بی‌میلی چینی‌ها به خرید خانه

بحران مسکن چین در ماه اوت وضعیت وخیم‌تری پیدا کرده است. سرمایه‌‎گذاری در این بخش با توجه به بدهی بالای سازندگان کاهش یافته است. حتی با وجود کاهش چشمگیر قیمت خانه، هنوز هم چینی‌ها علاقه‌ای به خرید مسکن ندارند.

بحران در بازار املاك چين در ماه اوت وضعيت بدتري پيدا كرد. طبق آمار رسمي در ماه اوت قيمت خانه‌ها، فروش و سرمايه‌گذاري در اين بخش كاهش يافت. به دليل اينكه بايكوت وام‌هاي مسكن و مشكلات مالي سازندگان، اعتماد به اين بخش را بيش از پيش از بين بردند.

 بر اساس داده‌هاي اداره ملي آمار نشان مي‌دهد كه كاهش قيمت‌هاي مسكن جديد در ماه اوت به ميزان ۰.۳ درصد بوده است. به دليل ضعف تقاضا در شهرهاي كوچك‌تر و با وجود سرعت پايين تحويل خانه‌ها توسط توسعه‌دهندگاني كه بدهي‌هاي بالايي دارند قيمت مسكن در اين كشور رو به كاهش مي‌رود. قيمت‌ها در ماه‌هاي ژوئن و ژوئيه تغييري نداشتند.

قيمت‌ها به طور چشمگيري انقباض سالانه خود را براي چهارمين ماه در ماه اوت گسترش دادند. قيمت‌ها در ماه گذشته ۱.۳ درصد كاهش داشتند كه سريع‌ترين افت قيمت سالانه در هفت سال گذشته بود كه نشانگر عدم تمايل طولاني‌مدت خريداران نسبت به خريد خانه است.

نگراني عميق در بخش مسكن چشم‌انداز دومين اقتصاد بزرگ جهان را كه به سختي از انقباض اقتصادي در سه ماهه دوم جان سالم به در برد تحت تاثير قرار داده است. اين بخش، كه زماني يكي از عوامل اصلي رشد اقتصادي بود، از سال ۲۰۲۰ و پس از آن كه مسئولان براي كاهش بدهي‌هاي اضافي سازندگان گام برداشتند، از بحراني به بحران ديگري وارد شد.

مسئولان در سال جاري گام‌هايي را براي تقويت اين بخش برداشته‌اند، از جمل كاهش سخت‌گيري در خريد خانه، پيش‌پرداخت‌هاي كمتر، كاهش نرخ بهره وام مسكن و كاهش بيشتر قيمت فروش خانه. كارشناسان انتظار دارند كه مقامات چيني اقدامات بيشتري را در كلان شهرهايي، نظير پكن و شانگهاي و شهرهاي درجه دو، به منظور تثبيت بازار و بازگرداندن اعتماد خريداران در آينده نزديك به اجرا بگذارند.

از اواخر ماه ژوئن، با متوقف كردن ساخت پروژه هاي مسكوني قديمي به علت نقدينگي ناكافي و محدوديت‌هي شديد كرونا، اعتماد به اين بخش در سراسر كشور به دليل تحريم وام مسكن كاهش يافت. داده‌ها نشان داد فروش ملك در ماه اوت براي ۱۳مين ماه متوالي كاهش يافت و اين مسئله باعث افزايش علاقه خريداران به خريد مسكن نشده است.

بنا به محاسبه رويترز بر اساس داده‌هاي «ان بي اس», فروش املاك بر اساس مساحت زمين، ۲۲.۵۸ درصد در سال كاهش يافته است و اين ششمين ماه پياپي است كه كاهش دو رقمي دارد. فروش در ماه‌هاي ژانويه تا اوت، نسبت به سال قبل ۲۳.۰ درصد كاهش داشت.

پس از انتشار اين داده‌ها، شاخص املاك و مستغلات CSI در بازارهاي اصلي سهام ، ۱٫۷۳٪ كاهش يافت. شاخص املاك هنگ سنگ kdc در هنگ كنگ ۰٫۷۳٪ كاهش داشت.

پروژه‌هاي ناتمام

وجود پروژه هاي ناتمام در سرتاسر چين به طور فزاينده‌اي عدم تمايل مشتريان به خريد مسكن را طولاني‌تر مي‌كند. به همين دليل كاهش ماهانه قيمت در ماه اوت به شهرهاي بيشتري سرايت كرد. از ۷۰ شهري كه شبكه ان‌بي‌اس از ميان آنها نظرسنجي كرده است، ۵۰ شهر در ماه اوت قيمت‌هاي خود را كاهش داده‌اند.

مدتي طول مي كشد تا پروژه‌هاي ساختماني ناتمام با پشتيباني دولت محلي از مسكن‌سازان تكميل شود تا پس از آن، خانواده‌هاي چيني بتوانند سرمايه‌گذاري در املاك را دوباره مورد بررسي قرار دهند

كاهش سرمايه‌گذاري در بخش مسكن

سرمايه‌گذاري جديد در املاك و ساخت و ساز جديد از سوي سازندگان نيز در ماه اوت كاهش پيدا كرد. اين ساله حاكي از آن است كه بسياري از شركت‌هاي املاك و ساخت و ساز همچنان به جاي راه‌اندازي پروژه‌هاي جديد، بر بازپرداخت بدهي‌هاي خود تمركز كرده‌اند.

سرمايه‌گذاري در ماه اوت پس از كاهش ۱۲.۳ درصدي در ماه ژوئيه، به ميزان ۱۳.۸ درصد كاهش يافت. اين كاهش در دوره ژانويه تا اوت ۷.۴ درصد محاسبه شده است.

ساخت و ساز جديد بر اساس مساحت زمين به ميزان ۴۵٫۷٪ نسبت به سال گذشته كاهش داشت كه شديدترين كاهش در حدود يك دهه اخير بود.
امروز هر ۷ يوان چين معادل يك دلار است. افت يوان چين، فقط به مشكلات سازندگان مي‌افزايد.

شركت‌هاي املاك چين بزرگترين ناشران اوراق قرضه كشور هستند و كاهش ارزش يوان تنها بازپرداخت بدهي‌ها را براي آنان گران‌تر مي‌كند.

گزارش اشکال Top