رقم پیشنهادی انبوه‌سازان برای نهضت ملی مسکن

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: پیشنهاد انبوه‌سازان به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت نهضت ملی مسکن، متری ۵.۲ میلیون تومان است.

رقم پيشنهادي انبوه‌ساران براي نهضت ملي مسكن چقدر است؟

اخيراً رستم قاسمي اعلام كرده كه آورده متقاضيان نهضت ملي مسكن حداكثر ۱۵۰ ميليون تومان است.

وي از هزينه تمام شده ساخت اين واحدها براي متقاضيان سختي به ميان نياورده است اما با توجه به اينكه گفته مي‌شود قرار است واحدها در متراژهاي بالا و احتمالاً ۱۰۰ متر مربعي براي هر متقاضي احداث شود و همچنين تسهيلات در نظر گرفته شده براي نهضت ملي مسكن ۳۵۰ تا ۴۵۰ ميليون تومان به ازاي هر واحد تعيين شده، رقم ساخت نيز بين متري ۵ تا ۶ ميليون تومان است.

اين ارقام در حالي است كه در طرح نهضت ملي مسكن (طرح اقدام ملي مسكن) در دولت دوازدهم ابتدائا هزينه احداث هر متر مربع ۲ ميليون و ۷۲۰ هزار تومان بود.

اما معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي دولت دوازدهم در يك سالگي طرح ملي مسكن در نشستي خبري از تعديل يك ميليون توماني هزينه احداث هر واحد با توافق با سازمان برنامه و بودجه كشور و ابلاغ قراردادهاي جديد با متري ۳ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان خبر داد.

در نهايت هم طرح ملي مسكن با اعلام محمود محمودزاده معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي به طور كامل به طرح نهضت ملي مسكن منتقل شد و همه افرادي كه در طرح ملي مسكن ثبت نام كرده بودند، با همان شرايط مي‌توانند در نهضت ملي مسكن ادامه دهند.

عضو هيات مديره كانون انبوه‌سازان: پيشنهاد ما ساخت مسكن نهضت ملي با متري ۵.۲ ميليون تومان است

محمد مرتضوي عضو هيئت مديره كانون سراسري انبوه سازان درباره هزينه‌هاي احداث نهضت ملي مسكن و مبلغ پيشنهادي انبوه‌سازان براي ساخت واحدهاي مسكوني اين طرح اظهار كرد: يكي از اصلي‌ترين مؤلفه‌هاي اجراي طرح نهضت ملي مسكن به خصوص براي دهك‌هاي پايين درآمدي، هزينه‌هاي احداث آن است.

وي با بيان اينكه برخي دهك‌هاي درآمدي كه كمتر به خانه دار شدن در سال‌هاي اخير فكر مي‌كردند، افزود: قرار است با اين طرح مالك واحد مسكوني شوند و ما مي‌بايست با رقم مناسبي اقدام به ساخت مسكن براي اين واحدها كنيم و اين اقشار با بضاعت اندكي خانه دار شوند.

فعال صنفي انبوه سازي مسكن با اشاره به تجربه خوب خودمالكي در مسكن مهر، گفت: در نهضت ملي مسكن نيز به موضوع ساخت مسكن خودمالكي توجه ويژه اي شده است و انبوه سازان و بخش خصوصي مي‌تواند اراضي ملكي خود را با همان تسهيلات در نظر گرفته شده از ۳۰۰ تا ۴۵۰ ميليون تومان بسته به شهر و نوع پروژه، در اختيار اين طرح قرار داده و به ساخت واحدهاي مسكوني اقدام كند.

وي تأكيد كرد: هزينه احداث در خودمالكي ها با توجه به نوع شهر و اهميت پروژه يا جانمايي آن در سطح شهرها، شناور و متغير است؛ دهك‌هاي بالايي جامعه هم معمولاً از پروژه‌هاي خودمالكي بيشتر استقبال مي‌كنند.

مرتضوي يادآور شد: ما در مسكن مهر قيمتي را با وزارت راه و شهرسازي توافق كرديم كه در آن نرخ تعديل نبود؛ سپس با موضوع اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و تنظيم قيمت حامل‌هاي انرژي مواجه شديم كه منجر به ايجاد تورم قابل ملاحظه‌اي شد و در طول دو تا سه سال، هزينه احداث سه برابر شد. از آنجايي كه در قراردادها نرخ تعديل در نظر گرفته نشده بود و صرفاً امكان تغيير قيمت براي ميلگرد و سيمان در قراردادهاي مسكن مهر آمده بود، لذا تجربه مناسبي نداشتيم و زيان هنگفتي نه تنها انبوه سازان بلكه وزارت راه و شهرسازي و دولت وقت و دولت‌هاي بعدي دچار اين زيان شدند چراكه تعداد زيادي پروژه مسكن مهر ناتمام و باقي مانده روي دست چند دولت ماند.

وي با اشاره به تأمين خط اعتباري بانك مركزي براي مسكن مهر يادآور شد: بخش زيادي از اين خط اعتباري به دليل تأخير در تكميل پروژه‌ها، با تأخير به بانك مركزي بازگشت و دولت مجبور شد امهال ۱۰ ساله براي بازگشت اين خط اعتباري در نظر بگيرد؛ اينها سرمايه‌هاي عمومي مردم بود كه با اين تأخير در بازپرداخت‌ها و همچنين تورم‌هايي كه به آن خورد، در حال نابودي بودند. اين خط اعتباري مي‌توانست مشكلات زيادي را در ساير بخش‌هاي اقتصادي برطرف كند؛ ولي نتيجه اين شد كه اعتباري كه بيت المال بود، به هدر رفت.

مرتضوي از ديگر درس‌هايي كه از مسكن مهر مي‌توان گرفت و بايد در نهضت ملي مسكن اجرا كرد را فرسايشي شدن آن دانست و گفت: در مسكن مهر هدف گذاري احداث دو ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسكوني بود كه رقم بزرگي است؛ در شرايط امروز هم بايد از مسكن مهر در نهضت ملي مسكن درس بگيريم و قراردادهاي پيمانكاري متناسب با تورم عمومي در سازمان برنامه و بودجه تنظيم شود.

وي ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه بايد تعديل‌هاي ۳ ماهه را در قراردادها بگنجاند؛ من معتقدم با قيمت مناسبي با وزارت راه و شهرسازي و سازمان برنامه و بودجه به توافق مي رسيم؛ نرخ‌هايي كه براي طرح ملي مسكن از قبيل متري ۲ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان و سپس حتي تعديلي كه بعد از يك سال به آن وارد شد و به متري ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان رسيد، ارقام دقيق و واقعي نبودند؛ اگر هم سازندگاني حاضر به امضاي قراردادهاي ساخت و ساز با اين ارقام شدند، قطعاً به سرنوشت مسكن مهر دچار مي‌شدند.

مرتضوي تصريح كرد: در حال حاضر پيشنهاد انبوه سازان ۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد داده‌اند كه با در نظر گرفتن تعديل و نرخ پايه ۳ ماهه زمستان ۱۳۹۹ است؛ با اين نرخ مي‌توان پروژه را به سرانجام رساند؛ البته در استان‌هاي مختلف شرايط خاصي داريم كه به آنها ضرايب محلي هم وارد مي‌شود.

 

گزارش اشکال Top