مذاکرات قیمت مسکن را کاهش داد

همزمان با دریافت اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و به دنبال کاهش قیمت ارز، طلا و خودرو، آمارهای غیررسمی از قیمت مسکن در شهر تهران هم از کاهش ۰.۵ درصدی حکایت دارد.

اولين واكنش بازار مسكن نسبت به روند مثبت مذاكرات هسته‌اي به شكل كاهش ۰.۵ درصدي متوسط قيمتهاي پيشنهادي از سوي مالكان بروز پيدا كرد. در پي برخي معافيتهاي تحريمي، نرخ دلار از حدود ۲۹ هزار تومان به كانال ۲۶ هزار تومان رسيد و برخي خودروها نيز با افت قيمت مواجه شدند؛ اگرچه به دليل سردرگمي بازار، بعضي مدلها نيز با افزايش قيمت همراه شدند.

اما رصد آخرين وضعيت بازار مسكن نشان مي‌دهد در نيمه نخست بهمن ماه ۱۴۰۰ قيمت كل خانه در آگهي‌هاي ملكي ۳.۷ درصد و قيمت هر متر مربع ۰.۴۷ درصد كاهش يافته است.

طبق اطلاعات به دست آمده از سامانه كيليد، متوسط قيمت هر متر مسكن شهر تهران از ۳۴ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان در نيمه دوم دي ماه ۱۴۰۰ به ۳۴ ميليون و ۸۹ هزار تومان در نيمه اول بهمن ماه رسيده كه ۰.۴۷ درصد كاهش نشان مي‌دهد. اين آمار از قيمتهاي پيشنهادي با وزن‌دهي بر اساس معاملات قطعي به دست آمده است.

ميانگين قيمتهاي پيشنهادي هم از ۵۱ ميليون و ۱۳۲ هزار تومان در هر متر مربع طي ۱۵ روز آخر دي ماه به ۵۰ ميليون و ۷۱۴ هزار تومان در ۱۵ روز اول بهمن ماه ۱۴۰۰ رسيده كه از افت ۰.۸ درصدي حكايت دارد.

بر اساس آگهي‌هاي ثبت شده در سامانه مذكور قيمتهاي كل نيز از ميانگين ۳ ميليارد و ۴۳۸ ميليون تومان به ازاي هر خانه به ۳ ميليارد و ۳۰۹ ميليون تومان رسيده كه كاهش ۳.۷ درصدي را نشان مي‌دهد.

از بين مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بيشترين افت قيمتهاي پيشنهادي در منطقه ۱۹ رخ داده كه از ۲۱.۶ ميليون تومان در هر متر مربع به ۱۸.۸ ميليون تومان رسيده و ۱۳ درصد كاهش يافته است. متوسط قيمتهاي پيشنهادي در منطقه ۲ نيز ۴.۳ درصد كاهش يافته و از متري ۶۲.۶ ميليون تومان به ۵۹.۹ ميليون تومان رسيده است. در منطقه يك ميانگين قيمت آگهي‌ها از ۸۶.۶ ميليون تومان درهر متر مربع به ۸۵.۸ ميليون تومان رسيده كه كاهش يك درصدي را نشان مي‌دهد. در منطقه ۴ قيمتهاي پيشنهادي با افت ۳.۷ درصد از ميانگين متري ۵۳ ميليون تومان به ۵۱.۱ ميليون تومان كاهش يافته است.

همچنين درصد تغييرات تعداد آگهي‌هاي ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه در مقايسه با ۱۵ روز آخر دي ماه از افت ۱۰.۳ درصد حكايت دارد كه مي‌تواند نشانه‌اي از كاهش تمايل براي فروش باشد. در عين حال بازديد از آگهي‌ها ۸.۳ درصد افزايش يافته است.

بررسي بازار اجاره نيز گوياي آن است كه قيمت هر متر مربع رهن واحدهاي مسكوني شهر تهران در نيمه اول بهمن ماه ۳.۲ درصد نسبت به نيمه دوم دي ماه افزايش يافته است. تعداد آگهي هاي اجاره نيز ۱.۳ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

افت هرچند ناچيز قيمت مسكن در شهر تهران در عين حال كه از غلبه انتظارات كاهشي بر انتظارات افزايشي در اين بازار حكايت دارد مي‌تواند نشانه‌اي از نبود ظرفيت در اين بازار باشد. طي يك سال گذشته تورم بازار مسكن در شهر تهران ۲۰ درصد بوده و اين در حالي است كه نرخهاي پيشنهادي حدود ۱۰ درصد كاهش يافته و از آذرماه سال گذشته كه متوسط قيمت آگهي‌ها ۵۷ ميليون تومان در هر متر مربع بود هم‌اكنون به حدود ۵۱ ميليون تومان رسيده است. نزديك شدن نرخهاي پيشنهادي با قيمتهاي قطعي از تخليه تدريجي حباب بازار مسكن خبر مي‌دهد.

ثبات قيمت در اين بازار مسكن در شرايطي ايجاد شده كه معاملات طي دو ماه اخير مقداري افزايش يافته است. به نظر مي‌رسد بخشي از تقاضا با هدف حفظ سرمايه در مقابل تورم احتمالي آينده وارد بازار مسكن شده است.

با احتساب تورم عمومي دي ماه ۱۴۰۰ كه به ميزان ۴۲ درصد اعلام شد، رشد ۲۰ درصدي قيمت مسكن به معناي كاهش ۲۲ درصدي قيمت واقعي مسكن است و در سال ۱۴۰۱ احتمال جا ماندگي بيشتر اين بازار از تورم عمومي وجود دارد. با اين پيش فرض، طبيعتا ورود به بازار مسكن بهتر است در مقطعي اتفاق بيفتد كه نرخ رشد ساليانه قيمت آن با تورم عمومي همطراز شود. البته فعالان اين بازار از جمله مصطفي قلي خسروي ـ رييس اتحاديه مشاوران املاك ـ معتقدند مسكن دارايي امني است كه به عنوان سپري در برابر تورم عمل مي‌كند.

متوسط قيمت خانه در تهران ۳۲.۹ ميليون تومان

بنابراين گزارش، طبق اعلام بانك مركزي، در دي ماه ۱۴۰۰ متوسط قيمت يك متر مربع مسكن در شهر تهران ۳۲ ميليون و ۹۴۰هزار تومان بوده كه نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزايش يافته است. تعداد معاملات انجام شده در اين ماه ۹۸۱۶ فقره بود كه نسبت به ماه قبل و در مقايسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتيب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

گزارش اشکال Top