راهنما و شرایط وام مسکن به مستاجران

با وجود اينكه وام وديعه مسكن مستأجران هنوز پرداخت نشده است، اما كارشناسان اعتقاد دارند اين وام مسكن مي‌تواند تا حدودي مشكلات مستأجران را برطرف كند.

 
مهلت پرداخت وام وديعه مسكن تا بهمن ماه
به گزارش ملك هفت، در بخشنامه ابلاغ شده از سوي بانك مركزي، با توجه به تمديد مهلت ثبت نام وام اجاره، بانك‌ها و موسسات اعتباري موظفند حداكثر تا پايان بهمن ۱۴۰۰ تسهيلات يادشده را پرداخت كنند.

 
اعطاي وام مسكن به مستاجران
به گزارش بانك مركزي، بازار مسكن و اجاره‌بها، از نيمه دوم سال گذشته، سيگنال‌هايي مبني بر افزايش قيمت مسكن را نشان مي‌داد.

 با شروع سال جديد و شيوع كرونا، به علت تعطيلي دفاتر مشاوران املاك در فروردين و ارديبهشت ماه، اجاره خانه با افزايش قيمت و گراني روبرو شد.

در خرداد ماه، افزايش قيمت اجاره‌بها به اوج خود رسيد و كارمندان و كارگران مستأجر را در تنگنا قرار داد.

وزارت راه و شهرسازي براي حل مشكل مستأجران پيشنهاد اعطاي وام مسكن به مستأجران را داد، كه اين پيشنهاد با استقبال رئيس‌جمهور مواجه شد.

آقاي روحاني طي تماس تلفني با رئيس بانك مركزي و وزير راه و شهرسازي از آن‌ها خواست تا اواسط مردادماه كه فصل جابه‌جايي مستاجران است، وام بانك مسكن به آن‌ها پرداخت شود.

اين تسهيلات از محل بودجه 75 هزار ميلياردي صندوق توسعه ملي، كه براي مشاغل آسيب‌ديده از كرونا تخصيص داده شده است، پرداخت مي‌شود.

بانك مركزي نرخ سود، سقف پرداخت وام مسكن، بانك‌هاي عامل، ميزان اقساط و ديگر شرايط دريافت وام مسكن را تعيين خواهد نمود.

وزارت راه و شهرسازي، مستأجران واجد شرايط و نوع واحدهاي مسكوني كه مشمول وام مسكن ميشوند را مشخص خواهد نمود.

شرايط پرداخت وام مسكن به مستاجران
 بر اساس اعلام وزارت مسكن و شهرسازي، وام مسكن در تهران به خانه‌هاي كمتر از 75 متر و در ساير شهرها به خانه‌هاي كمتر از 90 متر تعلق مي‌گيرد.

 تمامي مستأجراني كه وام وديعه مسكن را دريافت مي‌كنند، بايد قرارداد رسمي با مالك داشته و قرارداد آن‌ها كد رهگيري داشته باشد.

البته هنوز مشخص نشده است كه اين وام به چه اقشاري داده مي شود و يا اينكه آيا متقاضيان تحت حمايت سازمان‌هاي حمايتي،  اين وام مسكن را دريافت مي‌كنند، يا همه متقاضيان؟

 همچنين، كارشناسان درباره سوءاستفاده موجر يا دلالان در اين زمينه هشدار داده‌اند و وزارت راه شهرسازي اعلام كرده است كه رقم وام مسكن را اعلام نخواهد كرد.

عوامل افزايش تورم و جلوگيري از آن
بسياري از كارشناسان يكي از دلايل بالا بودن تورم را رشد نقدينگي ميدانند و معتقدند، تزريق منابع جديد مالي در ابعاد وسيع، باعث مي شود افسار تورم از دست بانك مركزي خارج‌شده و كنترل آن بسيار سخت شود.

براي جلوگيري از رشد زياد تورم،  تشكيل صندوق وام وديعه مسكن، يكي از راه‌حل‌هايي است كه ، باعث مي شود پول جمع‌آوري‌شده از دست موجران هدايت‌شده و وارد بازارهاي مانند بورس ، سكه و  ارز نشود.

نحوه پرداخت اقساط وام وديعه مسكن
كارشناسان پرداخت وام وديعه مسكن را اقدامي مثبت ارزيابي كردند

يكي از جنبه‌هاي مثبت اين وام اين است كه فقط مبلغ سود وديعه توسط مستأجر پرداخت مي شود واصل پول در اختيار مالك قرار مي‌گيرد.

 در پايان قرارداد مالك و مستأجر، اصل پول به بانك برگشته و اصل مبلغ وام به ديگر مستاجران اعطا مي شود، و اين چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

آيا مبلغ وام وديعه به مستأجران كمكي خواهد كرد؟

در پاسخ به اين سؤال، كارشناسان اعتقاد دارند، با توجه به كمبود منابع بانكي دولت، پرداخت اين وديعه به همه متقاضيان، كاري سخت و زمان‌بر است.

پرداخت وام وديعه مسكن به همه مستاجران در همه اقشار و طبقات جامعه اقدام مثبتي است، و اگر دولت بخواهد فقط به دهك‌هاي مشخصي اين وام را پرداخت كند كاري سخت در پيش روي خواهد داشت.

گزارش اشکال Top