اما اغلب، واحدهايي هستند كه طرف تقاضا تمايل چنداني براي خريد آنها ندارند. اغلب اين آپارتمان‌ها قديمي هستند و آپارتمان‌هاي با عمر كمتر از ۱۰ سال نيز در اين محدوده فاقد دست كم يكي از امكانات آسانسور، پاركينگ يا انباري است.

گزارش اشکال Top