مسکن ارزان می‌شود؟/ قیمت نهایی مسکن ملی چقدر است؟

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تامین زمین ساخت یک میلیون واحد نهضت ملی، نوید بازگشت به سال‌های پررونق ساخت و ساز کشور است.

ساخت يك ميليون واحد نهضت ملي، نويدبخش بازگشت ارزاني‌ها به بازار مسكن است؟

به نقل از ايرنا، محمود محمودزاده امروز (يكشنبه) در هشتمين همايش ساليانه اقتصاد مقاومتي گفت: در پنج ماه گذشته با ابلاغ قانون جهش توليد و دستور رييس جمهوري، اقداماتي در حوزه مسكن انجام شده است.

وي افزود: اگر در سال يك ميليون واحد مسكن ساخته شود، تامين حداقل هزينه ساخت و خدمات آن بدون هزينه زمين، حدود ۸۰۰ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي ادامه‌داد: بيش از ۳۲۰ هزار ميليارد تومان ارزش اقتصادي ساخت چهار ميليون مسكن در اين پروژه است.

براين اساس بيش از ۸۰ درصد نقدينگي كل كشور، چرخه مالي اين پروژه و محل هزينه است.

محمودزاده اضافه‌كرد: ۷۰ درصد هزينه ساخت مسكن مربوط به مصالح ساختماني است كه در مفهموم غيرمستقيم باعث تقويت توليد و افزايش خطوط توليد و افزايش بهره وري توليد صنعتي كشور است، ۳۰ درصد اين عدد نيز در حوزه خدمات است.

وي گفت: اكنون حدود ۵۵۰ هزار مهندس در حوزه ساختمان در كشور داريم كه در سازمان نظام مهندسي فعال هستند. كل فعاليت‌هاي موجود تا قبل از اين پروژه براي ۲۰ درصد مهندسان كفايت مي‌كرد، بر اين اساس اكنون بخش خدمات در ذيل نهضت ملي مي‌تواند فعاليت ويژه‌اي داشته باشد.

معاون وزير راه و شهرسازي درباره ميزان ايجاد اشتغال ساخت مسكن گفت: هر واحد مسكوني ۲.۴ اشتغال مستقيم يا غيرمستقيم ايجاد و حفظ مي‌كند.

قيمت تمام شده مسكن‌ملي چقدر است؟
وي ادامه‌داد: در تدوين برنامه اجرايي ساخت چهار ميليون واحد مسكن، نزديك كردن توان خانوار به قيمت تمام شده راهبرد اصلي دولت است.

محمودزاده گفت: براي نخستين بار در طرح‌هاي حمايتي كشور ميزان تسهيلات و كامزد تسهيلات متفاوت و بر اساس دهك درامدي است. در اين طرح تنوعي در سود تسهيلات و مبلغ كه ناشي از كمك دولت به خانوار است در نظر گرفته شده است. مطالعات ما در راستاي كمك به دهك‌هاي پايين و حمايت دولت است كه بيشترين كمك به دهك اول تا سوم است.

وي ادامه داد: در مدت كمتر از پنج ماهي كه قانون جهش توليد مسكن به وزارت راه ابلاغ شده، ۹۸۰ هزار واحد زمين با كاربري مسكوني براي طرح تامين شده كه كلنگ زني ۳۲۰ هزار واحد آن انجام شده و ۱.۴ دهم ميليون اراضي زمين تعيين و در دست بررسي است. بر اين اساس در كمتر از پنج ماه نزديك به يك ميليون واحد زمين تامين شده است.

معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي افزود: تاكنون بيش از سه ميليون و ۳۵۰ متقاضي در طرح ثبت نام كردند. در همه شهرها ثبت نام در حال انجام است، همچنين ۴۰۰ هزار متقاضي مجرد در اين طرح ثبت نام كردند.

اين مقام مسوول گفت: بيش از ۹۰ درصد پالايش ها انجام شده و به استان‌ها ارسال شده است تا شرط سكونت بررسي شود. اين مهم در  زمان كوتاهي انجام خواهد شد و در ابتداي سال آينده نهضت بزرگ ساخت و ساز شروع خواهد شد.

گزارش اشکال Top