تورم اجاره مسکن به ۵۰ درصد رسید/ پیش‌بینی بازار اجاره در سال ۱۴۰۱

تورم اجاره مسکن در تهران بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، در اسفند به ۴۶ و در کل کشور ۵۰ درصد رسیده است. این رقم در بهمن به ترتیب ۴۸ و ۵۲ درصد بود.

گزارش تحولات بازار مسكن در اسفند را منتشر كرد. بر اين اساس، تورم اجاره مسكن در تهران در آخرين ماه سال ۱۴۰۰ به ۴۶ و در كل كشور ۵۰ درصد رسيده است. اين رقم در بهمن به ترتيب ۴۸ و ۵۲ درصد بود.

بررسي شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و كل مناطق شهري در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده به ترتيب معادل ۴۵،۸ و ۵۰،۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است. رشد ماهانه شاخص مزبور در اسفند در شهر تهران و كل مناطق شهري به ترتيب معادل ۰،۴ و ۱،۲ درصد است.

چشم‌انداز اجاره مسكن

گزارش بانك مركزي از شاخص اجاره مسكن در شهر تهران و كل مناطق شهري در بهمن سال ۱۴۰۰ نيز رشد به ترتيب معادل ۴۸،۴ و ۵۲،۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان مي‌‌‌داد.

منصور غيبي، كارشناس بازار مسكن آن زمان به تجارت‌نيوز گفت: كاهش توان اقتصادي جامعه، تقاضا براي اجاره را افزايش داده است. در نتيجه نرخ كرايه به صورت مداوم بالا مي‌رود.

اين كارشناس بازار مسكن، ادامه داد: از آن سو، افزايش تورم و عدل تعادل ميان منابع و مصارف خانوارها، كرايه را به منبعي براي كسب درآمد براي بعضي موجران تبديل كرده است.

بازار اجاره در سال ۱۴۰۱ به چه سمتي مي‌‌رود؟

او در مورد بازار اجاره در سال ۱۴۰۱ مي‌گويد: ‌با توجه به شاخص‌هاي موجود چون نرخ تورم، افزايش نقدينگي، ميزان تقاضا براي مسكن و آمارهاي توليد در اين بخش، به نظر مي‌رسد كه روند افزايشي كرايه در سال آينده نيز ادامه مي‌يابد.

غيبي بيان مي‌كند: تحقق شعارها و افزايش ميزان توليد آپارتمان‌هاي ارزان‌قيمت شايد بتواند بازار اجاره را به تعادل برساند. البته تجربه نشان مي‌دهد طرح‌هايي چون جهش توليد مسكن، به نتيجه مطلوب نمي‌رسند.

گزارش اشکال Top