جهش ۵ هزار درصدی اجاره مسکن طی ۱۰ سال

مبلغ اجاره‌بها به ازای هر مترمربع افزایش یافت، به گونه‌ای که جهشی ۵۱۵۰ درصدی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

داده‌هاي رسمي نشان مي‌دهد تورم سالانه شهر تهران پس از جهش‌هاي ريز و درشت از سال ۹۷ و خيزهاي طولاني، از بهار سال گذشته افت داشته و در زمستان ۱۴۰۰ به عدد ۳۳درصد رسيده؛ تورم ماهانه و نقطه‌اي نيز به ترتيب ۰٫۶درصد و ۱۹٫۸درصد اعلام شده است.

با وجود كاهش تورم در سال گذشته و انتظار براي به تعادل رسيدن بازار مسكن، اما متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در پايتخت در اسفند ماه به ۳۵ ميليون تومان رسيد. البته كه وضعيت تورم و متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني تنها در پايتخت متلاطم نيست و به تمام شهرهاي كشور تسري يافته است.

با استناد به يكي از گزارش‌هاي مركز آمار متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در نيمه نخست سال ۹۱ و در كل كشور حدود ۹۳۱ هزار تومان بود كه در سال ۹۹ به بيش از ۹ و نيم ميليون تومان رسيد؛ طي ۹ سال متوسط قيمت خانه حدود ۹۲۱درصد جهش داشته است.

اجاره‌هاي كمرشكن

داده‌هاي رسمي نشان مي‌دهد كه متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در شهرهاي كشور سال ۹۰ حدود ۷۷۵ هزار تومان بود كه در سال ۹۹ به ۷ ميليون و ۶۷۱ هزار تومان رسيد؛ ۸۹۰ درصد جهش.

همزمان با افزايش متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در كشور، مبلغ اجاره‌بها به ازاي هر مترمربع نيز افزايش يافت. به گونه‌اي كه در مدت مذكور از حدود ۴ هزار تومان به ۲۱۰٫۸ هزار تومان افزايش يافت؛ جهشي ۵۱۵۰ درصدي. براساس گزارش‌هاي رسمي استان‌هاي تهران و ايلام با متوسط نرخ اجاره به ازاي هر مترمربع ۵۰ و ۴۹ هزار تومان ركورد بالاترين نرج اجاره كشور در سال ۹۹ را از آن خود كردند.

گزارش اشکال Top