تخصیص زمین رایگان به فرزندان/ چه کسانی زمین رایگان می‌گیرند؟

بنابر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند قطعه زمینی به صورت رایگان اعطا کند.

قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ كميسيون مشترك طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده مجلس شوراي اسلامي تصويب شد،  در تاريخ ۱۱ آبان  در شوراي نگهبان به تصويب رسيد و طي نامه اي مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ توسط رييس جمهور ابلاغ شد.

براي اعطاي زمين به خانواده‌ها دو شرط اعلام شده يكي اينكه زمين دولتي در منطقه مورد نظر وجود داشته باشد و دوم اينكه خانواده پيش از اين هم فرزندي داشته باشند يعني فرزند تازه متولد شده فرزند سوم خانواده باشد.

براساس ماده۴ قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت اين زمين به خانواده‌هايي كه فرزند سوم آنان پس از ابلاغ قانون به دنيا بيايد تعلق مي‌گيرد.

رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي ۲۴ بهمن در حاشيه جلسه هيئت وزيران، تولد فرزند چهارم را شرط اعطاي زمين رايگان اعلام كرده بود اما روز گذشته محمود محمود زاده معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفته زمين رايگان به خانواده‌هايي كه فرزند سوم آن‌ها بعد از تصويب و از زماني كه قانون تعالي جمعيت اجرا شده به دنيا آمده باشد تعلق مي‌گيرد.

كلان شهرها زمين رايگان نمي‌گيرند

اختلاف در اظهار نظر وزير راه و شهرسازي و معاون وزير ابهاماتي را در ذهن مخاطبان به وجود آورده است. گرچه متن قانون تولد سومين فرزند را شرط اعطاي زمين رايگان مي‌داند، اما وزير راه در اظهارات خود تولد فرزند چهارم را شرط اعطاي زمين رايگان به خانواده‌ها اعلام كرده است.

محمود زاده در توضيح اين اختلاف در اظهارنظرها گفت: موضوعي كه وزير راه وشهرسازي براي تخصيص زمين رايگان به خانواده‌هايي كه فرزند چهارم خود را به دنيا مي‌آوردند مربوط به پيشنهاد معاونت زنان رياست جمهوري بوده و مربوط به هفته گراميداشت زنان و تكريم خانواده بوده است.

به گفته معاون مسكن و شهرسازي وزير راه و شهرسازي در قالب اين پيشنهاد بانواني كه در هفته تكريم خانواده، فرزند چهارم خود را به دنيا آورده باشند و يا داراي چهار قلو هستند زمين به آن‌ها تخصيص داده مي‌شد و اين يك طرح ويژه در آن هفته بوده است.

محمود زاده مي گويد: طبق قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت، به افرادي كه در كلان شهر‌ها ساكن هستند زمين رايگان تخصيص داده نمي‌شود و تنها در شهر‌هايي با حمعيت زير ۵۰۰ هزار نفر و غير كلان شهر به افرادي كه فرزند سوم آن‌ها بعد از تصويب قانون تعالي جمعيت به دنيا بيايد زمين رايگان تخصيص داده مي‌شود.

طبق گفته معاون  وزير راه و شهرسازي اين طرح در شهر‌هايي كه داراي زمين دولتي است اجرا مي‌شود و به زودي شرايط متقاضيان در سامانه ثمن بارگذاري خواهد شد.

گزارش اشکال Top