ساخت مسکن ملی به کجا رسید؟

آخرین خبر از مسکن ملی حاکی از این است که در کل کشور ۷هزار زمین برای ساخت مسکن شناسایی شده و در انتخاب این اراضی مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

مسكن ملي در تهران با كمبود زمين روبه‌رو است. همچنين قرار است در اين استان با طرح مولدسازي زمين‌هايي در مركز شهر واگذار شود. منابع حاصل شده براي تامين زيرساخت‌هاي قشري كه امكان پرداخت كمتري دارند، اختصاص مي‌يابد.

 مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن در نشست خبري صبح امروز اظهار كرد: در طرح نهضت ملي مسكن تا كنون ۷۰۰۰ هكتار زمين در كل كشور شناسايي كرده‌ايم. اين تعداد يك ميليون و ۷۰۰هزار واحد را شامل مي‌شود. در استان تهران تعداد قابل توجه نيست و تا كنون ۲۷‌ هكتار زمين شناسايي شده است. در نظر داريم در شهرهاي شرق استان تهران زمين‌هاي جديدي را به اين طرح اضافه كنيم.

عليرضا فخاري افزود: به مسائل محيط زيستي در اراضي كه ما در نظر گرفتيم توجه شده است.  بنابراين چند گام نسبت به طرح‌هاي قبلي جلو رفته‌ايم.

فخاري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه چه برنامه‌اي براي اجراي دستورات مقام معظم رهبري درخصوص مسائل بخش مسكن انجام داده‌ايد گفت: عمده موضوعات ما به زيرساخت‌هاي حوزه تامين مسكن برمي‌گردد. از جمله مواد و مصالح، دستمزد و ساير مسائلي كه تاثيرگذار است. بخشي از مقررات محلي توسط شوراها در حوزه تامين مسكن اثر مي‌گذارد. اما چيزي كه اهميت دارد تامين منابعي است كه براي توليد مسكن نياز داريم تا تعادلي بين عرضه و تقاضا ايجاد شود.

وي ادامه داد: واگذاري زمين رايگان در دستور كار وزارت راه و شهرسازي است. ما در سيستم خودمان دوستان را مجاب كرديم كه نقطه نظرات خود را براي تحقق فرمايش حضرت آقا ارائه كنند. اگر بتوانيم منابع لازم را ايجاد كنيم مي‌توانيم در توليد مسكن ارزان تحول ايجاد كنيم. اگر يك فضاي دوجانبه بين سازندگان و دولت ايجاد شود مي‌تواند در نرخ تمام شده واحدهاي توليدي تاثيرگذار باشد.

فخاري همچنين درباره محدوديت‌هاي تامين آب گفت: ما در نقاطي كه محدوديت آب داريم اراضي را براي تامين مسكن، زير بار نخواهيم برد.


ماجراي رانت زمين به برخي كارمندان دولت قبل
خبرنگاري پرسيد در دولت گذشته در يكي از سازمان‌ها رانت‌هايي در بخش زمين به برخي كارمندان ارائه شد، چه اقدامي براي شناسايي و برخورد با اين موضوع انجام داده‌ايد، فخاري پاسخ داد: من چنين چيزي را نشنيده‌ام.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن اراضي شناسايي شده در سطح كشور را ۱۶۰هزار هكتار دانست و گفت: ۷۰۰۰ هكتار اراضي كه حدود ۷۰۰۰ هكتار تامين شده حدود ۱۰درصد اين عدد را شامل مي‌شود. بنابراين بايد ببينيم چه ميزان از اين زمين‌ها به طور يقين مي‌تواند به دولت عودت داده شود. طرح اين موضوع در قالب ماده ۱۰ بيشتر در زمينه هماهنگي دولت با دولت بوده است. هنوز به اين نقطه نرسيده‌ايم كه دستگاه‌هاي دولتي همكاري نمي‌كنند. مثلا وزارت نفت اخيرا همكاري‌ها و اعلام آمادگي‌هايي درخصوص واگذاري زمين داشته‌اند كه كارمندان وزارت نفت را صاحب‌خانه كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا هزينه آماده‌سازي اراضي به عهده متقاضيان است تاكيد كرد: به نرخ امروز ۲۵ميليون تومان براي آماده‌سازي زمين براي هر واحد شناسايي شده كه ما به عنوان وزات راه و شهرسازي و همچنين خود كارگزاران اقدامات اوليه را براي آماده‌سازي انجام مي‌دهيم. اين شامل همتراز كردن زمين و تامين زيرساخت‌هاي اوليه است. در بعضي شهرها كه زمين داراي توپوگرافي تندي است مجبوريم هزينه بيشتري بدهيم كه دولت بخشي از اين هزينه را بر عهده مي‌گيرد.

زمين‌خواري به صفر رسيده است
فخاري با بيان اينكه پس از تشكيل يگان حفاظت از اراضي، زمين‌خواري به صفر رسيده است گفت: ممكن است برخي افراد اقداماتي را انجام دهند اما با اقدامات به هنگام خلع يد شده‌اند و اراضي به دولت عودت داده شده است. آمار ميزان اراضي كه تا كنون رفع تصرف شده به طور كامل وجود دارد.

مديرعامل سازمان ملي مسكن اظهار كرد: در بعضي مناطق مثل استان تهران (ايوانكي)، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و بخش‌هايي از كرمان براي تامين زمين مشكلي نداريم. ولي در بعضي نقاط مثل غرب كشور و منطقه كردستان مشكل وجود دارد. در گيلان و مازندران نيز به دليل مرغوبيت زمين‌ها و اينكه اراضي از نوع كشاورزي است براي تامين زمين مشكل داريم.

گزارش اشکال Top