معاملات مسکن در آستانه رونق؟

بازار مسکن این روزها در رکود تورمی عمیقی به سر می‌برد. هر چند به نظر می‌رسد معاملات آهسته از رکود خارج شود وسرمایه‌گذاران به این بازار برگردند.

بررسي وضعيت مسكن امروز پنجشنبه ۲۴ شهريور در بازار را بخوانيم.

به نقل از دنياي اقتصاد، بازار معاملات مسكن اين روزها اگرچه هنوز از ركود ناشي از همزماني با ايام محرم و صفر خارج نشده، اما به واسطه نوسان افزايشي نرخ ارز در روزهاي اخير، با افزايش تماس به منظور كسب اطلاع از تغيير احتمالي قيمت‌هاي پيشنهادي فروش روبه‌رو شده است.

رونق مسكن در راه است؟

تماس با واسطه‌‌‌هاي ملكي طي يك هفته اخير افزايش محسوسي داشته است؛ هرچند بسياري از اين تماس‌‌‌ها به بازديد حضوري از فايل‌‌‌هاي مسكن منجر نمي‌شود اما نشان مي‌دهد خريداران و فروشندگان بالقوه بازار مسكن اين روزها با حساسيت بيشتري تحولات احتمالي قيمتي را دنبال مي‌كنند تا در بهترين زمان ممكن معامله خود را انجام دهند.

البته افزايش نرخ دلار و به دنبال آن تغييرات افزايشي در قيمت طلا و سكه سبب نشده قيمت در اين بازارها از قله‌‌‌هايي كه پيش‌تر به آن رسيده بودند، فراتر برود. در نتيجه نمي‌توان انتظار داشت نوسان‌‌‌هاي اخير به سرعت روي قيمت مسكن اثر بگذارد. با اين حال با توجه به تجربه تاثيرپذيري بازار مسكن از جهش ارزي از سال ۹۷ به بعد، كساني كه آپارتماني براي عرضه به بازار دارند يا اينكه قصدشان براي خريد ملك جدي است، به هرگونه تغيير و تحول احتمالي در بازارهاي موازي مسكن براي سرمايه‌گذاري حساس هستند و روندها را كنترل مي‌كنند.

واسطه‌هاي ملكي بازار گرمي مي‌كنند

در روزهاي اخير عمده تماس گيرندگان با واسطه‌‌‌هاي ملكي فروشنده‌‌‌هايي بودند كه متقاضي خريد قطعي براي آپارتمان آنها وجود دارد ولي از ترس ضرر احتمالي، در روزهاي نزديك به نشست نهايي با طرف معامله طي تماس‌‌‌هايي از فعالان بازار مسكن درباره سرنوشت قيمت‌ها سوال مي‌كنند. با اين حال رصد فايل‌‌‌هاي موجود در بازار مسكن نشان مي‌دهد از آنجا كه نوسان دلار جزئي بوده و قله‌‌‌پيمايي نكرده، فعلا تغيير قيمت‌هاي پيشنهادي فروش را به دنبال نداشته است. عامل ديگري كه مانع از تغيير قيمت مسكن و دنباله‌‌‌روي از بازار ارز شده، حاكميت ركود عميق در اين بازار است كه عملا جايي براي اعلام قيمت‌هاي پيشنهادي بالاتر از سوي فروشنده‌‌‌ها باقي نگذاشته است.

گزارش اشکال Top