قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی واقعی است

اتحادیه املاک با رهم آمارهای بانک مرکزی در حوزه مسکن را رد کرد. طبق این آمارها قیمت مسکن در طول اسفندماه افزایشی ۶ درصدی داشته است، اما به اعتقاد رئیس این اتحادیه آمار‌های کف بازار نشان‌دهنده ثبات قیمتی مناسب و رکود در این بازار است. این اختلاف آماری بین بانک مرکزی و اتحادیه از کجا ناشی می‌شود و چگونه می‌توان آن را کاهش داد؟

گزارش ماهانه بانك مركزي از قيمت مسكن در اسفند نشان از تورم ۶ درصدي اين بازار طي ماه مورد بررسي دارد.

بر اساس اعلام بانك مركزي متوسط هر مترمربع واحد مسكوني در پايان سال گذشته به ۳۵ ميليون و ۱۲۰ هزار تومان رسيد. اين درحالي است كه مصطفي قلي‌خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشوري باز هم اين اعداد و ارقام را تكذيب كرد.

طبق اعلام باشگاه خبرنگاران جوان او در اين باره گفت: آمار‌ بانك مركزي در زمينه افزايش شش درصدي قيمت مسكن را بشدت رد مي‌كنم.

به اعتقاد وي آمار‌هاي كف بازار در شهر‌هاي مختلف ازجمله تهران نشان‌دهنده ثبات قيمتي مناسب و ركود در اين بازار است.

بانك مركزي شفاف‌سازي كند

محمود غيبي، كارشناس مسكن، در گفتگو با تجارت‌نيوز در اين باره بيان كرد: بانك مركزي بايد شفاف‌سازي كند كه به چه طريقي آمار ماهانه‌اي را كه از حوزه مسكن منتشر مي‌كند، به دست مي‌آورد.

او ادامه داد: اين موضوع بايد براي كارشناسان و مسئولان اتجاديه هم شفاف‌سازي شود منابعي كه به آن استناد مي‌شود و كشف قيمت و گزارش درصد افزايش يا كاهش قيمت مسكن نسبت به همان ماه يا ماه‌هاي مشابه سال‌هاي قبل به چه شكل بوده و از كدام مرجع و يا منابعي استفاده شده است.

وي افزود: اين شفاف‌سازي مقداري كارشناسان و مسئولان اتحاديه را آسوده‌خاطر مي‌كند كه اين آمارها به‌طور دقيق از كدام منبع آمده است. از سوي ديگر، خود اتحاديه هم بايد در آمارهاي بانك مركزي همكاري كند و با مستندات خود از اين اختلافات بكاهد.

غيبي در پايان خاطرنشان كرد: ولي در نهايت بايد تسليم شد. زيرا مرجعي قانوني و معتبر به‌جز بانك مركزي براي بيان گزارش كارشناسي و آمار در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي نداريم و بايد به آن استناد شود. مگر آنكه براي غناي اين گزارشات و آمارها از طريق نظام كارشناسي و خود اتحاديه به متوليان بانك مركزي كه گزارشات مربوط به آمار را ارائه مي‌دهند كمك‌رساني كند تا اين آمارها هرچه دقيق‌تر گزارش شود.

گزارش اشکال Top