برای خرید مسکن ۳۰ متری چند سال باید کار کنیم؟

یک نهاد مسئول، مجوز ساخت مسکن با مساحت ۳۰ تا ۳۵ متری را در تهران صادر کرده است. اما برای خرید این واحدها چقدر باید هزینه کرد و تهیه آن به حقوق چند سال نیاز دارد؟

اتاق توليد «ضوابط خاص» براي ساخت‌وسازهاي شهر تهران -كميسيون ماده پنج- اخيرا مجوز ساخت مسكن با مساحت ۳۰ تا ۳۵ مترمربع را در بافت فرسوده تهران صادر كرد.

اجراي اين طرح مي‌‌تواند زمينه‌‌ساز ساخت حدود ۲۵ هزار واحد مسكوني حدود ۳۰ مترمربعي در مناطق نيمه جنوبي شهر شود.

براي خريد واحدهاي ۳۰ متري چقدر بايد هزينه كرد؟

به گزارش تجارت‌نيوز، طبق آخرين گزارش بانك مركزي متوسط قيمت خريد مسكن در تهران حدود ۴۰ ميليون تومان اعلام شده است.

باتوجه به اين عدد هر خريدار براي تهيه اين واحدهاي ۳۰ متري بايد حدود يك ميليارد و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت كند.

براي خريد يك خانه ۳۰ متري چند سال كار كنيم؟

در سال جاري حداقل حقوق كارگران پنج ميليون و ۶۰۰ تا پنج ميليون و ۷۰۰ هزار تومان تعيين شده است. يك فرد با اين مبلغ حقوق حدود ۲۱۴ ماه معادل ۱۷ سال براي خريد يك خانه ۳۰ متري بايد بدون وقفه كار كند.

به نقل از دنياي اقتصاد، محتواي اين طرح، نشان مي‌‌دهد در قالب ضوابطي خاص، دو خط قرمز براي مسكوني‌‌سازي در بافت‌هاي فرسوده شهر تهران پاك شده است. يكي ناظر بر تامين حداقل پاركينگ ساختمان‌ها و ديگري مربوط به سقف تعداد طبقات (تراكم ساختماني) در زمين‌‌هايي با قواره كوچك و خيلي كوچك است.

اين ضوابط ويژه نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران است كه مساحت آن به بيش از چهارهزار و ۴۰۰ هكتار مي‌‌رسد. اين بافت در همه مناطق پراكنده است؛ اما عمده آنها در ۱۰منطقه نيمه‌جنوبي شهر شامل مناطق ۱۰ تا ۱۹ واقع شده است.

پيش‌بيني بازار و قيمت مسكن

ميثم مهرپور، كارشناس مسكن در مورد چالش‌هاي بازار مسكن به تجارت‌نيوز گفت: ايران جزو معدود كشورهايي است كه هم با مشكل كاهش عرضه مسكن و هم مشكل خانه‌هاي خالي مواجه است. تقاضا براي مسكن وجود دارد و از طرفي خانه‌هاي مازادي وجود دارد كه با اين تقاضاها متناسب نيست. دولت براي حل اين عدم تعادل، علاوه بر افزايش توليد بايد اين تناسب را نيز بين عرضه و تقاضا ايجاد كند.

او درمورد پيش‌بيني خود از اين بازار گفت: در حوزه مسكن حداقل افزايش قيمتي متناسب با تورم عمومي پيش‌بيني مي‌شود. ولي بعيد است تا پايان سال شاهد جهش قيمتي باشيم.

 

 

گزارش اشکال Top