قیمت مسکن در تهران چند؟ + جدول

متوسط قیمت مسکن در تهران چقدر است؟ دو نهاد آماری کشور دو نرخ متفاوت از متوسط قیمت مسکن ارائه می‌کنند.

قيمت هر متر مربع مسكن در تهران چقدر است؟ بانك مركزي يك نرخ اعلام مي كند و مركز آمار نرخ ديگري. بانك مركزي مي‌گويد ميانگين قيمت هر مترمربع مسكن در تهران 43 ميليون و 200 هزار تومان است و مركز آمار اين نرخ را 46 ميليون و 100 هزار تومان اعلام مي‌كند.

به جز اين تفاوت سه ميليون توماني ميان قيمت متوسط مسكن در تهران تورم ماهيانه اعلامي دو مركز هم متفاوت است. بانك مركزي رشد 1.1 درصدي قيمت در شهريور نسبت به مرداد را اعلام كرده كه نه تنها نسبت به ماه گذشته كم تر بود بلكه در سال جاري به كف رسيده است. قيمت مسكن نسبت به مرداد رشد داشته است اما اين رشد نسبت به ماه‌هاي گذشته بسيار كم تر بوده و با يك شيب خيلي ملايم رشد كرده است. اما مركز آمار رشد قيمت در شهريور ماه نسبت به مرداد را 3.3 عنوان كرده، برخلاف بانك مركزي سرعت رشد قيمت مسكن را از ماه گذشته بيشتر اعلام كرده است.

اما معاملات مسكن به عنوان يك عنصر تأثير گذار در بازار به استناد هر دو نهاد آماري كاهشي بوده است چرا با وجود كاهش حجم معاملات قيمت افزايشي بوده است؟

يكي از دلايل مهم اين است كه معاملات معمولا با قيمت هاي بالا ثبت شده است و در عين حال ركود نسبي نيز در خريد و فروش بازار مسكن وجود داردو تقاضا براي خريد افت كرده و به تعبيري معاملات محدودي كه در پايتخت انجام مي شود ناشي از تورم انتظاري قرار دادها با نرخ هاي بالا منجر به قرار شده است.

اكوايران در اين باره نوشت: اين اتفاق در تابستان 99 و پيش از ريزش بازار سرمايه هم اتفاق افتاده است و در شرايطي  كه سرمايه ها در بازار سرازير مي شد خريد و فروش هاي محدود با قيمت هاي بالا ثبت شد اما علت تفاوت آماري بانك مركزي و مركز آماردر تورم مسكن چيست و آمار كدام نهاد به واقعيت نزديك تر است؟

مهم ترين تفاوت در نحوه محاسبه تورم مسكن است . مركز آمار تورم را براساس شاخص  قيمت و اعمال تعديل هاي  كيفي محاسبه مي كند و بانك مركزي براساس  ميانيگن قيمت تورم مسكن را اعلام مي كند . مركز آمار شاخص قيمت مسكن عوامل بيروني تاثير قيمت مسكن مانند مساحت و معاملات و رفاهيات و ... را حذف مي كند و تا متوسط قيمت قيمت بها واقعيت نزديك تر باشد .

محله 

    متراژ(مترمربع)   

   سن بنا (سال)   

   قيمت كل (تومان)  

ميدان امام حسين  

145

نوساز

5 ميليارد و 500ميليون

توانير

92

30

5 ميليارد و 50 ميليون

سهروردي جنوبي

63

30

3 ميليارد و 800ميليون

جشنواره

54

20

يك ميليارد و 450ميليون

شريعتي

105

18

5ميليارد و 250 ميليون

جمالزاده شمالي

86

20

3 ميليارد و 480ميليون

محلاتي

78

11

2 ميليارد و 800ميليون

فاطمي

131

30

4 ميليارد و 300 ميليون

قنات كوثر

167

يك

12 ميليارد و 500ميليون

يوسف آباد

 112

يك

8 ميليارد و 960ميليون

گزارش اشکال Top