چند درصد از تهرانی‌ها صاحبخانه هستند؟

یک کارشناس مسکن گفت: کنترل قیمتی کار را برای مستاجران بسیار پیچیده و سخت‌تر خواهد کرد و پیدا کردن خانه را برای آنها دشوار خواهد کرد. با این حساب چند درصد از تهرانی‌ها صاحبخانه هستند؟

محمود اولاد، كارشناس مسكن در پاسخ به اين پرسش كه افزايش افسارگسيخته نرخ اجاره‌بها چه تبعاتي براي شهرنشينان و محيط شهري دارد؛ گفت: تهران نزديك به ۲ ميليون و ۵۰۰ تا ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار واحد مسكوني دارد و حدود ۹ تا ۱۰ ميليون نفر نيز جمعيت دارد و در محدوده شهري تهران نيز براي دو دهه نرخ رشد جمعيت پايين تر از نرخ رشد طبيعي است به اين معنا كه تهران اصلا مهاجرپذير نيست و مهاجرفرست است.

وي در ادامه گفت: خالص مهاجرتي كه به سمت تهران مي‌آيد از منطقه كلان‌شهري تهران و يا مجموعه شهري تهران است كه شامل كرج، شهريار، پرند و پرديس مي شود و نزديك به ۱۵ تا ۱۸ ميليون نفر جمعيت دارد و منطقه‌اي مهاجرپذير است.

اين صحبت‌ها به اين معنا نيست كه هيچ شخصي از شهرهاي ديگر وارد تهران نمي شود بلكه به اين معنا است كه تراز مهاجرتي آن تعدادي كه وارد تهران مي‌شوند و تعدادي كه از آن خارج مي‌شوند، منفي است و شهر تهران از ده تا پانزده سال پيش مهاجرفرست بوده و كماكان مهاجر فرست است.

ولاد در ادامه افزود: اين افراد به مناطق كلان شهري مي‌روند و پرند شكل گرفت و اسلامشهر گسترده شد و حال شهريار در حال گسترش است و تمام اين مناطق هستند كه مهاجران را در برگرفته‌اند.

بنابر گفته نايب رئيس اول اتحاديه مشاورين املاك افزايش بيش از ۲۵ درصدي اجاره‌بها براي سال جاري غيرقانوني خواهد بود و به گفته وزير راه و شهرسازي بر اساس مصوبات شوراي اقتصادي سران قوا قراردادهاي مستأجران و موجران به طور خودكار تمديد مي‌شود و هيچ مستأجري واحد مسكوني خود را تخليه نمي‌كند.

اين كارشناس مسكن در ادامه با اشاره به اينكه مالك از اين كنترل قيمتي آسيب نخواهيد ديد؛ گفت: اين كنترل قيمتي به ضرر صد در صد مستاجر است؛ فرض كنيد ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسكوني داريد كه نزديك به نصف اين تعداد مالكان در آنها سكونت دارند و نصف ديگر آن نيز اجاره داده مي‌شود و اجاره‌نشينان در آنها سكونت دارند و حال ما به ازاي تعداد خانوارهايي كه به شدت در حال افزايش است مسكن در تهران ساخته نشده است و تقاضا براي مالكيت و براي اجاره به شدت بالا رفته است و از طرفي عرضه‌اي در كار نيست در نتيجه قيمت مسكن و اجاره‌بها به شدت رشد خواهد كرد و حال دولت مي‌گويد كه اجازه نخواهد داد قيمت عرضه بالا رود و در نتيجه تعدادي از مستاجران كه از اقامت در تهران نااميد شده بودند و خواستار نقل مكان به پيرامون بودند با اين مصوبه جديد ماندگار شده‌اند و تقاضا دوباره به تهران بازگشته است اما در آن سوي ديگر هيچ افزايشي در عرضه اتفاق نيافتاده است و احتمال اينكه عرضه كاهش يابد نيز بالا است چراكه برخي از مالكان كه خواستار اجاره دادن ملك خود بودند با توجه به اين سركوب قيمتي از خير آن مي‌گذرند و در نتيجه اين شكاف عرضه و تقاضا بيشتر خواهد شد و اجاره‌بها افزايش پيدا خواهد كرد.

اولاد در ادامه با اشاره به اينكه كنترل قيمتي به طور مطلق چاره بازار مسكن نيست؛ گفت: اين كنترل قيمتي كار را براي مستاجران بسيار پيچيده و سخت‌تر خواهد كرد و پيدا كردن خانه را براي آنها دشوار خواهد كرد. زماني كه قيمت‌ها را پايين‌تر مي‌آوريد صف تقاضا تشكيل خواهد شد و مكانيزم‌هاي كنترل قيمت كه قيمت را از نرخ تعادلي پايين‌تر بياورد منجر به بدتر شدن شرايط خواهد شد.

گزارش اشکال Top