افزایش قیمت مسکن در تهران/ کاهش ۲۰ درصدی معاملات

بانک مرکزی از افزایش ۶.۲ درصدی قیمت مسکن در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن (بهمن) و کاهش ۲۰ درصدی معاملات خبر داد.

طبق آمار بانك مركزي كه برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است تعداد آپارتمان‌هاي مسكوني معامله شده در شهر تهران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، به ۶٫۸ هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل ۱۹٫۹ درصد كاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۹٫۶ درصد افزايش نشان مي دهد.

متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معامالت ملكي شهر تهران ۳۵۱٫۲ ميليون ريال بود كه حاكي از افزايش ۶٫۲ درصدي نسبت به ماه قبل است.

در بين مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده ۷۷ ميليون و ۴۷۰ هزار تومان براي منطقه يك و ۱۶ ميليون و ۵۶۰ هزار تومان براي منطقه ۱۸ بوده است.

اين رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶ درصد افزايش داشته است. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معاملات شده در شهر تهران به تفكيك عمر بنا حاكي از آن است كه از مجموع ۶۸۳۴ واحد مسكوني معامله شده، واحدهاي تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۲٫۵ درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با اين وجود سهم مذكور در مقايسه با اسفندماه سال قبل از آن ۵٫۹ درصد كاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت بالا در گروه‌هاي ۱۱ تا ۱۵ و بيش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

تعداد معاملات انجام شده مسكن در آخرين ماه سال گذشته ۶۸۰۰ فقره بود كه نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۱۴۰۰) ۱۹٫۹ درصد و نسبت به بهمن ۹۹ بالغ برا۲۹٫۶ درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

گزارش اشکال Top